
Το Τέλος του Κόσμου
- The World's End
- 2013
- Μ. Βρετανία
- Αγγλικά
- Επιβίωσης, Επιστημονικής Φαντασίας, Θρίλερ, Κωμωδία, Μαύρη Κωμωδία, Παρωδία, Περιπέτεια
Έχουν περάσει 20 χρόνια από τις επικές επιδόσεις τους σε παμπ, και η παλιοπαρέα επανασυνδέεται ξανά με στόχο άλλον έναν τέτοιο μαραθώνιο. Διοργανωτής είναι ο Γκάρι Κινγκ, που στα 40 του έχει χαθεί ανάμεσα στο τσιγάρο και τα παιδιά του, ο οποίος επαναφέρει τους παλιούς κολλητούς στην πατρικής τους πόλη και στη διαδρομή που καταλήγει στην «ιστορική» παμπ The World’s End. Καθώς αρχίζουν να αναλύουν το παρελθόν και το παρόν τους, συνειδητοποιούν ότι σημασία έχει το μέλλον, αλλά όχι μονάχα το δικό τους, μα κι ολόκληρης της ανθρωπότητας. Χωρίς να το πολυκαταλάβουν, αυτό γίνεται κυριολεκτικό.
Σκηνοθεσία:
Edgar Wright
Κύριοι Ρόλοι:
Simon Pegg … Gary King
Nick Frost … Andy Knightley
Paddy Considine … Steven Prince
Martin Freeman … Oliver ‘O-Man’ Chamberlain
Eddie Marsan … Peter Page
Rosamund Pike … Sam Chamberlain
Pierce Brosnan … Guy Shepherd
Bill Nighy … το δίκτυο (φωνή)
David Bradley … ‘Mad’ Basil
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Simon Pegg, Edgar Wright
Παραγωγή: Tim Bevan, Eric Fellner, Nira Park
Μουσική: Steven Price
Φωτογραφία: Bill Pope
Μοντάζ: Paul Machliss
Σκηνικά: Marcus Rowland
Κοστούμια: Guy Speranza
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: The World’s End
- Ελληνικός Τίτλος: Το Τέλος του Κόσμου
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Το Ξύσιμο των Νεκρών (2004)
- Καυτοί και Άσφαιροι (2007)
Παραλειπόμενα
- Κλείσιμο της τριλογίας Three Flavours Cornetto, μετά το Ξύσιμο των Νεκρών (2004) και το Καυτοί και Άσφαιροι (2007).
- Το σενάριο ξεκίνησε να γράφεται με τίτλο Crawl, και ήθελε νεαρούς πρωταγωνιστές. Ο Edgar Wright το είχε γράψει στα 21 του χρόνια, το 1995. Πριν πάρει την τελική του μορφή, το δούλεψε εκ νέου με τον Simon Pegg.
- Η Rosamund Pike δεν μπορούσε να εμφανιστεί λόγω εγκυμοσύνης, αλλά η παραγωγή άλλαξε ημερομηνίες για να τα καταφέρει.
- Η παγκόσμια πρεμιέρα έγινε στην πλατεία του Λέστερ, στο Λονδίνο.
Κριτικός: Δημήτρης Κωνσταντίνου-Hautecoeur
Έκδοση Κειμένου: 11/1/2014
Σαραντάρης με καρδιά εφήβου, αρνούμενος να δεχτεί τις συμβάσεις που επιτάσσει η «ομαλή ένταξη» στην κοινωνία, επιδιώκει reunion της σχολικής του παρέας με στόχο να επαναλάβουν την πιο αξέχαστη νύχτα των νιάτων τους. Το σχέδιο είναι να ολοκληρώσουν αυτό που δεν κατάφεραν τότε, δηλαδή να επισκεφτούν για μπύρα και τις δώδεκα παμπ της γενέτειράς τους μέσα σε ένα βράδυ, με την παμπ-γραμμή λήξης του μαραθωνίου τους να φέρει, ευφυώς, την ονομασία «The worldΑs end»…
Περίπου στα πρώτα σαράντα λεπτά, αρχίζει να «στριμώχνεται» δεξιοτεχνικά στο (ήδη απολαυστικότατο) στόρι μια εξωγήινη εισβολή που προορίζεται να κάνει το όνομα της παμπ κυριολεκτικό και να μεταμορφώσει την ταινία σε ένα αξιοπρεπέστατο κλείσιμο μιας τριλογίας που δεν θα ξεχαστεί γρήγορα. Οι δημιουργοί των «Το Ξύσιμο των Νεκρών» και «Καυτοί και Άσφαιροι» επιστρέφουν με όλο το απαιτούμενο κέφι και την έμπνευση για να παραμείνουν πιστοί στο πνεύμα των δύο προηγούμενων ταινιών τους και να παραδώσουν άλλη μία ισάξιά τους κωμωδία.
Για μία ακόμη φορά λοιπόν, υπάρχει ξεκαρδιστικό χιούμορ, ο γνωστός ενθουσιώδης σκηνοθετικός ρυθμός και ένα αληθινά απολαυστικό επιτελείο ηθοποιών, με τον κορυφαίο Simon Pegg να εντυπωσιάζει από τα πρώτα δευτερόλεπτα της εμφάνισής του χάρη στο αξιοθαύμαστο κωμικό ταλέντο του. Παραδοσιακά, ο συνδυασμός (περισσότερο για τέτοιον πρόκειται, παρά για διακωμώδηση) άλλων ειδών με την κωμωδία -εδώ alien-invasion-movies- λειτουργεί άκρως ψυχαγωγικά. Περιέργως πάντως, πρόκειται για τη λιγότερο βίαιη από τις τρεις ταινίες, με το μόνο αίμα που απεικονίζεται να είναι… μπλε.
Ένα βασικό πρόβλημα του φιλμ είναι πάνω-κάτω το ίδιο που προσωπικά εντόπισα και στα δύο προηγούμενα της τριλογίας. Η κωμική του δύναμη ελαττώνεται σχετικά όσο πλησιάζει προς το φινάλε του, αυτή τη φορά όμως όχι τόσο επειδή υποσκιάζεται από το περιπετειώδες στοιχείο, όσο λόγω μιας αφέλειας που την εμποδίζει να φτάσει το επίπεδο που διατηρούσε μέχρι τότε.
Αν τα όποια μικροπροβλήματα πάντως ενδέχεται να χαμηλώσουν προσωρινά τον ανέλπιστα υψηλό πήχη του fun, δεν επηρεάζουν επί της ουσίας την τελική επίγευση. Κι αυτό γιατί η ταινία, πέρα από τη θετική της ενέργεια που σε κρατά με ένα αβίαστο χαμόγελο στα χείλη για 110 λεπτά, διαθέτει ένα σταθερό εσωτερικό νοηματικό υπόβαθρο. Ακόμα κι αν η προσπάθειά της να το υποστηρίξει γίνεται λίγο απλοϊκή στο φινάλε, αυτό υπάρχει και το μήνυμα που μεταφέρει είναι τουλάχιστον ευπρόσδεκτο. Και δεν είναι άλλο από την ίδια τη στάση που –ανώριμα, μα ειλικρινά- κρατά ο ήρωας/αντιήρωας του Pegg. Όπως επανειλημμένα αναφέρει κι ο ίδιος, το μόνο που θέλει είναι να περνά καλά. Στόχος δηλαδή της ζωής (ειδικά και γενικά) είναι η ευτυχία, μέσα από την ουσιαστική ελευθερία και όχι με τη σημασία που της δίνει ο συμβατικός τρόπος ζωής που έχει επιβάλλει η κοινωνία. Ο Pegg, προσπαθώντας να επιστρέψει στη μόνη εποχή της ζωής του που στ’ αλήθεια είχε περάσει καλά, αυτή των νιάτων του (πριν αισθανθεί ολότελα ξένος σε μια κοινωνία όπου αδυνατεί να ενταχθεί), δείχνει εκκεντρικός και απροσάρμοστος, σε βαθμό γελοιότητας. Το αξιοσημείωτο εδώ όμως είναι το πόσο γελοίοι φαντάζουν επίσης οι «ώριμοι» φίλοι του, με τους δυσλειτουργικούς γάμους τους, τα «σοβαρά» γραφεία τους, τα καλοσιδερομένα κουστούμια τους και τα Bluetooth που έχουν γίνει μόνιμη προέκταση του αυτιού τους. Μια έμμεση κριτική του τρόπου που η κοινωνία έχει αλλοιώσει την αγνή έννοια της ευτυχίας και, γιατί όχι, της ζωής. Μάλιστα, οι ίδιοι οι εξωγήινοι-«κατακτητές» παρουσιάζονται ως οι υπεύθυνοι για την τεχνολογική μας ανάπτυξη –που φυσικά είναι άμεσα συνδεόμενη με τον σύγχρονο τρόπο ζωής. Σαν να χαρακτηρίζεται ο τελευταίος ως ξένος, μη φυσιολογικός, επιβαλλόμενος. Και σίγουρα όχι «αγνός», όπως αυτός που αποζητά ο πρωταγωνιστής και που, κατΑ επέκταση, έχει ανάγκη η ανθρωπότητα.
Με λίγα λόγια, πρόκειται για το ιδανικό κλείσιμο μιας αγαπημένης τριλογίας, το οποίο προσφέρει «από καρδιάς» αληθινό κέφι. Όπως και οι προκάτοχοί του, «Το Ξύσιμο των Νεκρών» και «Καυτοί και Άσφαιροι», δεν προσπαθεί να γίνει κάτι περισσότερο από αυτό που είναι και δεν κρύβει τα ελαττώματά του, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να εσωκλείει ουσία και να έχει κάτι (πολύ) ενδιαφέρον να πει. Κακά τα ψέματα όμως. Πάνω απΑ όλα, βλέποντάς το περνάς απλά… γαμάτα. End of story.
Βαθμολογία: