Η Ιστορία μιας Μυθιστοριογράφου
- So-seol-ga-ui Yeong-hwa
- The Novelist's Film
- 2022
- Νότια Κορέα
- Κορεατικά
- Δραματική, Δραμεντί, Σινεφίλ
- 29 Δεκεμβρίου 2022
Μια μυθιστοριογράφος ξεκινά ένα μεγάλο ταξίδι με προορισμό ένα βιβλιοπωλείο, υπεύθυνος του οποίου είναι ένας νεαρός συνεργάτης της με τον οποίο έχει ξεκόψει. Έπειτα ανεβαίνει σ’ έναν πύργο και συναντά έναν σκηνοθέτη και τη γυναίκα του. Πηγαίνουν μια βόλτα στο πάρκο και γνωρίζουν μια ηθοποιό, την οποία η συγγραφέας προσπαθεί να πλευρίσει για να γυρίσουν μαζί μια ταινία. Οι δυο τους σταματάνε για φαγητό και επισκέπτονται ξανά το βιβλιοπωλείο, όπου συναντάει κάποιους ανθρώπους να πίνουν. Η ηθοποιός μεθάει και αποκοιμιέται…
Σκηνοθεσία:
Hong Sang-soo
Κύριοι Ρόλοι:
Lee Hye-yeong … Kim Jun-hee
Kim Min-hee … Kil-Soo
Young-hwa Seo … Se-Won
Hae-hyo Kwon … Hyo-Jin
Yunhee Cho … Young-Joo
Ju-bong Gi … Man-Soo
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Hong Sang-soo
Παραγωγή: Hong Sang-soo
Μουσική: Hong Sang-soo
Φωτογραφία: Hong Sang-soo
Μοντάζ: Hong Sang-soo
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: So-seol-ga-ui Yeong-hwa
- Ελληνικός Τίτλος: Η Ιστορία μιας Μυθιστοριογράφου
- Διεθνής Τίτλος: The Novelist’s Film
Κύριες Διακρίσεις
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βερολίνου. Μέγα βραβείο επιτροπής.
Παραλειπόμενα
- Τρίτη ταινία για τον Hong Sang-soo στο διαγωνιστικό του Βερολίνου μέσα σε συνεχόμενες διοργανώσεις από το 2020, και με τις τρεις ταινίες να φεύγουν έχοντας στις αποσκευές τους από ένα σημαντικό βραβείο.
Κριτικός: Ρωμανός Αναστασίου
Έκδοση Κειμένου: 20/12/2022
Η σχετικά αθόρυβη παρουσία της “Ιστορία μιας Μυθιστοριογράφου” στο φιλμικό zeitgeist ταυτόχρονα αδικεί και συνδράμει με την κινηματογραφική φιλοσοφία του πλέον καταξιωμένου (κατ’ εμέ δικαίως) σκηνοθέτη και σεναριογράφου Hong Sang-soo. Ταιριαστά λοιπόν, και ευτυχώς για τους εκτιμητές της αναζήτησης αυτής του δημιουργού, η ταινία αυτή αποτελεί μια βαθιά ενδιαφέρουσα, ενδοσκοπική σπουδή σε μικρές στιγμές λεπτοδουλεμένων χαρακτήρων, σπάζοντας βελούδινα σεναριακές και κινηματογραφικές συμβάσεις κατά τη διάρκειά της.
Η ταινία αποτελείται από αλλεπάλληλες αλληλεπιδράσεις των χαρακτήρων της, με την πρωταγωνίστρια -μια συγγραφέα εν μέσω μιας ανεξήγητης δημιουργικής κρίσης- να καταφθάνει στη γειτονιά όπου κατοικούν παλιές γνωστές και φίλες της, και να διασχίζει άτσαλα το δίκτυο των σχέσεών τους. Το τεταμένο του καλλιτεχνικού αδιεξόδου της είναι σε γόρδιο δεσμό με τη συμπεριφορική της αστάθεια, δημιουργώντας σκηνές που κάνουν την παρουσία της κοινωνικής αμηχανίας και του faux-pas να έχουν επίδραση στον θεατή εξίσου υπαρκτή με αυτή της δύναμης της βαρύτητας, πράγμα που επιτυγχάνεται από τη χειρουργικά στοχευμένη σκηνοθεσία και σεναριογραφία.
Ένα πολύ ενδιαφέρον παράδοξο δίπολο που δημιουργεί η θέαση του “Η Ιστορία μιας Μυθιστοριογράφου” είναι το εξής: η δυσφορία της απροσδιοριστίας των χαρακτήρων και οι λεπτές παρεξηγήσεις που δημιουργεί το απόκρυφο και το δαιδαλώδες των χαρακτήρων τους συνιστούν την ευφορία της απόλυτης αποδέσμευσης από τη βίαιη ρηχότητα της ανάγκης για “εμβάθυνση” στον ψυχικό κόσμο των χαρακτήρων. Πολλάκις στον ανεξάρτητο κινηματογράφο, ταινίες που οδηγούνται από τους χαρακτήρες τους σε αντίθεση με τη χολιγουντιανή προσκόλληση στο στόρι ή την πλοκή, επιμένουν να υποκινούνται τουναντίον από την εξίσου χολιγουντιανή ανάγκη για εκτυφλωτικά απόλυτη εξήγηση, ξεκαθάριση, και δικαιολόγηση (ουσιαστικά το ανάλογο της κάθαρσης) ολόκληρης της ψυχικής δομής και των πράξεών τους.
Η διορατικότητα του Hong Sang-soo και η καλλιτεχνική του ικανότητα τον ανυψώνονται έτσι πέραν του χαμηλού τείχους απλοϊκότητας πάνω στο οποίο οι περισσότερες μελέτες χαρακτήρα γίνονται σμπαράλια. Καταφέρνει, με τον στοχευμένο μινιμαλισμό μιας Ozu-ικής σκηνοθεσίας, να στοχαστεί για την εγγενή αντιφατικότητα της δημιουργικής διαδικασίας, κάνοντας τον θεατή αναπόσπαστο, αλλά τόσο μελαγχολικά όσο και κωμικά σιωπηλό μέρος της.
Η ομιχλώδης φύση του συγκεκριμένου ζητήματος, της δομής και του οχήματος προσέγγισής του -δηλαδή των χαρακτήρων, των συναισθηματικών και διαπροσωπικών συνθηκών τους- είναι αντίδοτο στη ναρκοληψία της προβλεψιμότητας των δραματικών σκαμπανεβασμάτων και των κούφιων κοινοτοπιών που επιτρέπουν τη χονδροειδή κίνησή τους στην εκάστοτε πλοκή βαφτισμένη στον βούρκο των “10+1 τιπς για αρχάριους σεναριογράφους”. Είναι ένα αέρινο χαστούκι με το γάντι που αφυπνίζει από τις συμβάσεις, που με ανελέητη επανάληψη καταλήγουν αναπόφευκτα σε καλλιτεχνικό λήθαργο. Ως εκ τούτου, κάποιοι θα δουν αυτή την κίνηση ως πρόκληση για μονομαχία, άλλοι ως καλοπροαίρετο παιχνίδισμα και άλλοι ως μια σημαντική και καλοδεχούμενη αποθεραπεία.
Βαθμολογία: