
16 Φορές Άνοιξη
- Seize Printemps
- Spring Blossom
- 2020
- Γαλλία
- Γαλλικά
- Αισθηματική, Δραματική, Νεανική
- 07 Απριλίου 2022
Η 16χρονη Σουζάν, η οποία δεν μοιάζει με τους συνομήλικούς της και τους βαριέται αφόρητα, γνωρίζει έναν 35άρη ηθοποιό έξω από ένα θέατρο και τον ερωτεύεται. Όμως, ακόμα και ο έρωτας αδυνατεί να είναι η απάντηση στα πάντα.
Σκηνοθεσία:
Suzanne Lindon
Κύριοι Ρόλοι:
Suzanne Lindon … Suzanne
Arnaud Valois … Raphael Frei
Dominique Besnehard … Gerard Beaumann
Frederic Pierrot … ο πατέρας της Suzanne
Florence Viala … η μητέρα της Suzanne
Philippe Uchan … Re
Rebecca Marder … Marie
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Suzanne Lindon
Παραγωγή: Caroline Bonmarchand
Μουσική: Vincent Delerm
Φωτογραφία: Jeremie Attard
Μοντάζ: Pascale Chavance
Σκηνικά: Caroline Long Nguyen
Κοστούμια: Julia Dunoyer
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Seize Printemps
- Ελληνικός Τίτλος: 16 Φορές Άνοιξη
- Διεθνής Τίτλος: Spring Blossom
Παραλειπόμενα
- Βρίσκονταν στη λίστα του επίσημου διαγωνιστικού προγράμματος του φεστιβάλ Κανών του 2020, όπου όμως αναβλήθηκε λόγω του κοροναϊού.
- Πρωτόλεια κινηματογραφική δουλειά για τη νεαρή Suzanne Lindon.
Κριτικός: Φίλιππος Χατζίκος
Έκδοση Κειμένου: 7/4/2022
Μια δεκαεξάχρονη μαθήτρια που νιώθει δυσφορία με τις συνήθεις για την ηλικία της ασχολίες γνωρίζει έναν τριανταπεντάχρονο θεατρικό ηθοποιό. Μαζί του έρχονται τα καρδιοχτύπια, τα άκαιρα χαμόγελα, τα ξενύχτια και τα σύντομα ραντεβού. Οι δυο τους αναπτύσσουν μια ιδιόμορφη σχέση που κυριαρχείται από την αντίφαση μίας αμοιβαίας έλξης και μιας ανίκητης συστολής. Για τη νεαρή Σουζάν αυτή η απρόσμενη επαφή, εκτός από τις απαρχές του ερωτικού σκιρτήματος, σηματοδοτεί και την είσοδό της στον προθάλαμο της απότομης ενηλικότητας που ακολουθεί την εφηβεία.
Η Σουζάν Λιντόν, κόρη του σπουδαίου ηθοποιού Βενσάν Λιντόν, πραγματοποιώντας το ντεμπούτο της στην εκθαμβωτικά μικρή ηλικία των είκοσι χρόνων, γράφει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί με περίσσια αυτοπεποίθηση, η οποία μάλιστα δεν την προδίδει σε κανένα σημείο του πρωτόλειου αυτού έργου. Εμπιστεύεται μια αφήγηση ολιγόλογη, γεμάτη σημαίνουσες σιωπές και λέξεις που πασχίζουν να συνωμοτήσουν στην εφηβική παραπλάνηση που σκαρφίζεται η νεαρή πρωταγωνίστρια για να μασκαρέψει την ταραχή της νέας γνωριμίας. Τα λιθόστρωτα σοκάκια της γαλλικής πρωτεύουσας μοιάζουν ιδανικός τόπος για να αναπτυχθεί ένα ονειρικό ειδύλλιο, οι πραγματικές διαστάσεις του οποίου είναι αληθινά επουσιώδεις μπροστά στην τρικυμία που επιφέρει στη Σουζάν.
Οι ευφάνταστες μουσικές παρεκβάσεις, σκηνοθετημένες με υπομονή και ενδεικτικές μιας δημιουργού που ξέρει πώς να συνθέτει το κάδρο της, εναλλάσσονται με την αύρα της φυσικότητας που περιβάλλει την ταινία. Πραγματικά, το «16 Φορές Άνοιξη» κυλάει σαν νερό, με τη σύντομη διάρκειά του να μας αφήνει μια γλυκόπικρη αίσθηση ανολοκλήρωτου που ταιριάζει με την πορεία του εξιστορούμενου φλερτ. Η δημιουργός θυσιάζει βέβαια την εμβάθυνση στις σχέσεις της πρωταγωνίστριας με τους οικείους της, ιδιαίτερα δε στις επαφές της με συνομηλίκους της που φαντάζουν σχηματικές, προκειμένου να αξιοποιήσει την πληθώρα των εκφραστικών μέσων που επέλεξε για να μας ξεναγήσει στο εφηβικό μυαλό.
Η Λιντόν ασπάζεται ολόψυχα την οπτική του νεαρού κοριτσιού που ετοιμάζεται για τη σεξουαλική του αφύπνιση και γενναιόδωρα αποφεύγει κάθε περιττή επίκριση για τις επιλογές της. Αφουγκράζεται την αγωνία της, δίχως να προσπαθεί να τη δικαιώσει ή έστω να τη δικαιολογήσει: η Σουζάν της ταινίας είναι ένα συμπαθέστατο άτομο που όμως κουβαλά σημαντικές δόσεις ελιτισμού, ασχέτως αν δεν τις εκφράζει επιθετικά. Ωστόσο, παρόλες τις αυτοβιογραφικές προεκτάσεις που μπορεί κανείς να ανιχνεύσει στην ταινία, η γαλλίδα δημιουργός προσεγγίζει την ιστορία της με χειροπιαστή στοργή και αφιερώνει τη σκέψη της σε όλα εκείνα τα παιδιά που ψάχνουν χίλιους τρόπους για να μη μεγαλώσουν. Και το πράττει με κινηματογραφική τόλμη και ζεστασιά.
Βαθμολογία: