
Μαντ Μαξ Νο 2: Εκδικητής Πέρα απ’ το Νόμο
- Mad Max 2
- Mad Max 2: The Road Warrior
- 1981
- Αυστραλία
- Αγγλικά
- Δράσης, Επιστημονικής Φαντασίας, Θρίλερ, Περιπέτεια, Ταινία Δρόμου
Σε μια μεταποκαλυπτική Αυστραλία, όπου η βενζίνη και το νερό αποτελούν το κυριότερο αγαθό, συμμορίες άγριων πολεμιστών κατασπαράζουν όποιον βρεθεί μπροστά τους. Mια ομάδα ανθρώπων που κατέχουν μεγάλη ποσότητα καυσίμων και επιθυμούν να ξεφύγουν από το νόμο της ζούγκλας, προσπαθούν να οργανωθούν για να επιβιώσουν με τη πολύτιμη βοήθεια του Μαξ.
Σκηνοθεσία:
George Miller
Κύριοι Ρόλοι:
Mel Gibson … ‘Mad’ Max Rockatansky
Bruce Spence … Gyro Captain
Michael Preston … Pappagallo
Max Phipps … Toadie
Vernon Wells … Wez
Emil Minty … Feral Kid
Kjell Nilsson … Humungus
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Terry Hayes, George Miller, Brian Hannant
Παραγωγή: Byron Kennedy
Μουσική: Brian May
Φωτογραφία: Dean Semler
Μοντάζ: Michael Balson, David Stiven, Tim Wellburn
Σκηνικά: Graham ‘Grace’ Walker
Κοστούμια: Norma Moriceau
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Mad Max 2
- Ελληνικός Τίτλος: Μαντ Μαξ Νο 2: Εκδικητής Πέρα απ’ το Νόμο
- Διεθνής Εναλλακτικός Τίτλος: Mad Max 2: The Road Warrior
- Διεθνής Εναλλακτικός Τίτλος: The Road Warrior
- Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Μαντ Μαξ 2
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Μαντ Μαξ: Ο Εκδικητής της Νύχτας (1979)
- Μαντ Μαξ: Απόδραση από το Βασίλειο του Κεραυνού (1985)
- Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής (2015)
- Furiosa: A Mad Max Saga – Η Γέννηση της Οργής (2024)
Σεναριακή Πηγή
- Χαρακτήρες franchise: Mad Max των George Miller, Byron Kennedy.
Κύριες Διακρίσεις
- Βραβείο σκηνοθεσίας, μοντάζ, σκηνικών, κοστουμιών και ήχου στα εθνικά βραβεία της Αυστραλίας. Υποψήφιο για μουσική και φωτογραφία.
- Πρώτο βραβείο στο φεστιβάλ του Αβοριάζ.
Παραλειπόμενα
- Επηρεάζοντας τις μεταποκαλυπτικές ταινίες και την αισθητική του πανκ σε αυτές, το φιλμ έγινε γρήγορα cult, με φανατικούς του φίλους να δραστηριοποιούνται ακόμα και μέσα στον 21ο αιώνα. Μαζί, επαινείται από πολλούς ως μία από τις καλύτερες ταινίες δράσης, αλλά και ένα από τα καλύτερα σίκουελ.
- Μετά την επιτυχία της ταινίας του 1979, ο George Miller είχε πολλές προσφορές να μετακομίσει στο Χόλιγουντ (μία εξ αυτών για το πρώτο Ράμπο). Εκείνος όμως επέμενε να κάνει μια ταινία ροκ ν’ ρολ, υπό τον τίτλο Roxanne. Όταν εκείνη μπήκε στο ράφι, ο Miller επέστρεψε στον κόσμο του Μαντ Μαξ (και της χώρας του), σκεπτόμενος και πιο φιλόδοξα, μια και θα υπήρχε μεγαλύτερο μπάτζετ. Εμπνεόμενος από τη μελέτη μυθολογίας The Hero with a Thousand Faces του Joseph Campbell και τις εργασίες του ψυχίατρου Carl Jung (έχοντας κατά νου και τις σαμουράι ταινίες του Akira Kurosawa), ένωσε δυνάμεις με τον σεναριογράφο Terry Hayes, και το σχέδιο μπήκε μπροστά.
- Το αρχικό μοντάζ ήταν κατά πολύ πιο αιματηρό και βίαιο, αλλά η αυστραλιανή λογοκρισία ήταν αμείλικτη. Ολόκληρες σκηνές κόπηκαν τελείως, ενώ κάποιες μονταρίστηκαν εκ νέου για να μη βγει ακατάλληλη η ταινία. Στις ΗΠΑ κόπηκαν ακόμα δύο σκηνές, που όμως επιβίωσαν με τα χρόνια. Αυτές που κόπηκαν στην Αυστραλία, δεν εμφανίστηκαν ποτέ.
- Ο Mel Gibson έχει μόνο 16 φράσεις σε όλη την ταινία.
- Ο σκύλος του φιλμ βρέθηκε από τοπικό καταφύγιο σκύλων, αλλά είχε πρόβλημα με τους θορύβους των μηχανών. Έτσι, του είχαν προσαρμόσει ειδικές ωτοασπίδες. Μετά τα γυρίσματα, τον υιοθέτησε ένας κάμεραμαν.
- Χρησιμοποιήθηκαν πάνω από 80 οχήματα.
- Πρώτη ταινία από την Αυστραλία με ήχο Dolby.
- Με 4,5 εκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας, είχε γίνει η ακριβότερη παραγωγή της χώρας. Τα κέρδη έφτασαν στα 10,8, ενώ παγκοσμίως έβγαλε 23,7 εκατομμύρια -αμερικανικά- δολάρια.
Κριτικός: Νίκος Ρέντζος
Έκδοση Κειμένου: 18/5/2015
Το Μαντ Μαξ 2 είναι το φιλμ που πρέπει να παρακολουθούν οι εταιρείες παραγωγής ταινιών, για να κατανοήσουν τον λόγο ύπαρξης ενός σίκουελ. Η αρχική ιδέα του Μαντ Μαξ εδώ τελειοποιείται και ο Τζορτζ Μίλερ παραδίδει μία από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών.
Το Μαντ Μαξ του 1979 κατάφερε, παρά τον χαμηλό προϋπολογισμό του, να γράψει τη δική του ιστορία στο χώρο του κινηματογράφου. Εκπληκτικά δυνατό φιλμ, παρά τα κενά στη διήγησή του και το λίγο αταίριαστο σε μερικά σημεία soundtrack. Το φιλμ οφείλει τα πάντα στο δυνατό ξεκίνημα και το ακόμα πιο έντονο τέλος του. Εκεί βλέπουμε τον ήρωα του τίτλου να μεταμορφώνεται σταδιακά από Μαξ σε Μαντ Μαξ. Ήταν φανερό όμως ότι μπορούσαν να έχουν ειπωθεί περισσότερα κι αυτό το διέκρινε πρώτος ο σκηνοθέτης του. Η ευκαιρία λοιπόν που του δίνεται μερικά χρόνια μετά να σκηνοθετήσει τη συνέχεια του φιλμ με προϋπολογισμό δέκα φορές μεγαλύτερο, δεν πάει χαμένη. Ο Μίλερ παραδίδει μια ταινία υπόδειγμα ταινίας δράσης. Κάμερα, φωτογραφία, ενορχήστρωση των σκηνών καταδίωξης, ακροβατικά, ατμόσφαιρα, όλα εδώ είναι εξαιρετικά. Το σενάριο έχει τόσα όσα χρειάζονται να ειπωθούν και δείχνει ξεκάθαρα πλέον την εξάρτηση του ανθρώπου από τα καύσιμα.
Ο Μελ Γκίμπσον, άγνωστος ακόμα στο ευρύ κοινό, παίζει με πολύ πιο ώριμο τρόπο αυτή τη φορά και εκπέμπει την άνεση που τον έχουμε συνηθίσει. Δεν λέει πολλά, ίσως λέει λιγότερα από κάθε άλλο φιλμ του, αλλά είναι ο Μαντ Μαξ. Είναι ένας περιπλανώμενος καουμπόι, λιγομίλητος και κυνικός, χωρίς καμία ελπίδα για έναν καλύτερο κόσμο. Θέλει απλώς να μετακινείται και να θυμάται τη χαμένη γυναίκα και τον γιο του. Είναι θρύλος όταν αρχίζει το φιλμ και στο τέλος ο θρύλος του είναι ακόμα μεγαλύτερος.
Μεγάλοι πρωταγωνιστές του Μαντ Μαξ 2 είναι φυσικά τα οχήματα. Το τεράστιο βυτιοφόρο που οδηγεί στο τέλος ο Μαξ, το μονοθέσιο ελικόπτερο, τα περίεργα φτιαγμένα οχήματα των ληστών, όλα παίζουν έναν ρόλο μέσα στο φιλμ του Μίλερ. Τα πλάνα των οχημάτων είναι εκπληκτικά και οι σκηνές καταδίωξης μοναδικά δοσμένες. Μην ξεχνάτε ούτε στιγμή παρακολουθώντας το φιλμ, ότι όλα όσα βλέπετε δεν είναι ούτε οπτικά, ούτε μηχανικά εφέ. Βρισκόμαστε στο 1981 και έχουμε να κάνουμε με μια αυστραλιανή παραγωγή. Τα οχήματα είναι αληθινά και οι οδηγοί τους ολοζώντανοι άνθρωποι, οι οποίοι κατάφεραν να κάνουν μερικά από τα πιο δύσκολα σταντ που είδε ποτέ το κινηματογραφικό πανί, και ο Μίλερ κατάφερε να αποτυπώσει στην οθόνη όλη αυτή την ένταση και τη δυναμική των φασαριόζικων μηχανών.
Ο κόσμος του Μαντ Μαξ είναι εδώ ολοκληρωμένος και το μετα-αποκαλυπτικό σκηνικό που παρουσίαζε το πρώτο φιλμ, εδώ αποκτά μεγαλύτερες και πιο εφιαλτικές διαστάσεις. Αν κάποιος αμφιβάλλει για την επιρροή των ταινιών του Μίλερ σε όλες τις μετέπειτα μελλοντολογικές, μετα-αποκαλυπτικές περιπέτειες, ας παρακολουθήσει με προσοχή το Μαντ Μαξ 2 και θεωρώ ότι οι αμφιβολίες του θα διαλυθούν. Τα οχήματα αλλά και η εξωτερική εμφάνιση των πρωταγωνιστών θα κοπιαριστούν ουκ ολίγες φορές μέχρι σήμερα.
Σημαντική βελτίωση, που πρέπει να αναφέρω γιατί βοηθά τα μέγιστα την ατμόσφαιρα της ταινίας, έχουμε στη μουσική. Ο Μπράιαν Μέι είναι ο άνθρωπος που έγραψε τη μουσική και στο πρώτο φιλμ. Εκεί υπήρχαν στιγμές που δεν έδενε αρμονικά το μουσικό θέμα με όσα διαδραματίζονταν στην οθόνη. Εδώ η διαφορά είναι τεράστια. Τα μουσικά θέματα είναι επιβλητικά και βοηθούν στην αύξηση αδρεναλίνης κατά τη διάρκεια των καταδιώξεων.
Το Μαντ Μαξ 2 είναι το αγαπημένο φιλμ της σειράς του Μελ Γκίμπσον. Έχει μπει σε αρκετές αξιόλογες λίστες καλύτερων ταινιών όλων των εποχών, ενώ η αναγνώριση της δουλειάς του Μίλερ είναι τεράστια από καταξιωμένους συναδέλφους του, όπως ο Κάμερον και ο Σπίλμπεργκ. Αν χρειάζεστε περισσότερα στοιχεία για να πειστείτε να παρακολουθήσετε το δεύτερο φιλμ του Μαντ Μαξ, κάντε μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο και διαβάστε κριτικές τις εποχές, οι οποίες ακόμα και από «δύσκολους» κριτικούς ήταν διθυραμβικές. Ο μεγάλος Ρότζερ Έμπερτ έγραψε στην κριτική του, ότι «η εμπειρία (παρακολούθησης του φιλμ) είναι τρομακτική, μερικές φορές αποτροπιαστική και συναρπαστική. Το Μαντ Μαξ 2 είναι μια ταινία που δεν μοιάζει με καμιά άλλη». Δείτε το.
Βαθμολογία: