Ο βασιλιάς της Σπάρτης Λεωνίδας, αρνούμενος να προσφέρει γη και ύδωρ στον πέρση αυτοκράτορα Ξέρξη που εκστρατεύει στην Ελλάδα με στρατό εκατοντάδων χιλιάδων αντρών, θα αψηφήσει τις εντολές των διεφθαρμένων εφόρων και με τη συνοδεία τριακοσίων γεμάτων θέληση και σθένος αντρών, θα επιχειρήσουν να φράξουν στους κατακτητές τον δρόμο για τον νότο. Στο στενό των Θερμοπυλών, ο σπαρτιάτης ηγεμόνας και οι αντρειωμένοι στρατιώτες του, ακολουθώντας έξυπνη στρατηγική, θα κλείσουν το πέρασμα στις πολυάριθμες ορδές του εχθρού, που παρότι διαθέτει τα πιο σύγχρονα μέσα πολέμου, δεν μπορούν να ξεπεράσει την ανδρεία των 300.
Σκηνοθεσία:
Zack Snyder
Κύριοι Ρόλοι:
Gerard Butler … βασιλιάς Λεωνίδας
Lena Headey … βασίλισσα Γοργώ
David Wenham … Δήλιος
Giovani Cimmino … Πλείσταρχος
Dominic West … Θέρων
Vincent Regan … στρατηγός Αρτέμης
Tom Wisdom … Αστίνος
Andrew Pleavin … Δάξος
Andrew Tiernan … Εφιάλτης
Rodrigo Santoro … βασιλιάς Ξέρξης
Stephen McHattie … σπαρτιάτης πολιτικός
Michael Fassbender … Στέλιος
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Zack Snyder, Kurt Johnstad, Michael B. Gordon
Παραγωγή: Mark Canton, Bernie Goldmann, Gianni Nunnari, Jeffrey Silver
Μουσική: Tyler Bates
Φωτογραφία: Larry Fong
Μοντάζ: William Hoy
Σκηνικά: Jim Bissell
Κοστούμια: Michael Wilkinson
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: 300
- Ελληνικός Τίτλος: 300
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Ο Λέων της Σπάρτης (1962)
- 300: Η Άνοδος της Αυτοκρατορίας (2014)
Σεναριακή Πηγή
- Σειρά κόμικ: 300 των Frank Miller, Lynn Varley.
Παραλειπόμενα
- Για να αντικατασταθεί η αληθινή εικόνα με αυτή του κόμικ, χρησιμοποιήθηκε μια τεχνική που ονομάζεται super-imposition chroma key.
- Η πρώτη του προβολή ήταν στον γνωστό μαραθώνιο ταινιών Butt-Numb-A-Thon (Τέξας) στις 9 Δεκεμβρίου του 2006, αλλά η ταινία ήταν ακόμα ημιτελής. Το φιλμ ουσιαστικά έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ Βερολίνου (εκτός ανταγωνισμού) και πήρε πρώτα διανομή, μεταξύ κάποιων άλλων χωρών, στην Ελλάδα.
- Πριν οριστικοποιηθεί ως σχέδιο, ο παραγωγός Gianni Nunnari αναζητούσε υλικό για να γυρίσει τη Μάχη των Θερμοπύλων, κάτι όμως που σχεδίαζε παράλληλα κι ο Michael Mann μέσω του γνωστού μυθιστορήματος Gates of Fire. Όλα αυτά, μέχρι που ο Nunnari ανακάλυψε το κόμικ, και αγόρασε άμεσα τα δικαιώματα, προσλαμβάνοντας γρήγορα σεναριογράφους και τον Zack Snyder το 2004.
- Έμπνευση του κόμικ αποτέλεσε μια παλιά χολιγουντιανή ταινία του 1962, το Ο Λέων της Σπάρτης (1962), όπου ο Miller έτυχε να δει σε ηλικία 6 ετών.
- Πολλά από τα όπλα της ταινίας ήταν προϊόντα “ανακύκλωσης” από τις ταινίες Τροία και Αλέξανδρος.
- Οι ηθοποιοί εκπαιδεύτηκαν δίπλα στους κασκαντέρ, με τον Snyder να συμμετέχει και ο ίδιος.
- Κινηματογραφικό ντεμπούτο για τον Michael Fassbender.
- 17 περικεφαλαίες φτιάχτηκαν μονάχα για τον Gerard Butler.
- Σε μια σκηνή που γυρίστηκε αλλά κόπηκε, ο Εφιάλτης προσπαθεί να αυτοκτονήσει πηδώντας από βράχο.
- Για τη βασίλισσα Γοργώ, υποψήφιες ήταν οι Sienna Miller και Silvia Colloca.
- Γυρίστηκε στον Καναδά μέσα σε 60 ημέρες, στα στούντιο Icestorm του Μόντρεαλ, και με χρονολογική σειρά σκηνών. Το bluescreen υλικό γέμισε έπειτα με περισσότερες από 1.500 λείψεις ειδικών εφέ. Στην επεξεργασία εμπλέχτηκαν 10 εταιρίες ειδικών εφέ.
- Έντονη ήταν η κριτική περί της ιστορικής αλήθειας σε συσχετισμό με όσα βλέπουμε επί της ταινίας. Ιδιαίτερη αιχμή δόθηκε στον τρόπο που εμφανίζονται οι Πέρσες, όπου πολλοί ερμήνευσαν ότι βγαίνει ένας αντι-ιρανισμός. Βέβαια, μπορεί η ταινία να έχει βάση την αληθινή μάχη, δεν παύει όμως να ανήκει και στο σινεμά του φανταστικού, μια και παρεμβάλλονται εξωπραγματικές φιγούρες που προέρχονται από τα κόμικ, όπως άλλωστε προέρχονται και όσα άλλα βλέπουμε.
- Τα 65 εκατομμύρια δολάρια μπάτζετ απέφεραν συνολικά κέρδη των 456,1. Το άνοιγμα στις ΗΠΑ ήταν το 24ο μεγαλύτερο ολόκληρης της ιστορίας.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Το σάουντρακ αντιμετώπισε προβλήματα copyright, μια κι έφερε εξαιρετική ομοιότητα με άλλα, όπως της Τροίας και του Τίτου (1999). Ήταν κι αυτό που κριτικαρίστηκε εντονότερα από το σύνολο της ταινίας.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 14/12/2012
Μια ταινία που ενώ αρχικά δίχασε το ελληνικό κοινό, τείνει να γίνει η αγαπημένη των ελληνοφρόνων. Ο λόγος είναι πως παρότι αλλοιώνει κάθε σπιθαμή ιστορίας, έχει έναν άκρατο ηρωισμό που μπορεί εύκολα να σε ξεσηκώσει. Βέβαια, δεν στηρίζεται σε κείμενα του Θουκυδίδη, αλλά σε κόμικ του Φρανκ Μίλερ («Sin City») κι έτσι τυπικά είναι εντάξει με τον εαυτό της. Τα πάντα, παρότι μιλάμε για ιστορικά γεγονότα, είναι εξωπραγματικά κι εξόφθαλμα, μέχρι και η σωματοδομή των Σπαρτιατών που είναι αποτέλεσμα ψηφιακής ανάλυσης. Η μάχη, δε, είναι πράγματι εντυπωσιακή, αλλά και συναισθηματικά έντονη, τόσο που λες ότι σχεδόν αγγίζει τη λογική μιας αρχαίας αιματοχυσίας. Και γενικά, αυτή είναι η σωστή στάση που πρέπει να έχει ένας θεατής απέναντι στους «300»: ένα ψηφιακό υπερθέαμα που αδιαφορεί περί πολλά-πολλά σεναριακά, αλλά θέλει και πετυχαίνει να σε ενθουσιάσει. «This is Sparta», λοιπόν…
Βαθμολογία: