Μόνος σε ένα μικροσκοπικό κι έρημο νησάκι, ο Χανκ έχει εγκαταλείψει κάθε ελπίδα να δει ξανά το σπίτι του. Αλλά μια μέρα όλα αλλάζουν, όταν ένα νεκρό σώμα ξεβράζεται στην ακτή, και για τον Χανκ μοιάζει ως η μοναδική ευκαιρία για σωτηρία. Οπλισμένος με τον νέο του «φίλο» και ένα σωρό αυτοσχέδια κόλπα, ξεκινάει μια επική περιπέτεια επιστροφής που ίσως φέρει τον Χανκ κοντά στη γυναίκα των ονείρων του.

Σκηνοθεσία:

Dan Kwan

Daniel Scheinert

Κύριοι Ρόλοι:

Paul Dano … Hank Thompson

Daniel Radcliffe … Manny

Mary Elizabeth Winstead … Sarah Johnson

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Daniel Scheinert, Dan Kwan

Παραγωγή: Miranda Bailey, Lawrence Inglee, Lauren Mann, Amanda Marshall, Eyal Rimmon, Jonathan Wang

Μουσική: Andy Hull, Robert McDowell

Φωτογραφία: Larkin Seiple

Μοντάζ: Matthew Hannam

Σκηνικά: Jason Kisvarday

Κοστούμια: Stephani Lewis

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Φεστιβάλ.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Θετική.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: Swiss Army Man

Ελληνικός Τίτλος: Άνδρας Ελβετικός Σουγιάς

Κύριες Διακρίσεις

  • Βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ Sundance.

Παραλειπόμενα

  • Υπήρχε έτοιμη μια κούκλα Μάνι για τα γυρίσματα, αλλά ο Daniel Radcliffe επέμενε να είναι ο ίδιος σε όλα από αυτά. Η κούκλα χρησιμοποιήθηκε σε ελάχιστες σκηνές, όπου ήταν αληθινά επικίνδυνο να της κάνει ηθοποιός.
  • Ο Daniel Radcliffe είχε δηλώσει πως αυτή ήταν η αγαπημένη του ταινία από όσες είχε κάνει.
  • Γυρίστηκε μέσα σε 22 ημέρες.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Η μουσική ήταν έτοιμη πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα. Και κατά τη διάρκεια τους, ακούγονταν κάποιες φορές από μεγάφωνα.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Βασίλης Καγιογλίδης

Έκδοση Κειμένου: 4/10/2016

Εύθραυστο σχόλιο πάνω στην ανδρική σεξουαλική επαγρύπνηση, αλλά και μια βαθύτερη ματιά στον κόσμο των μοναχικών ανθρώπων. Το Swiss Army Man με μια υπερβάλλουσα προκλητικότητα, ελέω μιας εναλλακτικής οπτικής στο ανδρικό υποσυνείδητο, συγκινεί μέσα στον παραλογισμό και στις χονδροειδείς του φάρσες, αφήνοντας για το φινάλε μια γλυκόπικρη αίσθηση και ένα δυσαναπλήρωτο συναισθηματικό κενό.

Οι Daniel Scheinert και Dan Kwan, μέσα από την αυθάδη παραξενιά τους, επιχειρούν να ερμηνεύσουν την ανδρική νεανική οντότητα. Παίζουν επικίνδυνα παιχνίδια με τη σεναριακή νόρμα και τον συμπεριφορικό κινηματογραφικό κανόνα, και χάνονται στην πληθώρα ερμηνειών επάνω σε μια σειρά συμβόλων και αλληγοριών που στοχεύουν στις ανθρώπινες ανάγκες και την προσωπική ικανοποίηση. Κερδίζουν όμως το στοίχημα ως εναλλακτικοί δημιουργοί μέσα από τη σκηνοθετική τους προσέγγιση (βραβευμένοι για το λόγο αυτό στο Sundance), την ηχητική επένδυση και την τεχνική στο μοντάζ. Με τη βοήθεια δε δύο αναγνωρίσιμων ηθοποιών (Paul Dano, Daniel Radcliffe), ισορροπούν στο ηθικό σεναριακό χάος και φέρνουν εις πέρας pop-art κινηματογράφο, που μιλάει για τις εσωτερικές αλήθειες και την αποδοχή ενός αβάστακτου «εγώ», ο οποίος ακριβώς επειδή φέρει την ταμπέλα και την αισθητική του pop-art, είτε θα λατρευτεί είτε θα μισηθεί. Το σίγουρο είναι ότι θα αφήσει χώρο για ερμηνείες και δυστυχώς πολλές παρερμηνείες.

Βαθμολογία:


Κριτικός: Δημήτρης Κωνσταντίνου-Hautecoeur

Έκδοση Κειμένου: 6/10/2016

«Άνθρωπο-Ελβετικό σουγιά» χαρακτηρίζει το φιλμ των «Daniels» (Daniel Kwan και Daniel Scheinert) τον χαρακτήρα του Daniel (κι αυτός) Radcliffe, ένα ομιλούν… πτώμα που ξεβράζει η θάλασσα σε μια παραλία. Κι αυτό γιατί δεν αποτελεί μόνο καλή παρέα για τον απομονωμένο σε κάποιο ερημονήσι (πώς και γιατί, δεν τα μαθαίνουμε με ακρίβεια) Paul Dano, αλλά και ένα χρησιμότατο πολυεργαλείο, με λειτουργίες που περιλαμβάνουν από κλανιές-προπέλα στο νερό μέχρι χέρια που… ανάβουν φωτιές; Κάπως;

Φυσικά, η ταινία ξέρει πολύ καλά πόσο ηλίθιο ακούγεται το κόνσεπτ της. Ως οφείλει, ποντάρει σχεδόν ολοκληρωτικά στο παράλογο και χρησιμοποιεί την εκκεντρικότητά της άκρως ουσιαστικά. Δεν χωράει πολλή αμφιβολία πως τίποτα απ’ όσα συμβαίνουν δεν λαμβάνει υπόψιν το ρεαλισμό ή, οριακά, δεν είναι καν αληθινό εντός του κόσμου της ταινίας. Βεβαίως, υπάρχουν στιγμές όπου οι δύο Daniel μπερδεύουν τα όρια μεταξύ σουρεαλισμού και απλής απόρριψης κάθε αληθοφάνειας (βλ. όταν εμπλέκονται χέρια που ανάβουν φωτιές), πιθανά θεωρώντας πως κάνουν κάτι πιο «κάφρικο» και αντισυμβατικό απ’ ό,τι η ταινία τους είναι στ’ αλήθεια. Κι αυτό συνιστά ένα αρκετά βασικό ελάττωμα του «Swiss Army Man», καθώς συχνά τείνει να παρεκτρέπεται για χάρη μιας αντισυμβατικότητας-προκλητικότητας (το υποβρύχιο φιλί), αστοχώντας ως προς την «πειραγμένη» εσωτερική του αλληγορία. Ταυτόχρονα, η σκηνοθεσία και το κατά τ’ άλλα εμπνευσμένο soundtrack δεν ξεφεύγουν από το κυρίαρχο πνεύμα του αμερικανικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, στερώντας από το φιλμ μια αληθινή αίσθηση διαφορετικού.

Έχοντας πει αυτά, ας επιστρέψουμε στο «ηλίθιο» κόνσεπτ της ταινίας και στην ευφυή αλληγορία που κρύβεται εντός του. Εκκινώντας από μια ταυτοχρόνως πραγματικά αστεία και πραγματικά ουσιώδη χρήση της… κλανιάς, όλα τα φαινομενικά βλακώδη, παράλογα ευρήματα του «Swiss Army Man» βρίσκονται στην υπηρεσία μιας ιδιαιτέρως ευαίσθητης ενδοσκόπησης. Η προκλητικότητά του οφείλεται στην κατάρριψη της πολιτικής ορθότητας που ο θεατής έχει μάθει να περιμένει από ένα κινηματογραφικό έργο, κατ’ αναλογία με το «ζωντανό πτώμα» του Daniel Radcliffe το οποίο αγνοεί τους κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς -καθώς και της λογικής. Μέσω αυτού του χαρακτήρα που ερμηνεύει θαυμάσια ο Radcliffe, το φιλμ αποπειράται μια αποδόμηση της ορθής κοινωνικής μας εικόνας, μια αμφισβήτηση των κοινωνικών πρέπει τα οποία καταδικάζει ως υποκριτικά και, ίσως, παράλογα. Σε μια τέτοια κοινωνία δεν χωράς αν δεν μπορείς να την κατανοήσεις. Γιατί τότε αδυνατεί κι αυτή να σε καταλάβει, σε απομονώνει και σε απορρίπτει ως, ας πούμε, «καθυστερημένο». Μέσα σε αυτήν την απομόνωση γεννιέται το «Swiss Army Man» και εν μέσω των παραπάνω κοινωνικών προβληματισμών διαμορφώνει μια γλυκόπικρη, εις βάθος σπουδή πάνω στη μοναξιά και στα πράγματα που κρατάμε σφραγισμένα εντός μας, είτε από φόβο και ανασφάλεια, είτε απλώς επειδή δεν είναι κοινωνικώς αποδεκτά. Από τους ανομολόγητους έρωτες και τις ψυχολογικές μας αδυναμίες μέχρι τις κλανιές.

Μέσα στην επώδυνη ενδοσκόπηση ενός «προβληματικού», κατά τα κοινωνικά προσχήματα, χαρακτήρα, το φαινομενικά χοντροκομμένο κόνσεπτ της ταινίας των δύο Daniel (Kwan και Scheinert) υπηρετεί πιστά μια ευαίσθητη αλληγορία πάνω στη μοναξιά και το παράλογο των κοινωνικών συμβάσεων. Εκτός από όταν προσπαθεί να γίνει πιο αναιδές απ` όσο μπορεί να αντέξει χωρίς να χάσει την ευστοχία του.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

9 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *