Βρισκόμαστε σε έναν χώρο φιλοξενίας για καλλιτέχνες, με υπεύθυνο έναν πρωτοκλασάτο ωραιολάτρη, ο οποίος έχει καλέσει για έναν μήνα μια γαστρονομική κολεκτίβα για την παρουσίαση της πρακτικής «ηχητικού κέιτερινγκ». Τη δημοσιογραφική κάλυψη της δημιουργικής τους διεργασίας έχει αναλάβει ένας έλληνας συγγραφέας, ο οποίος αρχίζει να αντιμετωπίζει προβλήματα δυσπεψίας, ενώ ο κυνικός γιατρός του ινστιτούτου τον συμβουλεύει να «αφήσει το φαγητό να δράσει ως φάρμακο». Καθώς οι στομαχικές του διαταραχές τον φέρνουν αντιμέτωπο με την κατάσταση δυσφορίας στην οποία βρίσκεται, η κολεκτίβα χάνει το μομέντουμ της, ως αποτέλεσμα μιας εσωτερικής διαμάχης αλλά και κάποιων εξωτερικών επιθέσεων από μια ομάδα σαρδόνιων, απορριφθέντων υποψηφίων.

Σκηνοθεσία:

Peter Strickland

Κύριοι Ρόλοι:

Asa Butterfield … Billy Rubin

Gwendoline Christie … Jan Stevens

Ariane Labed … Lamina Propria

Fatma Mohamed … Elle di Elle

Μάκης Παπαδημητρίου … Stones

Leo Bill … Wim

Richard Bremmer … Δρ Glock

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Peter Strickland

Παραγωγή: Serena Armitage, Pietro Greppi

Φωτογραφία: Tim Sidell

Μοντάζ: Matyas Fekete

Σκηνικά: Fletcher Jarvis

Κοστούμια: Saffron Cullane

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Flux Gourmet
  • Ελληνικός Τίτλος: Flux Gourmet

Παραλειπόμενα

  • Ο Peter Strickland ομολόγησε ότι όταν ένας παραγωγός τού πρόσφερε μπάτζετ ενός εκατομμυρίου δολαρίων για να γυρίσει ό,τι ήθελε, αυτός του έδειξε το συγκεκριμένο σενάριο, και η απάντηση ήταν “εκτός από αυτό”…
  • Ο Strickland έχει προσωπικό παρελθόν με το “ηχητικό κέιτερινγκ”, μια και το 1996 (τη χρονιά που έκανε και την πρώτη του μικρού μήκους ταινία), είχε ιδρύσει τη Sonic Catering Band.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Στο σάουντρακ, που παίζει σημαντικό ρόλο στο φιλμ, ακούμε Jeremy Barnes & Heather Trost, Roj, Cavern οf Anti-Matter, αλλά και The Sonic Catering Band.

Κριτικός: Φίλιππος Χατζίκος

Έκδοση Κειμένου: 4/4/2023

Ο Πίτερ Στρίκλαντ είναι ένας δημιουργός με πραγματικά ιδιαίτερη φιλμογραφία: ντεμπούτο με το βαλκανικής τοπογραφίας και αισθητικής Katalin Varga και δεύτερο φιλμ, Barberian Sound Studio, σινεφιλικός φόρος τιμής στα gialli. Έπειτα η μάλλον πιο κραταιά και αναγνωρισμένη στιγμή του, ο Δούκας της Βουργουνδίας, με το απίθανο στυλ. Διάχυτος και στις τρεις έναν κατάμαυρος κωμικός/σατιρικός τόνος, ο οποίος βέβαια έμελλε να ενταθεί στο διαβόητο φόρεμα του In Fabric και να κορυφωθεί στο νέο του τόλμημα, το θεόμουρλο Flux Gourmet, όπου πραγματικά ο άνθρωπος απασφάλισε.

Απαρνούμενος οποιονδήποτε αφηγηματικό ρεαλισμό, ο Στρίκλαντ μάς συστήνει εξαρχής ένα απίθανο κόνσεπτ, μια ετερόκλητη τριμελή κομπανία και έναν ελληνόφωνο αφηγητή! Μια ανώνυμη κολεκτίβα που ειδικεύεται σε ένα είδος περφόρμανς που προσφέρει μια απερίγραπτη ηχητική, οπτική και γαστρονομική εμπειρία στους θεατές, έρχεται σε επαφή με τη διευθύντρια ενός καλλιτεχνικό ινστιτούτου, και τη συνάντηση αναλαμβάνει να καλύψει ένας ανασφαλής δημοσιογράφος. Αυτό που έπεται συνίσταται κατά βάση σε έριδες, αλλόφρονες δημιουργικές οπτικές και πολλά, πολλά γαστρεντερικά προβλήματα.

Στους μη μυημένους στο φευγάτο κλίμα του Βρετανού με τις ελληνικές ρίζες, το συγκεκριμένο φιλμ αναμένεται να προξενήσει έντονη δυσπεψία, αλλά και για τους υπόλοιπους το θέαμα μόνο εύκολο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Οι εμφανείς δημιουργικές επιρροές από Γκρίναγουεϊ και Λάνθιμο και η ανηλεώς σαρκαστική διάθεση συνθέτουν μια περιπαικτική αλληγορία, το περιεχόμενο της οποίας καθίσταται γρήγορα εύληπτο. Στο ευρύ καστ συναντάμε τη σταθερή Φάτμα Μοχάμεντ, τους Άσα Μπάτερφιλντ (Sex Education) και Γκουεντολίν Κρίστι (Game of Thrones) που επιδεικνύουν θεσπέσια αίσθηση κωμικού χρονισμού και τους δικούς μας Αριάν Λαμπέντ και Μάκη Παπαδημητρίου, ο οποίος μάλιστα διαπρέπει σε διπλό ρόλο, μιας και χαρίζει τη φωνή του σε ένα συναρπαστικά ανήσυχο voice over.

Αξιοποιώντας ιδανικά τον κλειστό κατά βάση χώρο χάρη και την ψυχρή αλλά πολύχρωμη φωτογραφία του Τιμ Σίντελ, ο Στρίκλαντ μοιράζει τον χρόνο της ταινίας σε ξιπασμένες διατυπώσεις περί καλλιτεχνικής έκφρασης και μικροπρεπείς βεντέτες μεταξύ των παρευρισκομένων. Αφηγηματικό του θεμέλιο είναι η τραγικωμωδία της παραγωγής τέχνης, εκεί όπου η καινοτομία συνορεύει με το ακατάληπτο και η αυθεντικότητα πηγάζει από έναν εγωισμό εφιαλτικών διαστάσεων. Ο ρόλος κάθε χαρακτήρα είναι σε αυτό το σχήμα είναι ευδιάκριτος. Η εκκεντρική καλλιτέχνιδα που αξιώνει το μονοπώλιο της δημιουργίας αλλά τελεί σε πλήρη άγνοια ως προς το τεχνικό/τεχνολογικό της σκέλος βρίσκεται σε συνεχείς  διαξιφισμούς με την παραγωγό που επιχειρεί να επέμβει στο έργο για να το στρέψει σε μια πιο προσβάσιμη συνθήκη. Γενικώς, στο Flux Gourmet, η τέχνη είναι το παράδοξο αποτέλεσμα ενός power play διάφορων παραγόντων, απορίας άξιο το πώς καταλήγει να παίρνει μια οποιαδήποτε τελική υπόσταση, γεμάτη από τις αντιφάσεις που υπαγορεύουν οι ανθρώπινοι χαρακτήρες που συμβάλλουν στη γέννησή της, ο καθένας από το δικό του μετερίζι.

Σε μια στενότερη ανάγνωση, το αλλόκοτο αυτό φιλμ που θυμίζει μέχρι και με απολαυστικό mockumentary εστιάζει σε μια σειρά από ιδιόρρυθμες (το λιγότερο) φιγούρες που διεκδικούν συνεχώς περισσότερο έλεγχο, ενώ οι μεταξύ τους σχέσεις διαρθρώνονται με ακρίβεια. Άλλοι καταλήγουν να άγονται και να φέρονται, άλλοι δίνουν ανένδοτο αγώνα στις σκιές και ο δημοσιογράφος της παρέας, το μάτι μας στον εξωπραγματικό αυτόν κόσμο, προσπαθεί να αντιληφθεί τα όριά του, εκτελώντας χρέη καταγραφής των πεπραγμένων. Αξιοπρόσεκτο σαν κατασκευή και ανερυθρίαστα weird (κατά την καθ’ ημάς ορολογία) ως αποτέλεσμα, το κείμενο του έργου είναι εύκολο να μεταφραστεί με όρους κινηματογραφικής παραγωγικής διαδικασίας, αλλά δραπετεύει από τα στεγανά της πρόδηλης αναλογίας του και κατορθώνει να χωρέσει έναν ευρύτερο προβληματισμό περί αυθεντικότητας, μορφής και κοινωνικής αναφοράς της τέχνης.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

12 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *