Άλθορπ, 1774. Η Τζορτζιάνα Σπένσερ είναι μόλις 17 ετών όταν η μητέρα της, λαίδη Σπένσερ, διαπραγματεύεται τον γάμο της με το δούκα του Ντέβονσαϊρ. Αρχικά η Τζορτζιάνα ενθουσιάζεται με το νέο της τίτλο «Δούκισσα του Ντέβονσαϊρ», σύντομα όμως ανακαλύπτει ότι ο σύζυγός της προτιμά να κοιμάται με τις καμαριέρες παρά με την ίδια. Κι ενώ, μετά από δύο γέννες, δεν καταφέρνει να του δώσει τον διάδοχο που αυτός επιθυμεί, η δούκισσα στρέφεται σε μια έντονη κοινωνική ζωή, με εκκεντρικές εμφανίσεις και πολλούς θαυμαστές. Μετά από τις συνεχείς απορρίψεις του δούκα, που κορυφώνονται όταν αποκαλύπτεται η σχέση του με την καλύτερή της φίλη, Μπες Φόστερ, η Τζορτζιάνα ξεκινά μια παράλληλη ερωτική σχέση με τον Τσαρλς Γκρέι.

Σκηνοθεσία:

Saul Dibb

Κύριοι Ρόλοι:

Keira Knightley … δούκισσα Georgiana Cavendish

Ralph Fiennes … δούκας William Cavendish

Hayley Atwell … λαίδη Elizabeth ‘Bess’ Foster

Charlotte Rampling … κόμισσα Georgiana Spencer

Dominic Cooper … κόμης Charles Grey

Aidan McArdle … Richard Brinsley Sheridan

Simon McBurney … Charles James Fox

Sebastian Applewhite … Σερ Augustus Clifford

Richard McCabe … Σερ James Hare

Alistair Petrie … Heaton

Georgia King … λαίδη Teazle

Patrick Godfrey … Δρ Neville

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Jeffrey Hatcher, Anders Thomas Jensen, Saul Dibb

Παραγωγή: Michael Kuhn, Gabrielle Tana

Μουσική: Rachel Portman

Φωτογραφία: Gyula Pados

Μοντάζ: Masahiro Hirakubo

Σκηνικά: Michael Carlin

Κοστούμια: Michael O’Connor

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: The Duchess
  • Ελληνικός Τίτλος: Η Δούκισσα

Σεναριακή Πηγή

  • Βιβλίο: Georgiana, Duchess of Devonshire της Amanda Foreman.

Κύριες Διακρίσεις

  • Όσκαρ κοστουμιών. Υποψήφιο για σκηνικά.
  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα δεύτερου αντρικού ρόλου (Ralph Fiennes).
  • Βραβείο Bafta κοστουμιών. Υποψήφιο για μακιγιάζ/κομμώσεις.

Παραλειπόμενα

  • Μπορεί να είναι η πρώτη βιογραφία της μακρινής προγόνου της πριγκίπισσας Diana (αυτό χρησιμοποιήθηκε έξυπνα στην προώθηση, κάτι στο οποίο αντιτάχτηκε έντονα η πρωταγωνίστρια), η δούκισσα Georgiana Cavendish είχε όμως εμφάνιση ως χαρακτήρας σε τρεις παλιότερες ταινίες. Πρώτα στο Η Μη Εστεμμένη Βασίλισσα (1929) υπό τη μορφή της Evelyn Hall, μετά στο Berkeley Square (1933) με την Juliette Compton και τέλος στο Δεν θα σε Ξεχάσω Ποτέ (1951) με την Kathleen Byron.
  • Αρχικά ήταν να το αναλάβει σκηνοθετικά η Susanne Bier, έχοντας γράψει κι ένα πρώτο σενάριο.
  • Για να την πείσει να αποδεχτεί τον ρόλο, ο Saul Dibb έστειλε στην Keira Knightley ένα γράμμα συνοδευόμενο από τρία φτερά από στρουθοκάμηλο. Λέγεται όμως ότι δέχτηκε για να βρεθεί στο πλάι του Ralph Fiennes, τον οποίο και θαύμαζε.
  • Η σύγχρονη δούκισσα του Ντέβονσαϊρ προσκάλεσε την Knightley στην οικογενειακή έπαυλη, με την ηθοποιό να βρίσκει την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με προσωπικά αντικείμενα της ηρωίδας όπου θα ερμήνευε.
  • Στην πραγματικότητα, όταν έγινε ο γάμος του δούκα με την Georgiana εκείνος ήταν 25 και εκείνη 17. Στην ταινία φαίνεται ότι ο δούκας ήταν κατά πολύ μεγαλύτερος της, με τους Ralph Fiennes και Keira Knightley να χωρίζονται από 23 έτη διαφορά.
  • Δύο ώρες χρειάζονταν καθημερινά στα γυρίσματα ώστε να ντύσουν και να φορέσουν την περούκα στην Keira Knightley. Μετά από αυτό, ήταν πρακτικά αδύνατο να πάει η ηθοποιός στην τουαλέτα μέχρι και το πέρας των ημερήσιων γυρισμάτων.
  • Στο μοντάζ ο σκηνοθέτης περιέκοψε μισή ώρα υλικού από το αρχικά επιλεγμένο.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 24/1/2009

Καταρχάς θέλει μεγάλο θάρρος να αναλάβεις για πρώτη φορά «βαριά» παραγωγή, όπως συμβαίνει και στην περίπτωση του άπειρου Saul Dibb από το Λονδίνο. Αυτό όμως δεν δικαιολογεί την παντελή απουσία σκηνοθετικού ύφους της Δούκισσας, που την υποβιβάζει σε μια καλογυρισμένη τηλεταινία. Αν επρόκειτο για ταινία ιστορικού ενδιαφέροντος θα υπήρχε άμεση δικαιολογία, αλλά σε αυτή την περίπτωση έχουμε καθαρό δράμα και η έλλειψη άποψης το απογυμνώνει από κάθε σινεφιλική πρόθεση και το κάνει αφόρητα βαρετό…

Το σενάριο, εγκλωβισμένο στην αληθινή ιστορία της δούκισσας Τζορτζιάνα, είναι τόσο χιλιοειπωμένο που θα νιώσετε ελαφριά εξαπάτηση. Ο βασικός χαρακτήρας της δούκισσας έχει πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον και βάθος από αυτό που τελικά μας αποπνέει. Η Keira Knightley πασχίζει να καταφέρει μια μεγάλη ερμηνεία, αλλά της λείπουν οι μεγάλες σκηνές για να μείνει αξέχαστη. Υπάρχουν, δε, και κάποια πράγματα που ξεκολλούν την ταινία από τον πάτο: πρώτον είναι οι σοβαρές προθέσεις και δεύτερον η ταινία ως παραγωγή. Αν τα σκηνικά είναι επί το πλείστον αληθινά, τα κοστούμια αξίζουν της οσκαρική τους νίκης, και αν υπήρχε κατηγορία για κόμμωση θα τη σάρωνε. Τέλος, η μουσική σύνθεση της Rachel Portman κάνει περισσότερη σκηνοθετική δουλειά και από τον ίδιο τον παρών-απών Dibb.

Βαθμολογία:

0 κακή | 1 μέτρια | 2 ενδιαφέρουσα | 3 καλή | 4 πολύ καλή | 5 αριστούργημα

Γκαλερι φωτογραφιων

18 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *