Ένας βετεράνος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου το σκάει από ένα γηροκομείο στη Βόρεια Ιρλανδία και κάνει ένα συναρπαστικό και κουραστικό ταξίδι μέχρι τη Γαλλία για να παρευρεθεί στον εορτασμό της 75ης επετείου από την απόβαση στη Νορμανδία. Εκεί πρέπει να βρει το κουράγιο να αντιμετωπίσει τα φαντάσματα του παρελθόντος.

Σκηνοθεσία:

Terry Loane

Κύριοι Ρόλοι:

Pierce Brosnan … Artie Crawford

Clemence Poesy … Juliette Bellamy

John Amos … Lincoln Jefferson Adams

Jurgen Prochnow … Friedrich Mueller

Ian McElhinney … Tom Malcolmson

Desmond Eastwood … Tony McCann

Claire Rafferty … Vicky Tedjury

Samuel Bottomley … Rory

Sean McGinley … Brendan O’Brien

James Keating … Artie Crawford (17 ετών)

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Kevin Fitzpatrick

Παραγωγή: Katy Jackson, John Leslie

Μουσική: Stephen Warbeck

Φωτογραφία: Mark McCauley

Μοντάζ: John Walters

Σκηνικά: John Leslie

Κοστούμια: Susan Scott

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: The Last Rifleman
  • Ελληνικός Τίτλος: Ο Τελευταίος Στρατιώτης

Παραλειπόμενα

  • Πρώτη κινηματογραφική σκηνοθεσία για τον Terry Loane από το ντεμπούτο του το 2004.
  • Η ιστορία είναι επηρεασμένη από αυτήν του Bernard Jordan, που προκάλεσε αίσθηση μέσω των βρετανικών ΜΜΕ το 2014. Ταυτόχρονα όμως με την ταινία του Loane, έκανε εμφάνιση μια βιογραφία του βετεράνου στρατιωτικού, με τίτλο The Great Escaper και με τον Michael Caine στον κεντρικό ρόλο. Λόγω αυτού, στη Βρετανία ο Τελευταίος Στρατιώτης αποφασίστηκε να πάει κατευθείαν στην πλατφόρμα του Sky Cinema και να μην έρθει σε κόντρα με τη βιογραφία.
  • Ο 70χρονος Pierce Brosnan ερμηνεύει μέσω προσθετικού μακιγιάζ τον 89χρονο χαρακτήρα του.
  • Ο Louis Gossett Jr. είχε ανακοινωθεί το 2020 για το καστ.

Κριτικός: Πάρις Μνηματίδης

Έκδοση Κειμένου: 7/12/2023

Έχει κάποιες ατυχείς στιγμές το φιλμ του Terry Loane, μεταξύ άλλων μερικά όχι πολύ καλοφτιαγμένα φλας μπακ που διαδραματίζονται κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου (ίσως σε αυτό να φταίει και ο μικρός προϋπολογισμός που αναγκαστικά βάζει κάποιους περιορισμούς σε επίπεδο εκτέλεσης) και μια τάση προς τον μελοδραματισμό ανά φάσεις. Όμως στο φινάλε αυτό που επικρατεί είναι μια μεστού τύπου συγκίνηση, και σε γενικές γραμμές υπερισχύει η εικόνα ενός χαμηλότονου δράματος, με ευγενή συναισθήματα και κάπως παλιομοδίτικης νοοτροπίας, που σέβεται την αντίληψη του θεατή και ας μην απογειώνεται ποτέ. Θα μπορούσε να ειπωθεί πως ο κεντρικός στόχος να ήταν μια αποχαιρετιστήρια επιστολή στη Σιωπηρή Γενιά που, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, έθεσε τα θεμέλια για τον κόσμο όπως είναι σήμερα, και όχι τόσο το ψυχογράφημα ενός χαρακτήρα που, εσκεμμένα ίσως, είναι ελαφρώς αδρά σκιαγραφημένος χωρίς έντονες ιδιαιτερότητες.

Ουσιαστικά είναι ορισμένες σκηνές που κρίνουν το τελικό αποτέλεσμα, καθώς παρά τη μικρή διάρκεια υπάρχει και μια ποσότητα λίπους που λειτουργεί ως γαρνιτούρα για να γεμίσει ο κινηματογραφικός χρόνος. Πιο συγκεκριμένα, οι δύο κομβικές συναντήσεις του Artie με άλλους βετεράνους συμπυκνώνουν την πραγματική ουσία του σεναρίου γύρω από τον παραλογισμό και το τυχαίο της εμπόλεμης κατάστασης, που είναι κατ’ επέκταση κι ένας στοχασμός που αφορά το απρόβλεπτο της ζωής γενικότερα. Οι σχετικές διαπιστώσεις με το κεντρικό νόημα δίνουν και μια επιπρόσθετη ερμηνεία στην τελική σκηνή, καθιστώντας την έτσι πιο μελαγχολική από αυτό που φαίνεται εξωτερικά. Θα προέκυπτε κάτι ακόμη καλύτερο με βελτίωση σε κάποιες επιμέρους πινελιές, με την απεικόνιση ειδικά του παρόντος χρόνου της δράσης να αγγίζει ενίοτε μέχρι και ντισνεϊκά επίπεδα εξωραϊσμού και αφέλειας σε μια προσπάθεια να μην υπάρξει η πιθανότητα ενός «ακατάλληλου» χαρακτηρισμού. Και ίσως να χρειαζόταν και μια περαιτέρω εξερεύνηση του παρελθόντος του πρωταγωνιστή μέσω αναδρομών προκειμένου το προσωπικό του ταξίδι προς μια βαθύτερη συνειδητοποίηση σε σχέση με τα βιώματά του να είχε μεγαλύτερο αντίκτυπο.

Η ερμηνεία του Pierce Brosnan ενδεχομένως να είναι δέλεαρ για πολλούς λόγω της δημοφιλίας του και του «πιασάρικου» της μεταμόρφωσης. Ο ίδιος πιάνει τις σωστές νότες για να δώσει στον ήρωά του βάθος και να τον αναδείξει ως καθοδηγήτρια δύναμη της πλοκής, αποφεύγοντας σοφά τις αβανταδόρικες υπερβολές και τα καθιερωμένα στερεότυπα που παραμονεύουν στη γωνία ενός τυπικού ρόλου «γερόλυκου». Βέβαια, η αλήθεια είναι πως κινησιολογικά του ξεφεύγουν κάποιες λεπτομέρειες που για κάποια δευτερόλεπτα διαλύουν την ψευδαίσθηση της ηλικίας του ρόλου του. Ευχάριστη έκπληξη πάντως η σύντομη παρουσία του βετεράνου Jurgen Prochnow, προσδίδει ένα κύρος στο σύνολο που αποτιμάται θετικά κι εκστομίζει κάποιες από τις πιο ουσιαστικές ατάκες του σεναρίου. Ευπρόσδεκτο μπόνους και μια απρόσμενη σινεφιλική αναφορά στο «Υποβρύχιο» του Wolfgang Petersen!

Ο «Τελευταίος Στρατιώτης» ακολουθεί από την αρχή μέχρι το τέλος τα βήματα μιας ταινίας κοινού, κάτι που τον περιορίζει στο να γίνει πιο πολυσύνθετος νοηματικά. Εντούτοις προσφέρεται για μια αρκετά ευχάριστη εμπειρία θέασης, έχοντας την ιδιότητα ενός κινηματογραφικού comfort food λόγω της ηπιότητάς του και της ανθρωπιάς του.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

14 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *