
Στοιχειωμένο Αρχοντικό
- Haunted Mansion
- 2023
- ΗΠΑ
- Αγγλικά, Γαλλικά, Ισπανικά
- Κωμωδία, Μαύρη Κωμωδία, Μεταφυσικό Θρίλερ, Οικογενειακή, Φαντασίας
- 27 Ιουλίου 2023
Η Χάριετ και ο γιος της προσλαμβάνουν μια αταίριαστη ομάδα υποτιθέμενων ειδικών σε ζητήματα περί πνευμάτων, για να τους βοηθήσουν να ξεφορτωθούν τους υπερφυσικούς καταληψίες του σπιτιού τους. Κι αυτοί είναι ένας πρώην ερευνητής του μεταφυσικού, ένας ιερέας, μια πνευματίστρια και ένας καθηγητής ιστορίας.
Σκηνοθεσία:
Justin Simien
Κύριοι Ρόλοι:
LaKeith Stanfield … Ben Matthias
Tiffany Haddish … Harriet
Owen Wilson … πάτερ Kent
Danny DeVito … Bruce Davis
Rosario Dawson … Gabbie
Jamie Lee Curtis … μαντάμ Leota
Chase Dillon … Travis
J.R. Adduci … William Gracey
Jared Leto … το φάντασμα με το καπέλο
Terence Rosemore … Phineas
Winona Ryder … Pat
Dan Levy … Vic
Hasan Minhaj … σκιτσογράφος
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Katie Dippold
Παραγωγή: Jonathan Eirich, Dan Lin
Μουσική: Kris Bowers
Φωτογραφία: Jeffrey Waldron
Μοντάζ: Phillip J. Bartell
Σκηνικά: Darren Gilford
Κοστούμια: Jeffrey Kurland
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Haunted Mansion
- Ελληνικός Τίτλος: Στοιχειωμένο Αρχοντικό
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Ο Στοιχειωμένος Πύργος (2003)
Παραλειπόμενα
- Όπως και η ομότιτλη ταινία του 2003 (της οποίας δεν αποτελεί ριμέικ), κι αυτή βασίζεται στο αντίστοιχο θέμα της Disneyland. Αυτό είχε κάνει εγκαίνια το 1969 στην Disneyland της Νέας Ορλεάνης, και έκτοτε έγινε ένα από τα πλέον δημοφιλή θέματα όλων των πάρκων της Disney.
- Το 2010, η Walt Disney Pictures ανακοίνωσε reboot του Haunted Mansion, με τον Guillermo del Toro ως σεναριογράφο και παραγωγό. Ο μεξικανός δημιουργός είχε σπεύσει να δηλώσει πως η πλοκή δεν θα αφορούσε τον κανονικό μας κόσμο, και πως θα ήταν ταυτόχρονα κωμικό και τρομακτικό. Κι ενώ κάποια στιγμή τού ανατέθηκε και η σκηνοθεσία, το σενάριο που παρέδωσε θεωρήθηκε πολύ τρομακτικό για μια οικογενειακή ταινία και απομακρύνθηκε τελείως από την παραγωγή.
- Το 2015 ήταν ο Ryan Gosling που μπήκε πρώτος σε διαπραγματεύσεις για τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Με την αποχώρηση όμως του del Toro, δήλωσε μη διαθέσιμος.
- Ενώ τα γυρίσματα στην Τζόρτζια ήταν εν εξελίξει, η Tiffany Haddish συνελήφθει για οδήγηση υπό την επήρεια ουσιών.
- DNEG και Industrial Light & Magic συμμάχησαν για τη δημιουργία των ειδικών εφέ.
- Το κόστος έφτασε στα 150 εκατομμύρια δολάρια, αλλά τα κέρδη κόλλησαν στα 117,5.
Κριτικός: Ορέστης Μαλτέζος
Έκδοση Κειμένου: 25/7/2023
Ας πάμε λίγο πίσω στην εποχή που οι οικογενειακές ταινίες του Χόλιγουντ, χωρίς να διαθέτουν κάτι αληθινά ξεχωριστό στην κατασκευή τους, κατόρθωναν να παραμένουν γνωστές ακόμα σε σημερινούς θεατές. Το “Αγάπη μου, Συρρίκνωσα τα Παιδιά”, ο “Ποντικομικρούλης”, το “Φλάμπερ”, ακόμα και ο πρώτος “Στοιχειωμένος Πύργος” είναι ταινίες που πάσχισα να παρακολουθήσω με ενδιαφέρον αλλά δύσκολα θα βρω κάποιον που να μην τις έχει δει. Τι είναι αυτό λοιπόν που τους έχει χαρίσει τη διαχρονικότητα έστω και σαν νοσταλγία;
Η απάντηση θεωρώ πως βρίσκεται σε αυτό που έχει καταγράψει το σελιλόιντ. Τον γνώριμο κόσμο που κάθε παιδί βλέπει καθημερινά γύρω του και πως μέσα σε αυτόν κρύβεται κάτι μαγικό, κάτι παράδοξο που παρασέρνει τη φαντασία και τον κάνει πιο συναρπαστικό. Με εξαίρεση το όραμα του James Cameron για το “Avatar” που επιβεβαιώνει τον κανόνα, για τους γνήσιους κινηματογραφιστές που αφηγούνται τις φανταστικές ιστορίες τους, το πρόβλημα δεν ήταν ποτέ η έλλειψη τεχνολογίας. Η πρώτη ταινία με στοιχειωμένο σπίτι γυρίστηκε από τον Georges Melies το 1896. Αλλά ο Justin Simien λιγότερο και η Disney πρωτίστως αδιαφορούν στο να δημιουργήσουν μια ταινία, αλλά να στήσουν στους υπολογιστές τους ένα πιασάρικο προϊόν με την ελπίδα ότι κάποια στιγμή το ίδιο αποτέλεσμα θα ετοιμάζεται αυτόματα για να μη φεύγουν και λεφτά από τις τσέπες τους.
Ούτε ένα καρέ σε ολόκληρο το “Στοιχειωμένο Αρχοντικό” δεν περιέχει κάτι που να αντιστοιχεί σε κάτι πραγματικό, κάτι που να μπορείς να αισθανθείς ότι υπάρχει, ότι σε κάποια στιγμή οι ηθοποιοί περπάτησαν πάνω του, το ακούμπησαν ή αλληλοεπίδρασαν μαζί του: πόσο ειρωνικό όταν η δράση εκτυλίσσεται τόσο στους δρόμους μιας μεγαλούπολης όσο και σε μια έπαυλη χτισμένη τον 18ο αιώνα. Η καλλιτεχνική προσέγγιση της ταινίας δομείται πάνω στην αίσθηση του ψεύτικου και του πλαστικού, του ψηφιακά καλιμπραρισμένου σε αναίτιο βαθμό χωρίς την παραμικρή προσφορά σε εντυπωσιασμό ή φαντασία. Πώς να απειλήσει ένα φάντασμα τον κόσμο όταν ο ίδιος ο κόσμος μοιάζει τόσο ανύπαρκτος όσο και το ίδιο το φάντασμα;
Και γιατί αυτό που ισχύει σε τόσες και τόσες ταινίες, είναι πρόβλημα εδώ; Μα γιατί δεν υπάρχει κανένα έτερο στοιχείο για να τραβήξει την προσοχή μου. Το σενάριο της Katie Dippold -που είχε γράψει το “Ghostbusters” του 2016 αν αυτό λέει κάτι- είναι το πιο τεμπέλικο ολόκληρης της σεζόν. Μια υποτυπώδης ιστορία που δεν ξεδιπλώνεται, απλώς δίνει νέα πράγματα για να κάνουν οι χαρακτήρες του αφού όλα παρουσιάζονται και εξαντλούνται μέσα σε λίγα λεπτά, όπου τίποτα δεν είναι αγαθά τρομακτικό ή έστω αφελώς αστείο. Οι μοναδικές ατάκες που μοιάζουν γραμμένες ώστε να εκμαιεύσουν γέλιο περιλαμβάνουν απλώς ονομασίες πολυεθνικών εταιρειών. Αν υπάρχει κάτι αστείο στο ότι οι χαρακτήρες είναι καταναλωτές, σε κάθε περίπτωση, δεν το έπιασα…
Ο ικανός LaKeith Stanfield εδώ αποτελεί απλώς μια αξιοπρεπή παρουσία, η Rosario Dawson απλώς υπάρχει, ο Owen Wilson και ο Danny DeVito χρησιμοποιούνται θλιβερά για τα ονόματά τους χωρίς υλικό και βεβιασμένη συμμετοχή στην πλοκή, και όσο για την Tiffany Haddish, δεν γνωρίζω το έργο της ως stand-up comedian, αλλά παραμένει η πιο άγευστη και καθόλου αστεία περίπτωση ηθοποιού που βλέπω σε κωμωδίες. Επίσης, ποια Jamie Lee Curtis και ποιος Jared Leto; Τι να περιμένεις από έναν ηθοποιό όσο ικανός και αν είναι, όταν σε ένα σενάριο χωρίς σκοπό και χαρακτήρες νιώθεις το άβολο πίσω από την παρουσία του;
Το θέμα με την Disney είναι ότι ποτέ δεν μπορείς να ξέρεις πλέον τι να περιμένεις. Ναι, κάθε πρωταρχική απόφασή της μοιάζει παρμένη υπό το πρίσμα του αρμέγματος των ιδιοκτησιών της αλλά μέσα σε αυτό το πλαίσιο ο Craig Gillespie έδωσε την “Κρουέλα”. Και ίσως βρεθεί κάποιος να πει ότι εδώ ο Justin Simien κάνει μαύρο σινεμά. Ναι, στο πλαίσιο ανοησίας και καλλιτεχνικού εξευτελισμού που δίνει εδώ ο Simien, μια εξίσου ανόητη δήλωση ίσως να είναι ακριβώς αυτό που επιζητά.
Βαθμολογία: