Lee
- Lee
- 2023
- Μ. Βρετανία
- Αγγλικά, Γαλλικά
- Βιογραφία, Δραματική, Εποχής, Ιστορική, Πολεμικό Δράμα
- 19 Σεπτεμβρίου 2024
Η πορεία της Λι Μίλερ από μοντέλο του φωτογράφου Μαν Ρέι σε μια απ’ τις σημαντικότερες ανταποκρίτριες και φωτογράφους του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου. Χάρη στο μοναδικό ταλέντο και το αχαλίνωτο πείσμα της, κατάφερε να απαθανατίσει μερικές αξέχαστες εικόνες, μεταξύ των οποίων και μία φωτογραφία της ίδιας στο μπάνιο του Χίτλερ.
Σκηνοθεσία:
Ellen Kuras
Κύριοι Ρόλοι:
Kate Winslet … Lee Miller
Marion Cotillard … Solange D’Ayen
Andrea Riseborough … Audrey Withers
Andy Samberg … David E. Scherman
Alexander Skarsgard … Roland Penrose
Noemie Merlant … Nusch Eluard
Josh O’Connor … Antony Penrose
Arinze Kene … ταγματάρχης Jonesy
Samuel Barnett … Cecil Beaton
Zita Hanrot … Ady Fidelin
James Murray … συνταγματάρχης Spencer
Patrick Mille … Jean D’Ayen
Vincent Colombe … Paul Eluard
Sean Duggan … Man Ray
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Liz Hannah, Marion Hume, John Collee
Στόρι: Lem Dobbs, Marion Hume, John Collee
Παραγωγή: Lauren Hantz, Troy Lum, Andrew Mason, Marie Savare, Kate Solomon, Kate Winslet
Μουσική: Alexandre Desplat
Φωτογραφία: Pawel Edelman
Μοντάζ: Mikkel E.G. Nielsen
Σκηνικά: Gemma Jackson
Κοστούμια: Michael O’Connor
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Lee
- Ελληνικός Τίτλος: Lee
Σεναριακή Πηγή
- Βιβλίο: The Lives of Lee Miller του Antony Penrose.
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα πρώτου γυναικείου ρόλου (Kate Winslet) σε δράμα.
- Υποψήφιο για Bafta καλύτερης βρετανικής ταινίας.
Παραλειπόμενα
- Πρώτη σκηνοθετική δουλειά σε ταινία μυθοπλασίας για την Ellen Kuras, διάσημη ως διευθύντρια φωτογραφίας.
- Όλα ξεκίνησαν όταν η Ellen Kuras βρέθηκε σε βιβλιοπωλείο και πρόσεξε ένα ογκώδες βιβλίο που μιλούσε για τη Lee Miller. Αυτό που της κίνησε το ενδιαφέρον ήταν η ομοιότητα που παρατήρησε ανάμεσα στη φωτογράφο και την Kate Winslet. Έχοντας ήδη συνεργαστεί με τη βρετανή ηθοποιό, της έστειλε μια κόπια του βιβλίου, αγοράζοντας και μία για τον εαυτό της. Χρόνια μετά η Winslet βρέθηκε εμπλεκόμενη με την εταιρία της σε μια βιογραφία για τη Miller και ζήτησε από την Kuras εάν επιθυμούσε να τη σκηνοθετήσει.
- Το φιλμ αντλεί υλικό από τη βιογραφία της φωτογράφου που έγραψε το 1985 ο γιος της, Antony Penrose. Ο Penrose όχι μόνο υποστήριξε τη δημιουργία της ταινίας, αλλά και παρείχε πλήρη πρόσβαση στα αρχεία της μητέρας του, ακόμα και τα ανέκδοτα.
- Το “τρέξιμο” της παραγωγής ανήκει εξολοκλήρου στην Kate Winslet, που όχι μόνο πρωταγωνιστεί και είναι παραγωγός, αλλά επέλεξε η ίδια και τους συμπρωταγωνιστές της. Εξέφρασε όμως σοβαρά παράπονα για κάποιους άντρες που σαμποτάρισαν τη χρηματοδότηση, σε σημείο να καλύψει η ίδια από την τσέπη της τους μισθούς όλων των εμπλεκόμενων επί δύο βδομάδες.
- Ο Jude Law ήταν ο αρχικός Ρόλαντ.
- Κατά την πρώτη ημέρα των γυρισμάτων στην Κροατία, η Winslet γλίστρησε και χτύπησε στην πλάτη, με συνέπεια να βρεθεί στο νοσοκομείο και να επέλθει διακοπή των γυρισμάτων για μικρό χρονικό διάστημα. Η σκηνή όμως παρέμεινε στην ταινία, μια κι ενώ η ηθοποιός πονούσε αφόρητα, την έφερε εις πέρας.
Κριτικός: Ορέστης Μαλτέζος
Έκδοση Κειμένου: 19/9/2024
Στις βιογραφικές ταινίες είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε το πλαίσιο εντός του οποίου πραγματοποιούνται οι αναδρομές στην ζωή του εκάστοτε προσώπου για να αντιληφθούμε τα μονοπάτια που ακολουθεί η αφήγηση. Αυτό ξεκλειδώνει το άλλοθι της ταινίας ως προς τι επιλέγει να παρουσιάσει και τι όχι, και στην πλειοψηφία οι επιλογές αυτές είναι συνεπείς με την αφήγηση, όσο κι αν ως θεατές θεωρούμε το αντίθετο. Ταιριαστό μεν, αλλά όχι απαραίτητα ορθό. Το πλαίσιο στο οποίο παρουσιάζεται η ζωή της φωτογράφου και ανταποκρίτριας του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, Λι Μίλερ, καθορίζει από μόνο του την πλοκή, μια φαινομενική συνέντευξη όπου η ίδια διστάζει να εμβαθύνει στο παρελθόν της αφήνοντας να μιλήσει το έργο της, με την ταινία να προσεγγίζει την κάθε σεκάνς σαν την ιστορία πίσω από τις εκάστοτε φωτογραφίες. Αυτό είναι ένα πλαίσιο που εξηγεί με συνέπεια τη λειτουργία της πλοκής αλλά περιέχει όλους τους περιορισμούς που συνεπάγονται.
Η Λι Μίλερ βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο της δράσης, ωστόσο δεν πρόκειται για μια αφήγηση ανθρωποκεντρική αλλά ασχολείται με τις καταστάσεις στις οποίες εμπλέκεται. Αυτό ξεκλειδώνει το “δικαίωμα” της ταινίας να παρουσιάζει σκηνές βίαιης σκληρότητας, τις οποίες η σκηνοθέτις Ellen Kuras αντιμετωπίζει με μεγάλη λεπτότητα και υψηλό αντίκτυπο. Καθώς ακολουθεί την ηρωίδα της στη φρίκη του πολέμου, γινόμαστε κι εμείς σταδιακοί μάρτυρες όλων όσων έχει δει με τα μάτια της αυτή η γυναίκα, με έναν ρυθμό στιβαρό και κλιμακούμενο. Ακολουθώντας μια αυστηρά χρονολογική αφήγηση, η ταινία ωφελείται απεικονίζοντας την πραγματική έκταση της καταστροφής και του πόνου λίγο πριν το τέλος του πολέμου, αποκτώντας πραγματικό συναισθηματικό βάθος. Από την άλλη, λίγα πράγματα έχει να πει για τους ανθρώπους που την πλαισιώνουν, από τον Ντέιβιντ Σέρμαν μέχρι τη Σολάνζ Νταγιάν, οι σκηνές της οποίας είναι και οι πιο καθοδηγούμενα συναισθηματικές. Ως επί το πλείστον, η ταινία παρουσιάζει αρκετές γενικότητες εκτός των σκηνών που επιλέγει να απεικονίσει, αλλά όπως είπαμε το πλαίσιο εξακολουθεί να λειτουργεί.
Η Kate Winslet δίνει μια εν ολίγοις συναρπαστική ερμηνεία ως Λι Μίλερ, μια χειμαρρώδης παρουσία που κατακλύζει την οθόνη και μαγνητίζει το ενδιαφέρον, παρουσιάζοντας μια γυναίκα πεινασμένη για ζωή και με εσωτερικές παρορμήσεις που πείθουν για τις επιλογές και την πορεία της, εξερευνώντας με εσωτερικό βάθος τα συναισθήματα που καλύπτει πίσω από το κάπνισμα και το αλκοόλ. Η Kuras στήνει όλη τη λογική της σκηνοθεσίας της με γνώμονα να συμμεριστεί το κοινό τον ενθουσιασμό της Μίλερ κάθε φορά που βάζει τη φωτογραφική της μηχανή σε λειτουργία. Τα μάτια της φωτίζονται όταν της έρχεται μια νέα έμπνευση ή καθώς επικεντρώνεται στη σύνθεση των στοιχείων προτού τα καταγράψει. Ίσως ταιριαστά, οι αντρικοί χαρακτήρες παραμένουν στο παρασκήνιο, με την σχέση της Μίλερ με την Όντρεϊ Γουίδερς (μια υπέροχη Andrea Riseborough που λάμπει ως ισότιμος συνομιλητής) να αποδεικνύεται πολύ πιο συναρπαστική από την ερωτική της σχέση με τον Alexander Skarsgard.
Η Kuras χειρίζεται δεξιοτεχνικά την κάμερά της όσον αφορά την απεικόνιση του παρελθόντος, και είναι σίγουρα το μόνο που θα περιμέναμε λόγω της μακράς καριέρας της ως διευθύντρια φωτογραφίας. Κάθε της πλάνο είναι πειστικό, αποτελεσματικό και μοιάζει να περιγράφει μια σημαντική ιστορία, όχι πολύ μακριά από τις ίδιες της φωτογραφίες της Μίλερ, αρκετές από τις οποίες αναπαρίστανται εδώ. Δεν είναι μια σκηνοθεσία που παρουσιάζει καινοτομίες αλλά αφηγείται την ιστορία της με συνέπεια και κατορθώνει να μας δείξει την πολυσχιδή προσωπικότητα της Μίλερ και για ποιο λόγο είναι μια γυναίκα που θέλουμε να δούμε στη μεγάλη οθόνη. Και το ότι η ταινία της Kuras μοιάζει να μοιράζεται τις ίδιες ποιότητες με το έργο της Μίλερ, είναι αρκετό.
Βαθμολογία: