
Δολοφόνος για Γέλια!..
- The Battle of the Sexes
- Η Δακτυλογράφος Δεν Υποκύπτει
- 1960
- Μ. Βρετανία
- Αγγλικά
- Κωμωδία, Σάτιρα
Η Άντζελα Μπάροους αποστέλλεται από την εταιρεία της, που βρίσκεται στην Αμερική, στο Εδιμβούργο για να διερευνήσει τις δυνατότητες εξαγωγών. Καθοδόν συναντά τον επιχειρηματία Ρόμπερτ ΜακΦέρσον, ο οποίος την πείθει να τον βοηθήσει να εκσυγχρονίσει την εταιρεία του. Όμως, το προσωπικό, με επικεφαλής τον κύριο Μάρτιν, έχει άλλες ιδέες και ξεσπάει μια μάχη μεταξύ παλαιών και νέων επιχειρηματικών μεθόδων.
Σκηνοθεσία:
Charles Crichton
Κύριοι Ρόλοι:
Peter Sellers … Κος Martin
Constance Cummings … Angela Barrows
Robert Morley … Robert Macpherson
Jameson Clark … Andrew Darling
Ernest Thesiger … γέρο-Macpherson
Donald Pleasence … Irwin Hoffman
Moultrie Kelsall … Graham
Patricia Hayes … Jeannie Macdougall
Sam Wanamaker … αφηγητής (φωνή)
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Monja Danischewsky
Παραγωγή: Monja Danischewsky
Μουσική: Stanley Black
Φωτογραφία: Freddie Francis
Μοντάζ: Seth Holt
Σκηνικά: Edward Carrick
Κοστούμια: Vi Murray
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: The Battle of the Sexes
- Ελληνικός Τίτλος: Δολοφόνος για Γέλια!..
- Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Η Δακτυλογράφος Δεν Υποκύπτει [επανέκδοσης]
- Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Δολοφόνος για Γέλια [επανέκδοσης]
Σεναριακή Πηγή
- Διήγημα: The Catbird Seat του James Thurber.
Παραλειπόμενα
- Τα δικαιώματα του διηγήματος του 1942 είχαν αρχικά αγοραστεί από τη Hecht-Hill-Lancaster, την εταιρία του Burt Lancaster. Κι ενώ είχε οριστεί για τη σκηνοθεσία ο Billy Wilder και για το σενάριο ο George Axelrod, αποφάσισαν να μεταπουλήσουν το σχέδιο.
- Πρώτη ταινία της Bryanston Films, μιας εταιρίας που δημιουργήθηκε με την πτώση των περίφημων Ealing Studios.
Κριτικός: Γιώργος Ξανθάκης
Έκδοση Κειμένου: 20/7/2022
Ο Οίκος MacPherson στη Σκωτία προμηθεύει γνήσια σκωτσέζικα τουίντ εδώ και πολλά χρόνια. Τα τουίντ, υφασμένα από τοπικούς τεχνίτες της σκωτσέζικης υπαίθρου, πωλούνται από τα κεντρικά γραφεία της εταιρίας στο Εδιμβούργο. Όταν ο πατριάρχης MacPherson (Ernest Thesiger) πεθαίνει, ο άπειρος γιος του, Robert (Robert Morley), που σπουδάζει στην Αμερική, καλείται επειγόντως για να αναλαμβάνει τη σκυτάλη. Στο τρένο της επιστροφής γνωρίζει την Angela Barrows (Constance Cummings), μια αμερικανίδα ειδικό σε θέματα παραγωγικότητας, και επειδή ο ίδιος δεν είναι προικισμένος με επιχειρηματική οξυδέρκεια, ζητά τη βοήθεια της. Ωστόσο, μόνο η ιδέα ότι μια γυναίκα θα εισαχθεί σε μια απόλυτα ανδροκρατούμενη εταιρεία προκαλεί πανικό στα αποπνικτικά γραφεία της εταιρείας. Ως τώρα η μοναδική γυναίκα υπάλληλος έχει ως καθήκοντα να φτιάχνει τσάι και να καθαρίζει. Τα πράγματα χειροτερεύουν όταν η ευφραδής και φιλόδοξη Barrows ασκεί την επιρροή της στον MacPherson για να εκσυγχρονίσει την εταιρία με επαναστατικές προτάσεις: κεντρική παραγωγή τουίντ σε ένα εργοστάσιο, αλλαγή συστημάτων αρχειοθέτησης, διεξαγωγή μελετών χρόνου και κίνησης, προσθήκη μηχανήματος ενδοεπικοινωνίας, ακόμη και παραγωγή συνθετικών ινών.
Το ηλικιωμένο προσωπικό τρομοκρατείται καθώς η Barrows απειλεί να καταργήσει την παράδοση εκατοντάδων χρόνων με τις νέες τεχνολογίες και τις πρωτότυπες ιδέες της. Ο κ. Martin (Peter Sellers) είναι ο γκριζομάλλης, καλοήθης προϊστάμενος του λογιστηρίου, του οποίου η φωνή απέναντι στους MacPherson δεν ξεπερνά ποτέ τον σεβαστικό ψίθυρο. Κι όμως αυτός ο πράος και πολύπειρος υπάλληλος καταστρώνει ένα σχέδιο για να απαλλάξει την εταιρεία από αυτόν τον σύγχρονο θηλυκό τύραννο…
O «Δολοφόνος για Γέλια» (επιεικώς απαράδεκτη η αλλοίωση του πρωτότυπου τίτλου «The Battle of the Sexes») είναι μια σχετικά άγνωστη αγγλική κωμωδία -στο στυλ των Ealing Studios- σκηνοθετημένη από τον καλό βρετανό τεχνίτη Charles Crichton (The Lavender Hill Mob, 1951 και A Fish Called Wanda, 1988). Το πνευματώδες σενάριο του Monja Danischewsky βασίστηκε στο διήγημα «The Catbird Seat» του James Thurber. Η ταινία πραγματεύεται σύνθετες πολιτιστικές συγκρούσεις: από τη μια την προαιώνια μάχη των φύλων και από την άλλη τη σύγκρουση ανάμεσα στο «παλαιό» και το «νέο». Αυτή η δεύτερη σύγκρουση φαίνεται να κυριαρχεί θεματικά: οι παραδοσιακές μέθοδοι εναντίον του μοντέρνου καπιταλισμού∙ τα βρετανικά έθιμα εναντίον της αμερικανικής προόδου.
Ο Charles Crichton δημιούργησε μια κομψή φάρσα που κυλά ήρεμα, αβίαστα και διασκεδαστικά. Το βασικό ατού της είναι οι θαυμάσιες ερμηνείες. Ο Sellers (που ερμηνεύει έναν ρόλο κατά 20 χρόνια μεγαλύτερο από την τότε ηλικία του) διατηρεί ένα απόλυτα συγκρατημένο τόνο και είναι απολαυστικός. Με οίστρο και ενθουσιασμό, ο Robert Morley προσφέρει τις καλύτερες κωμικές στιγμές της ταινίας, ενώ η δαιμόνια Cummings αναδεικνύει έξοχα τη χειριστική φύση ορισμένων γυναικών -εναλλάσσοντας τη θηλυκότητα και τα δάκρυα, ανάλογα με την περίσταση.
Το θεώρημα που αποδεικνύει η ταινία είναι ότι για να κερδηθεί η «μάχη των φύλων» δεν χρειάζεται απαραίτητα να χρησιμοποιηθεί βία. Όμως θέτει στον θεατή ένα πιο δύσκολο ερώτημα: «αυτός που κέρδισε τη μάχη, θα κερδίσει και τον πόλεμο»;..
Βαθμολογία: