Σκλάβοι στα Δεσμά τους
- Σκλάβοι στα Δεσμά τους
- Slaves in Their Bonds
- 2008
- Ελλάδα
- Ελληνικά
- Αισθηματική, Δραματική, Εποχής, Ερωτική
- 05 Μαρτίου 2009
Κέρκυρα, αρχή του 20ού αιώνα. Μέσα από την ένταση των ερωτικών σχέσεων και τα πάθη που αυτές προκαλούν, εκτυλίσσεται η δραματική πτώση της αρχοντικής οικογένειας των Οφιομάχων και, παράλληλα, η άνοδος της νέας αστικής τάξης του ελληνικού κράτους. Ο έρωτας δυο νέων ανθρώπων-του ρομαντικού διανοούμενου Άλκη Σωζόμενου και της όμορφης αρχοντοπούλας Ευλαλίας Οφιομάχου- θυσιάζεται στον βωμό μιας ωμής οικονομικής συναλλαγής. Οι καταχρεωμένοι Οφιομάχοι, βάζοντας στην άκρη αρχές και αισθήματα, δίνουν την κόρη τους νύφη στον πλούσιο γιατρό και βουλευτή Αριστείδη Στεριώτη προκειμένου να διασωθούν. Τίποτα όμως δεν θα μπορέσει να αποτρέψει τον ηθικό ξεπεσμό και την οικονομική καταστροφή που θα συντρίψει την οικογένειά τους.
Σκηνοθεσία:
Τώνης Λυκουρέσης
Κύριοι Ρόλοι:
Γιάννης Φέρτης … κόντες Αλέξανδρος Οφιομάχος
Δήμητρα Ματσούκα … Αιμιλία Βαλσάμη
Άκης Σακελλαρίου … Αριστείδης Στεριώτης
Χρήστος Λούλης … Γιώργης Οφιομάχος
Ειρήνη Ιγγλέση … Μαρία Οφιομάχου
Ρηνιώ Κυριαζή … Ευλαλία Οφιομάχου
Κωνσταντίνος Παπαχρόνης … Άλκης Σωζόμενος
Λένα Παπαληγούρα … Λουίζα Οφιομάχου
Γιώργος Σπάνιας … Σπύρος Οφιομάχος
Γιώργος Βούτος … Μίμης Χαντρινός
Λευτέρης Πλασκοβίτης … Περικλής Βαλσάμης
Απόστολος Πελεκάνος … Πέτρος Αθάνατος
Γιώργος Τζωρτζής … Γουλιέλμος Αρκούδης
Μαριέττα Σαββανή … Φωτεινή Σωζόμενου
Ελένη Κοκκίδου … η ερωμένη του Αλέξανδρου
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Ιωάννης Μαρούδας, Τώνης Λυκουρέσης, Μαρία Βαρδάκα
Παραγωγή: Νίκος Σέκερης
Μουσική: Μίνως Μάτσας
Φωτογραφία: Παναγιώτης Σαλαπάτας
Μοντάζ: Γιώργος Τριανταφύλλου
Σκηνικά: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Κοστούμια: Μπιάνκα Νικολαρείζη
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Σκλάβοι στα Δεσμά τους
- Διεθνής Τίτλος: Slaves in Their Bonds
Σεναριακή Πηγή
- Μυθιστόρημα: Σκλάβοι στα Δεσμά τους του Κωνσταντίνου Θεοτόκη.
Κύριες Διακρίσεις
- 2ο βραβείο καλύτερης ταινίας, και βραβεία σκηνοθεσίας, πρώτου αντρικού ρόλου (Γιάννης Φέρτης), δεύτερου αντρικού ρόλου (Χρήστος Λούλης), δεύτερου γυναικείου ρόλου (Δήμητρα Ματσούκα), σεναρίου, μουσικής, σκηνικών, κοστουμιών και ήχου στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (κρατικά βραβεία).
- Επίσημη πρόταση της Ελλάδας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.
Παραλειπόμενα
- Επιστροφή στις μεγάλου μήκους ταινίες μυθοπλασίας για τον ζακυνθινό Τώνη Λυκουρέση μετά από 22 έτη.
- Για τον Ιωάννη Μαρούδα, αυτό είναι το πρώτο του σενάριο που δεν αφορά τη μικρή οθόνη ή το βίντεο μέσα σε πολλά χρόνια πορείας στον χώρο. Για τη Μαρία Βαρδάκα, είναι η πρώτη της δουλειά.
- Εδώ ολοκλήρωσε την κινηματογραφική του καριέρα ο Γιάννης Φέρτης.
- Κινηματογραφικό ντεμπούτο για τη Ρηνιώ Κυριαζή.
- Έμελλε να είναι η έσχατη κινηματογραφική εμφάνιση του γεννημένου το 1977 Κωνσταντίνος Παπαχρόνη, μια και κατά τα τέλη του 2008 έχασε σε τροχαίο δυστύχημα τη ζωή του.
- Τα γυρίσματα έγιναν σε Αθήνα και Κέρκυρα.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Για την ταινία γράφτηκε το τραγούδι Το Αμίλητο Νερό, που ακούγεται με τη φωνή της Χάρις Αλεξίου.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 1/5/2009
Οι αδυναμίες της ταινίας του Τώνη Λυκουρέση είναι οφθαλμοφανείς. Ακόμα όμως κι αν η σεναριακή διασκευή δεν έχει καμία τόλμη, το μυθιστόρημα του Κωνσταντίνου Θεοτόκη είναι παντοδύναμο. Αυτό και κάποιες ερμηνείες είναι αρκετά για να πείτε ότι «κάτι είδα». Από την άλλη, τα δέκα βραβεία που απέσπασε στη Θεσσαλονίκη η ταινία, αποδεικνύουν το κενό της βιομηχανίας μας φέτος παρά το ότι η ταινία είναι ξεχωριστή…
Ο Γιάννης Φέρτης καταφέρνει την ερμηνεία της ζωής του, το ίδιο και η Δήμητρα Ματσούκα, πολύ καλός ο Χρήστος Λούλης αλλά και ο πρόωρα χαμένος Κωνσταντίνος Παπαχρόνης. Εντυπωσιακή η επιλογή της φυσικής φωτογραφίας, των λιτών -όσο επιτρέπονταν- ντεκόρ και η μουσική του Μίνου Μάτσα, ο οποίος μας υποχρεώνει να τον προσέξουμε. Όμως ο Λυκουρέζης αφηγείται το κλασικό έργο με όρους δημόσιας τηλεόρασης: ασυνέχεια, μη σωστή κατανομή ρόλων-σκηνών, σφιχτά πλάνα, άδικο για τις ερμηνείες μοντάζ, ελάχιστη ψυχολογική ανάλυση και κενά ροής-σεναρίου. Όσο φανερές είναι οι αρετές των «Σκλάβων», τόσο είναι και οι αδυναμίες τους. Το πιο λυπηρό όμως από όλα είναι πως ένα αριστούργημα της λογοτεχνίας θα μπορούσε να γίνει κι αριστούργημα του κινηματογράφου, και αυτή η δουλειά δεν πλησίασε καν να το πετύχει.
Βαθμολογία: