Τρία αδέρφια, που έχουν να μιλήσουν μεταξύ τους έναν ολόκληρο χρόνο, αποφασίζουν να κάνουν ένα ταξίδι ζωής διασχίζοντας με τρένο την Ινδία. Σκοπός του ταξιδιού είναι να βρουν και πάλι τους δεσμούς που τους ενώνουν και να γίνουν τα πράγματα μεταξύ τους όπως ήταν παλιά. Η πνευματική τους αναζήτηση διακόπτεται όμως απότομα καθώς διάφορα ακραία γεγονότα συμβαίνουν στο ταξίδι τους, και οι τρεις τους καταλήγουν στη μέση της ερήμου με 11 βαλίτσες, έναν εκτυπωτή και μια μηχανή σφυρηλάτησης.

Σκηνοθεσία:

Wes Anderson

Κύριοι Ρόλοι:

Owen Wilson … Francis Whitman

Adrien Brody … Peter Whitman

Jason Schwartzman … Jack Whitman

Amara Karan … Rita

Wallace Wolodarsky … Brendan

Waris Ahluwalia … ο επικεφαλής υπάλληλος του τρένου

Irrfan Khan … ο πατέρας

Barbet Schroeder … ο μηχανικός

Camilla Rutherford … Alice

Bill Murray … ο επιχειρηματίας

Anjelica Huston … Patricia

Kumar Pallana … ο γέρος

Natalie Portman … Rhett

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Wes Anderson, Roman Coppola, Jason Schwartzman

Παραγωγή: Wes Anderson, Roman Coppola, Lydia Dean Pilcher, Scott Rudin

Φωτογραφία: Robert D. Yeoman

Μοντάζ: Andrew Weisblum

Σκηνικά: Mark Friedberg

Κοστούμια: Milena Canonero

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: The Darjeeling Limited
  • Ελληνικός Τίτλος: Ταξίδι στο Darjeeling

Κύριες Διακρίσεις

  • Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βενετίας.

Παραλειπόμενα

  • Ο Wes Anderson κατονόμασε ως κεντρική του έμπνευση το Εξωτικό Λουλούδι (1951, εναλλακτικά: Το Ποτάμι) του Jean Renoir. Ως προς αυτό ευχαρίστησε τον Martin Scorsese που ήταν εκείνος που τον κάλεσε να το παρακολουθήσει. Επιρροές όμως υπάρχουν κι από τις ταινίες του Satyajit Ray και τα ντοκιμαντέρ για την Ινδία από τον Louis Malle.
  • Το 13λεπτο Hotel Chevalier, τοποθετημένο στο Παρίσι, εξυπηρετεί ως πρόλογος της ταινίας, αναφερόμενο στους χαρακτήρες του Jason Schwartzman και της Natalie Portman. Εμφανίζεται επίσης και ο Waris Ahluwalia.
  • Τα ονόματα των τριών αδελφών προέρχονται από τους Francis Ford Coppola, Peter Bogdanovich και Jack Nicholson.
  • Τα γυρίσματα στο τρένο ήταν εντός ενός τρένου σε κανονική διαδρομή (της παραγωγής παρά ταύτα), άρα όλα έπρεπε να προσαρμοστούν σε αυτές τις περιοριστικές συνθήκες.
  • Ο Bill Murray ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρώσει το κάμεο του μέσα σε 3 ημέρες γυρισμάτων. Εντέλει χρειάστηκαν μόνο 1μιση, αλλά ο ηθοποιός παρέμεινε στην Ινδία για έναν μήνα εν είδει διακοπών. Κάτι παρόμοιο συνέβη και με τη Natalie Portman, που χρειάστηκε στο σετ μόνο για μισή ώρα, αλλά έμεινε στη χώρα για 10 ημέρες.
  • Ντεμπούτο για τη γεννημένη στη Σρι Λάνκα Amara Karan.
  • Οι 11 βαλίτσες είναι σχεδιασμένες από τον Marc Jacobs, και ζωγραφισμένες από τον Eric Chase Anderson, αδελφό του σκηνοθέτη.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Ο κύριος όγκος της μουσικής που ακούμε προέρχεται από ταινίες του παραγωγού Merchant Ivory, του Satyajit Ray και τον ινδικό κινηματογράφο γενικότερα. Επιπλέον, οι The Kinks έχουν την τιμητική τους με τρία τραγούδια, ενώ το φιλμ κλείνει με το κλασικό Les Champs-Elysees του Joe Dassin.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 1/2/2008

Το 1998 μας συστήθηκε με τον καλύτερο τρόπο, αλλάζοντας τα στάνταρ στη νεανική κωμωδία με το Rushmore ο Αρχάριος. Το 2001 μας παρουσίασε το ξεχωριστό του ύφος και ανέβασε την κωμωδία σε νέα επίπεδα, με το Οικογένεια Τενενμπάουμ. Το 2004 επέμεινε στα γνωστά του μοτίβα και χωρίς να εκπλήξει κατάφερε να μας κρατήσει δίπλα του, με το Υδάτινες Ιστορίες. Φέτος θα πράξει για τρίτη συνεχή φορά το ίδιο πράγμα, αποδεικνύοντας ότι η επανάληψη δεν είναι πάντα μήτηρ μαθήσεως…

Αναλύοντας το Danjeeling θα μπορούσαμε να σας κάνουμε ολόκληρο γραφικό πινακάκι! Η αλήθεια είναι πως η ταινία μπαίνει πολύ δυναμικά για περίπου 20 λεπτά, αν και για την ακρίβεια στα πρώτα 13 δεν έχει καν αρχίσει. Ο λόγος είναι πως βλέπουμε το αυτόνομο μικρού μήκους φιλμάκι Hotel Chevalier, που βέβαια δεν είναι άσχετο από την υπόλοιπη ταινία. Είναι μια μίνι παρωδία της Νουβέλ Βαγκ, ή αν προτιμάτε, ένα μικρό ανέκδοτο επηρεασμένο από αυτήν. Πέφτουν οι τίτλοι του Chevalier και μπαίνει φουριόζος στο πλάνο ο Bill Murray (φετίχ ηθοποιός για τον Anderson) τρέχοντας να προλάβει το τρένο. Όχι, ο Murray δεν παίζει στη ταινία, αφού απλά… χάνει το τρένο!

Για περισσότερο από μία ώρα μετά, έχουμε τον κλασικό πλέον Anderson με το ύφος που τον έκανε αναγνωρίσιμο. Ψυχρά πρόσωπα σε αστείες καταστάσεις, ατάκες από το πουθενά, παύσεις, και μια τρέλα να κείται στον αέρα. Βέβαια το στυλ του σκηνοθέτη είναι τόσο προσωπικό, που είτε το αγαπάς είτε το μισείς. Μπορεί κάποιος να γελάει κάθε μισό λεπτό, κάνοντας τον ακριβώς διπλανό του απλά να απορεί. Δηλώνοντας όμως φαν του Anderson (και κάθε δημιουργού που πληροί τον όρο δημιουργός), παραδέχομαι πως διασκέδαζα τις περιπέτειες των τριών αδελφών στην Ινδία, ως το σημείο μηδέν. Από αυτό το σημείο, που εύκολα θα αναγνωρίσετε, η κωμωδία πέφτει στο ναδίρ, και παρότι είναι φανερή η προσπάθεια για το αντίθετο, δεν συνέρχεται ως το τέλος της ταινίας. Μια βουτιά που στοιχίζει κάθε καλή εντύπωση σού έχει διαμορφωθεί ως τότε.

Η τριάδα των πρωταγωνιστών είναι απολαυστική και έχει την απαραίτητη χημεία που η ταινία δείχνει να έχει απόλυτη ανάγκη. Οι Owen Wilson, Adrien Brody, Jason Schwartzman αφομοιώνονται στις διαταγές του Anderson, και ενώ τυγχάνουν πολύ καλής ανάπτυξης χαρακτήρων, καταλήγεις να μην έχεις καταλάβει αν είναι σοβαροί άνθρωποι ή μισότρελοι.

Είναι γενικότερα αξιοθαύμαστο που στην εποχή μας υπάρχουν ακόμα σκηνοθέτες, σαν τον Wes Anderson, που επιμένουν σε έναν απόλυτα προσωπικό τρόπο γραφής. Όμως, το σινεμά του Anderson μοιάζει εδώ και δύο ταινίες να περπατάει πάνω σε επικίνδυνες ράγες, όσον αφορά την επανάληψη αλλά και το γεγονός ότι δεν παρουσιάζει σημάδια ανανέωσης από ταινία σε ταινία πέρα από το ντεκόρ. Επιμέρους, όσο κι αν διασκεδάσαμε για κάτι περισσότερο από μία ώρα, η οριστική βουτιά που ανεξήγητα κάνει η ταινία χαλάει την τελική εικόνα, που ως τότε θα μπορούσαμε να τη θεωρήσουμε καλή. Μια εικόνα βέβαια, στην οποία έχει απόλυτη σημασία το πόσο εύκολα μπορεί κάποιος να συντονιστεί με το ύφος του σκηνοθέτη, κάτι που θα γνωρίζετε και από το σινεμά του Woody Allen ή κυρίως του Jacques Tati. Απολαυστική η τριάδα των πρωταγωνιστών, χαριτωμένες οι δεύτερες προσθήκες (ειδικά του αυστηρού Ινδού στο τρένο) και πολύ ωραίο το κλίμα που προσφέρει η Ινδία.

Δείτε το μονάχα αν είδατε κάποια από τις προηγούμενες ταινίες του Anderson και σας άρεσε/συντονιστήκατε ή αν, στην τελική, θέλετε να ανακαλύπτετε κάθε τάση που έχει να προσφέρει ο σύγχρονος κινηματογράφος.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

15 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *