Ο Διαφορετικός Κύριος Κόπερφιλντ
- The Personal History of David Copperfield
- 2019
- ΗΠΑ, Μ. Βρετανία
- Αγγλικά
- Δραμεντί, Εποχής
- 16 Ιουλίου 2020
Από τη γέννηση και την παιδική ηλικία, και από τα νιάτα ως την ενηλικίωση, ο καλόκαρδος Ντέιβιντ Κόπερφιλντ περιτριγυρίζεται από καλοσύνη, κακία, πλούτο και φτώχια, καθώς γνωρίζει μια σειρά από απίθανους χαρακτήρες στη βικτωριανή Αγγλία. Και όταν έρχεται η ώρα που επιθυμεί να γίνει συγγραφέας, την ίδια ώρα αποζητά μια οικογένεια, μια νέα φιλία, τον έρωτα, αλλά και το κοινωνικό στάτους.
Σκηνοθεσία:
Armando Iannucci
Κύριοι Ρόλοι:
Dev Patel … David Copperfield
Tilda Swinton … Betsey Trotwood
Hugh Laurie … Κος Dick
Peter Capaldi … Κος Micawber
Ben Whishaw … Uriah Heep
Morfydd Clark … Clara Copperfield/Dora Spenlow
Paul Whitehouse … Daniel Peggotty
Aneurin Barnard … James Steerforth
Benedict Wong … Κος Wickfield
Daisy May Cooper … Peggotty
Gwendoline Christie … Jane Murdstone
Nikki Amuka-Bird … Κα Steerforth
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Simon Blackwell, Armando Iannucci
Παραγωγή: Armando Iannucci, Kevin Loader
Μουσική: Christopher Willis
Φωτογραφία: Zac Nicholson
Μοντάζ: Mick Audsley, Peter Lambert
Σκηνικά: Cristina Casali
Κοστούμια: Suzie Harman, Robert Worley
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: The Personal History of David Copperfield
- Ελληνικός Τίτλος: Ο Διαφορετικός Κύριος Κόπερφιλντ
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Δαυίδ Κόππερφιλδ (1935)
Σεναριακή Πηγή
- Μυθιστόρημα: David Copperfield του Charles Dickens.
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα πρώτου αντρικού ρόλου (Dev Patel) σε κωμωδία/μιούζικαλ.
- Υποψήφιο για Bafta κάστινγκ.
- Βραβείο σκηνικών στα Ευρωπαϊκά Βραβεία.
Παραλειπόμενα
- Παρότι συχνό στην τηλεόραση, είναι η πρώτη κινηματογραφική διασκευή του κλασικού έργου του Charles Dickens μετά από 50 χρόνια.
- Γνωστή για τις επί της μικρής οθόνης επιδόσεις της, αυτό είναι το ντεμπούτο επί της μεγάλης για την Daisy May Cooper.
- Ενώ οι κριτικές ήταν υπέρ του, αποτέλεσε μια παταγώδη αποτυχία στα ταμεία. Με μπάτζετ 15,6 εκατομμύρια δολάρια, μπόρεσε να εισπράξει 14,4. Ήταν βέβαια από τις ταινίες που “τόλμησαν” να κάνουν άνοιγμα σε καιρό πανδημίας.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 12/7/2020
Ήταν εξαρχής περίεργη επιλογή για τον Armando Iannucci, και δεν θα έπρεπε να περιμένουμε μία ακόμα κλασικίζουσα διασκευή του διάσημου έργου του Dickens. Κι ευτυχώς που δεν έχουμε. Αλλά η πρώτη αίσθηση που δίνεται εδώ, είναι πως ο σκοτσέζος δημιουργός αγαπάει ίσως περισσότερο το έργο από ό,τι θα έπρεπε. Αν ήταν λίγο πιο ελεύθερος ακόμα, μπορεί και να άφηνε ιστορία.
Βασικά, έχουμε κάτι που θα μπορούσαμε να το ονομάσουμε μόνο ως «παρωδία με απόλυτο σέβας». Παρότι αντίθετες έννοιες η μία με την άλλη, κι όμως χωράνε εδώ με περισσή χάρη. Το πρώτο που πειράζει ο Iannucci είναι ότι παρουσιάζει μια Βρετανία του 19ου αιώνα διαφυλετική. Κι ακόμα περισσότερο, μια λευκή μπορεί να γεννήσει έναν έγχρωμο, ή και το αντίθετο, κι αυτό να δείχνει απόλυτα φυσιολογικό. Δεν ξέρω αν χρειάζεται να βιαστούμε να μιλήσουμε για μια γροθιά επί του ρατσισμού και του συντηρητισμού, αφού εν κατακλείδι όλοι οι ήρωες λειτουργούν, όπως θέλει μοιραία και το κείμενο, ως λευκοί. Περισσότερο μοιάζει ταξικό το σχόλιο, αφού τόσο την εποχή εκείνη, όσο εμμονικά και στα βιβλία του Dickens, ο ρατσισμός αφορά οικονομικά και ταξικά μεγέθη. Εν ολίγης, έχουμε μεν ένα σχόλιο, αλλά δεν πειράζεται πουθενά το προκείμενο.
Το «πειραχτήρι» όμως Iannucci δεν μένει μόνο εκεί. Διαποτίζει την ιστορία με ένα χιούμορ που ανά μικρές στιγμές παραπέμπει ακόμα και σε Monty Pythons. Από μικρές πινελιές σε διαλόγους, ως στιγμές ξεκαρδιστικής έκλαμψης. Έλα όμως που και πάλι δεν αλλοιώνει τον χαρακτήρα του Dickens, που είμαι βέβαιος πως θα όλα αυτά θα τον έβρισκαν σύμφωνο. Έτσι κι αλλιώς, ούτε εκείνος απέκλειε το χιούμορ στα μελοδράματα του, απλά ήταν προσαρμοσμένο στον ρεαλισμό.
Κι ενώ λοιπόν όλα έχουν αλλάξει… όλα είναι όπως παλιά. Επιτυχημένη μπορεί να θεωρηθεί αυτή η εκμοντερνοποίηση του κλασικού μυθιστορήματος, αλλά κανείς δεν θα πει ότι δεν είδε εν πρώτοις Ντέιβιντ Κόπερφιλντ και Dickens. Εκεί που ελέγχεται αληθινά ο Iannucci είναι για την άνιση διαχείριση των εμπνεύσεων του, όπου σε σημεία χαλαρώνει και αφήνεται στον ρομαντισμό που αποπνέει η ιστορία από μόνη της. Από την άλλη, είναι τόσο πετυχημένα τα χιουμοριστικά ιντερλούδια, που σε κλέβουν από το σύνολο, και φαντάζει μεγάλος ο ενδιάμεσος χρόνος που προσδοκάς για το επόμενο. Υπάρχει συμπαγής χαρακτήρας, έστω κι υπό μια αναρχική οπτική, αλλά όχι ο «ιανουτσικά» κωμικός, κι εκεί υπάρχει θέμα.
Είναι χαρά να βλέπεις ουσιαστικές διασκευές έργων που έχουμε τόσο αποτυπωμένα στη μνήμη, που είναι και λίγο βαρετή η αυτούσια αναπαραγωγή τους. Η συγκεκριμένη σού αφήνει ένα χαριτωμένο αίσθημα εφορίας, αλλά όχι την πεποίθηση ότι είδες ολοκληρωμένα μια σπουδαία ταινία.
Βαθμολογία: