Αυτή είναι η απίστευτη ιστορία και η φανταστική εξέλιξη της Μπέλα Μπάξτερ, μιας νεαρής γυναίκας στη βικτωριανή Αγγλία που ανασταίνεται χάρη στον ιδιοφυή και αντισυμβατικό επιστήμονα Δρ. Γκούντγουιν Μπάξτερ. Υπό την προστασία του, η Μπέλα ανυπομονεί να μάθει. Διψασμένη από την εμπειρία που στερείται, το σκάει με τον Ντάνκαν Γουέντερμπερν, έναν ικανό και με αμβλυμμένη ηθική δικηγόρο, σε μια περιπέτεια περιπλάνησης σε όλες τις ηπείρους. Απελευθερωμένη από τις προκαταλήψεις και τα στεγανά της εποχής της, η Μπέλα αποφασιστικά επιδιώκει να δώσει τη μάχη της για την ισότητα και την ελευθερία.

Σκηνοθεσία:

Γιώργος Λάνθιμος

Κύριοι Ρόλοι:

Emma Stone … Bella Baxter

Mark Ruffalo … Duncan Wedderburn

Willem Dafoe … Δρ Godwin Baxter

Ramy Youssef … Max McCandles

Christopher Abbott … Alfie Blessington

Suzy Bemba … Toinette

Jerrod Carmichael … Harry Astley

Kathryn Hunter … Swiney

Vicki Pepperdine … Κα Prim

Margaret Qualley … Felicity

Hanna Schygulla … Martha Von Kurtzroc

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Tony McNamara

Παραγωγή: Γιώργος Λάνθιμος, Ed Guiney, Andrew Lowe, Emma Stone

Μουσική: Jerskin Fendrix

Φωτογραφία: Robbie Ryan

Μοντάζ: Γιώργος Μαυροψαρίδης

Σκηνικά: Shona Heath, James Price

Κοστούμια: Holly Waddington

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Poor Things
  • Ελληνικός Τίτλος: Poor Things

Σεναριακή Πηγή

  • Μυθιστόρημα: Poor Things του Alasdair Gray.

Κύριες Διακρίσεις

  • Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου (Emma Stone), σκηνικών, κοστουμιών και μακιγιάζ/κομμώσεων. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, δεύτερο αντρικό ρόλο (Mark Ruffalo), διασκευασμένο σενάριο, μουσική, φωτογραφία και μοντάζ.
  • Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (κωμωδία/μιούζικαλ) και πρώτου γυναικείου ρόλου (Emma Stone) σε κωμωδία/μιούζικαλ. Υποψήφιο για σκηνοθεσία, δεύτερο αντρικό ρόλο (Willem Dafoe και Mark Ruffalo), σενάριο και μουσική.
  • Βραβείο Bafta πρώτου γυναικείου ρόλου (Emma Stone), σκηνικών, κοστουμιών, ειδικών εφέ και μακιγιάζ/κομμώσεων. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, καλύτερη βρετανική ταινία, σενάριο, μουσική, φωτογραφία και μοντάζ.
  • Χρυσός Λέοντας στο φεστιβάλ Βενετίας.

Παραλειπόμενα

  • Ο Γιώργος Λάνθιμος είχε διαβάσει χρόνια πριν το μυθιστόρημα του 1992, και ήρθε σε επαφή με τον συγγραφέα του, Alasdair Gray, στη Σκωτία, με σκοπό να αποκτήσει τα δικαιώματα, πριν ξεκινήσει την Ευνοούμενη. Ήταν εντέλει μια από τις έσχατες γνωριμίες που έκανε ο συγγραφέας, μια και το 2019 έφυγε από τη ζωή και όντας ένας πολύ μοναχικός άνθρωπος. Στη μεταξύ τους γνωριμία (που ήταν αφετηρία για ένα ταξίδι στη Γλασκόβη), αποκάλυψε στον έλληνα δημιουργό ότι πίστευε πως επρόκειτο για έναν ταλαντούχο νέο, έχοντας ήδη παρακολουθήσει σε DVD τον Κυνόδοντα.
  • Κατά τα γυρίσματα της Ευνοούμενης, ο Λάνθιμος συζήτησε τη συγκεκριμένη ιδέα με την Emma Stone, και έπειτα από την επιτυχία της ταινίας, πήρε το θάρρος να κάνει μία ακόμα ακριβή για τα στάνταρ του ταινία, μια και πλέον η χρηματοδότηση ήταν διαθέσιμη.
  • Η Stone χρειάστηκε να πάρει μαθήματα χορού, ενώ έβαψε τα μαλλιά της κατάμαυρα από “ατύχημα”, που όμως βρήκε σύμφωνο τον σκηνοθέτη. Από την άλλη, ο Ramy Youssef και ο Willem Dafoe πέρασαν από εκπαίδευση για εργολάβοι κηδειών.
  • Πρώτη σκηνοθετική δουλειά του Γιώργου Λάνθιμου πάνω σε διασκευασμένο σενάριο, αλλά και πρώτη με ορίτζιναλ μουσικό σκορ.
  • Πέρα από κάποια εξωτερικά στη Γλασκόβη, η ταινία γυρίστηκε στη Βουδαπέστη.

Κριτικός: Σπύρος Δούκας

Έκδοση Κειμένου: 1/9/2023

Ο Γιώργος Λάνθιμος, σε μεγάλη φόρμα, σκηνοθετεί την προσαρμογή του μυθιστορήματος του Alasdair Gray, ένα μεταμοντέρνο γοτθικό παραμύθι με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που δανείζεται από τον μύθο του Φρανκενσταϊν. Σε σενάριο του Tony McNamara («Η Ευνοούμενη»), τα «Χαμένα Κορμιά» μοιάζουν με δημιουργική κορύφωση στην καριέρα του Λάνθιμου, ο οποίος, χωρίς συμβιβασμούς υπογράφει ένα έργο με εξαίσια ισορροπία μεταξύ του προσωπικού του οράματος και της φιλοσοφίας του αρχικού υλικού, με αποτέλεσμα την πιο φιλόδοξη μέχρι στιγμής δουλειά του. Ένα έργο τόσο ιδιαίτερο και καλλιτεχνικά τολμηρό, όσο και πυκνό σε ουσία, χωρίς ίχνος επιτήδευσης.

Σε επίπεδο αισθητικής, έχουμε μια συνέχεια της «Ευνοούμενης», αλλά σαφώς πιο τελειοποιημένη και κατά μια έννοια τραβηγμένη στα άκρα, συνδυάζοντας ένα μπαρόκ ύφος με κάδρα κιουμπρικής συμμετρίας και ακρίβειας, καθώς και συχνή χρήση ευρυγώνιων, παραμορφωτικών φακών, που εντείνουν την ροπή προς το παράλογο. Οπτικά, πρόκειται για κάτι πανέμορφο, αληθινά σαγηνευτικό που, ενώ αποτελείται από γνώριμα στοιχεία, είναι εντέλει καινοτόμο, ενώ η εξαιρετική μουσική επένδυση του Jerskin Fendrix ακροβατεί ανάμεσα στο σουρεαλιστικό και το οπερετικό, πιάνοντας άψογα κάθε θεματικό και συναισθηματικό σφυγμό.

Τοποθετημένη στη βικτωριανή Αγγλία, η ιστορία ξεκινάει από την ιδέα της νεκρανάστασης, ακολουθώντας μια επική πορεία από τη γέννηση μέχρι την ενηλικίωση, ενός αληθινά πρωτότυπου χαρακτήρα. Μια έγκυος γυναίκα που αυτοκτονεί, αξιοποιείται για την έρευνα του εκκεντρικού χειρουργού-επιστήμονα Γκόντουιν, ο οποίος την ξαναζωντανεύει, έχοντας πρώτα αντικαταστήσει τον δικό της εγκέφαλο με αυτόν του εμβρύου. Πιθανόν στην καλύτερη μέχρι στιγμής ερμηνεία της, η Emma Stone μεταμορφώνεται στην Μπέλα Μπάξτερ, μια ανήλικη που κατοικεί στο σώμα μιας ενήλικης (συγκεκριμένα, της ίδιας της μητέρας της) και ανακαλύπτει τον κόσμο από την αρχή, διεκδικώντας μια νέα ζωή με τους δικούς της όρους. Στο θεματικό προκείμενο βρίσκεται η νεο-γέννηση της σύγχρονης γυναίκας που μεγαλώνει υπό την επήρεια του («θεού») Γκόντ-ουιν, σε έναν κόσμο κατασκευασμένο ειδικά για εκείνη ως μέρος ενός πειράματος, όπου είναι εμφανείς οι παραλληλισμοί με τον «Κυνόδοντα». Η χρήση του ασπρόμαυρου μοιάζει αρχικά να αποτελεί αναφορά στο παρελθόν, όμως δεν είναι παρά μια weird απεικόνιση της επαναπροσδιοριζόμενης στα δεδομένα του έργου παιδικής ηλικίας. Σύντομα όμως ο Γκοντουιν θα καταλάβει πως η Μπέλα, όπως κάθε παιδί, έχει την έμφυτη ανάγκη να επαναστατήσει στο προστατευτικό καθεστώς του, κι έτσι θα την αφήσει να φύγει και να ζήσει την «περιπέτεια» (sic.) της ζωής, περνώντας από διάφορα στάδια (πρώιμος έρωτας, σεξουαλική απελευθέρωση, ταξική συνείδηση, σωματική χειραφέτηση), καταλήγοντας στην αναβίωση του παρελθόντος και εν τέλει την απόρριψή του, αγκαλιάζοντας τελικά έναν βαθύτερο, αληθινό εαυτό.

Με μια πικρή κωμική διάθεση, ανάλογη με το ύφος της «Ευνοούμενης», ο Λάνθιμος σχολιάζει καυστικά την κόντρα των φύλων, αλλά με έναν πυρηνικό και πανανθρώπινο τρόπο, τοποθετώντας τη στα πλαίσια μιας ευρύτερης υπαρξιακής αλληγορίας. Η πάλη μεταξύ επιστήμης και πνεύματος είναι το βασικό στοιχείο που προσδιορίζει εξολοκλήρου την αισθητική του έργου, ενώ γίνεται η αφετηρία και το τέλος του ταυτόχρονα. Πρόκειται αναμφίβολα για μία από τις μεγάλες κινηματογραφικές στιγμές της χρονιάς, και μια σπουδαία προσθήκη στην πορεία ενός, φανερά πλέον, μεγάλου δημιουργού που δεν παύει συνεχώς να εκπλήσσει.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

43 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *