
Μετά από δώδεκα χρόνια απουσίας, ένας συγγραφέας, ο Λουί, επιστρέφει στην πόλη που γεννήθηκε, σχεδιάζοντας να ανακοινώσει στην οικογένεια του τον επερχόμενο του θάνατο. Καθώς το βράδυ προχωράει, η οικογενειακή συγκέντρωση πλημμυρίζει από πολλαπλά συναισθήματα και κάθε προσπάθεια κατανόησης σαμποτάρεται από ανθρώπους ανίκανους να ακούσουν ή να αγαπήσουν.
Σκηνοθεσία:
Xavier Dolan
Κύριοι Ρόλοι:
Gaspard Ulliel … Louis
Nathalie Baye … Martine
Vincent Cassel … Antoine
Marion Cotillard … Catherine
Lea Seydoux … Suzanne
Antoine Desrochers … Pierre Jolicoeur
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Xavier Dolan
Παραγωγή: Vincent Cassel, Sylvain Corbeil, Xavier Dolan, Nancy Grant, Elisha Karmitz, Nathanael Karmitz, Michel Merkt
Μουσική: Gabriel Yared
Φωτογραφία: Andre Turpin
Μοντάζ: Xavier Dolan
Σκηνικά: Colombe Raby
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Juste la Fin du Monde
- Ελληνικός Τίτλος: Ακριβώς το Τέλος του Κόσμου
- Διεθνής Τίτλος: It’s Only the End of the World
Σεναριακή Πηγή
- Θεατρικό: Juste la Fin du Monde του Jean-Luc Lagarce.
Κύριες Διακρίσεις
- Βραβείο καλύτερης ταινίας, δεύτερου αντρικού ρόλου (Vincent Cassel), σεναρίου και σκηνοθεσίας και ακόμα στα εθνικά βραβεία του Καναδά.
- Βραβείο σκηνοθεσία, πρώτου αντρικού ρόλου (Gaspard Ulliel) και μοντάζ στα Cesar. Υποψήφιο για καλύτερη ξένη ταινία, δεύτερο αντρικό ρόλο (Vincent Cassel) και δεύτερο γυναικείο ρόλο (Nathalie Baye).
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών. Μέγα βραβείο επιτροπής και βραβείο οικουμενικής επιτροπής.
- Επίσημη πρόταση του Καναδά για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.
Παραλειπόμενα
- Η Anne Dorval ήταν αυτή που συνέστησε στον σκηνοθέτη το έργο του Jean-Luc Lagarce. Το θεατρικό αυτό είχε γραφτεί το 1990, ενώ 5 χρόνιά μετά ο συγγραφέας έφυγε από τη ζωή λόγω επιπλοκών του AIDS.
- Αντί για Καναδούς όπως συνήθιζε, αυτή τη φορά ο Xavier Dolan επέλεξε μονάχα Γάλλους για το καστ. Παρόλα αυτά, η ταινία είναι γυρισμένη στον Καναδά.
- Ο Dolan χρησιμοποίησε για τους ηθοποιούς του τη μέθοδο typecasting, δηλαδή την όσο γίνεται μεγαλύτερη προσομοίωση του ηθοποιού στον χαρακτήρα του.
- Ο Vincent Cassel αντικατέστησε την τελευταία στιγμή τον Reda Kateb.
- Η Nathalie Baye είπε ότι ο Dolan δεν έγραψε μονάχα τους γαλλικούς διαλόγους, αλλά και την αγγλική τους μετάφραση.
- Μέσα σε 20 ημέρες τα γυρίσματα είχαν ολοκληρωθεί. Σύσσωμο το επιτελείο ηθοποιών ήταν μόνο στις 6 από αυτές.
Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος
Έκδοση Κειμένου: 9/2/2017
Ο 34χρονος Λουί, γκέι και επιτυχημένος συγγραφέας, επιστρέφει ύστερα από 12 χρόνια στη δυσλειτουργική οικογένειά του στην επαρχία, παλεύοντας εσωτερικά να τους ανακοινώσει ότι πρόκειται να πεθάνει. Αντ` αυτού, λειτουργεί σιωπηλά ως καταλύτης για να ξεσπάσουν οι ενδοοικογενειακές νευρώσεις.
Ο γαλλόφωνος καναδός Ξαβιέ Ντολάν έκανε εντύπωση όταν, μόλις 20 ετών, με το «Σκότωσα τη Μητέρα μου» έδειξε ταλέντο σκηνοθετικής γραφής σαν απόγονος της νουβέλ-βαγκ κι ύστερα με το «Mommy» μοιράστηκε το 2014 το βραβείο της Επιτροπής με τον Γκοντάρ. Βέβαια, δεν έχει φτάσει ακόμη στο επίπεδο της μεγάλης λίγκας, αλλά και στην παρούσα ταινία -που δεν πολυάρεσε στις Κάννες- διατηρεί μια ποιότητα και προσωπική υπογραφή. Βασισμένο σε θεατρικό, το αφήγημα δομείται απ` τον Ντολάν με γκρο πλάνα στους στενούς κλειστοφοβικούς χώρους του σπιτιού, έτσι που τα πρόσωπα των ηρώων γίνονται τα τοπία, οι «χώροι» δράσης, με το πρωτοκλασάτο καστ (Βενσάν Κασέλ, Μαριόν Κοτιγιάρ, Ναταλί Μπάιγ, Λεά Σειντού) να υποστηρίζει το εγχείρημα, που ωστόσο δεν είναι τόσο ελκυστικό όσο στις άλλες ταινίες του, παρά τις μικρές ιδέες που έχει εδώ κι εκεί -πλαναρίσματα, λεπτομέρειες, παύσεις κ.λπ. Αν κάτι φταίει, είναι η επιλογή του ίδιου του υλικού, του θεατρικού έργου. Οι ήρωες διαρκώς τσακώνονται, μιλάνε ακατάσχετα χωρίς να λένε τίποτα επί της ουσίας, μιλάνε για να κρύψουν αυτό που θέλουν κάθε φορά να πουν. Μια τέτοια κατάσταση λειτουργεί καλύτερα στο θεατρικό σανίδι. Παρ` όλα αυτά, είναι λάθος η άποψη πως το φιλμ παραμένει θεατρικό, άρα αποτυχημένο. Τα γκρο πλάνα το από-θεατρικοποιούν. Πιστεύω πως το ίδιο το στόρι, το βασικό κείμενο, δεν ήταν κατάλληλο για τη μεγάλη οθόνη.
Βαθμολογία: