Collateral: Η Διαδρομή
- Collateral
- 2004
- ΗΠΑ
- Αγγλικά, Ισπανικά, Γαλλικά, Κορεατικά
- Αστυνομική, Θρίλερ, Νουάρ
- 29 Οκτωβρίου 2004
Ένας ταξιτζής του Λος Άντζελες, ο Μαξ, έχει επιλέξει τη μόνιμη βραδινή κούρσα που τον βοηθάει να συντηρεί με ηρεμία τα όνειρα που κάθε ντόπιος επιβάλλεται να έχει. Αυτό το βράδυ όμως δεν θα εξελιχθεί όπως όλα τα άλλα, αφού στο ταξί επιβαίνει ένας περίεργος καλοντυμένος πελάτης ονόματι Βίνσεντ. Μισθώνοντας τον Μαξ για ολόκληρο το βράδυ, γρήγορα φανερώνει την αληθινή του ταυτότητα που δεν είναι άλλη από επαγγελματίας δολοφόνος. Η κούρσα όμως έχει απλά αρχίσει…
Σκηνοθεσία:
Michael Mann
Κύριοι Ρόλοι:
Tom Cruise … Vincent
Jamie Foxx … Max Durocher
Jada Pinkett Smith … Annie Farrell
Mark Ruffalo … ντετέκτιβ Ray Fanning
Peter Berg … ντετέκτιβ Richard Weidner
Bruce McGill … πράκτορας Frank Pedrosa
Irma P. Hall … Ida Durocher
Javier Bardem … Felix Reyes-Torrena
Barry Shabaka Henley … Daniel Baker
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Stuart Beattie
Παραγωγή: Michael Mann, Julie Richardson
Μουσική: James Newton Howard
Φωτογραφία: Dion Beebe, Paul Cameron
Μοντάζ: Jim Miller, Paul Rubell
Σκηνικά: David Wasco
Κοστούμια: Jeffrey Kurland
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Collateral
- Ελληνικός Τίτλος: Collateral: Η Διαδρομή
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Όσκαρ δεύτερου αντρικού ρόλου (Jamie Foxx) και μοντάζ.
- Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα δεύτερου αντρικού ρόλου (Jamie Foxx).
- Βραβείο Bafta φωτογραφίας. Υποψήφιο για σκηνοθεσία, δεύτερο αντρικό ρόλο (Jamie Foxx), σενάριο, μοντάζ και ήχο.
Παραλειπόμενα
- Όταν ήταν 17 ετών, ο σεναριογράφος Stuart Beattie μπήκε σε ταξί στο Σίδνεϋ, αγνοώντας ότι στο πίσω κάθισμα βρίσκονταν ένας ψυχοπαθής μανιακός, κι ενώ ο ταξιτζής θέλοντας ή μη είχε ανοίξει μαζί του κουβέντα. Ο Beattie αυτό το μετέτρεψε σε ένα στόρι δύο σελίδων, με τίτλο The Last Domino. Αργότερα το μετέφερε ως σενάριο, αν και η αρχική του μορφή λίγο θυμίζει την τελική. Η DreamWorks ήταν η πρώτη που ενδιαφέρθηκε για αυτό, με πρώτη πιθανή σκηνοθέτιδα τη Mimi Leder, κι έπειτα τον Janusz Kaminski. Το σχέδιο όμως ζεστάθηκε αληθινά όταν ενδιαφέρθηκε για τον ρόλο του Βίνσεντ ο Russell Crowe. Και παρότι οι πολλές καθυστερήσεις τον έκαναν να εγκαταλείψει, πρόλαβε να βάλει σε αυτό τον Michael Mann. Ο Mann άμεσα απευθύνθηκε στον Tom Cruise, αλλά και στον Adam Sandler για τον ρόλο του ταξιτζή. Όταν ο δεύτερος βρέθηκε σε μπέρδεμα με τα γυρίσματα του Spanglish, οριστικοποιήθηκε το βασικό καστ με τον Jamie Foxx.
- Ο Beattie ήθελε τον Robert De Niro για Μαξ, αλλά το στούντιο επέμενε για κάποιον νεότερο.
- Ο Jason Statham κάνει ένα σύντομο πέρασμα στη σκηνή του αεροδρομίου. Πολλοί αυτό θεωρούν ότι είναι μια προέκταση στον ρόλο του Φρανκ Μάρτιν από το The Transporter.
- Πριν οριστικοποιηθεί ο Michael Mann, η ταινία προσφέρθηκε και στους: Spike Lee, Martin Scorsese και Steven Spielberg.
- Κάποια στιγμή, ο Edward Norton είχε προσφορά για αμφότερους τους πρώτους ρόλους.
- Ο ρόλος του ντετέκτιβ Φάνινγκ είχε αρχικά δοθεί στον Val Kilmer, μέχρι που αποχώρησε.
- Για να ολοκληρώσει το πέρασμα του, ο Javier Bardem χρειάστηκε να βρίσκεται στα γυρίσματα μονάχα δύο μέρες. Παρόλα αυτά, πέρασε κάμποσους μήνες για να μπορεί να μιλάει αγγλικά με μεξικανική προφορά.
- Ο ρόλος του Βίνσεντ είχε αρκετούς υποψήφιους, όπως οι: Leonardo DiCaprio, John Travolta, Colin Farrell.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Αρχικά, τη μουσική ήταν να γράψει ο Hans Zimmer.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 30/10/2004
Πώς θα σας φαίνονταν αν στην πόλη των αγγέλων, οι άγγελοι προσαρμόζονται των συνθηκών και αυτοσχεδιάζουν απλά… κάνοντας τη δουλειά τους; Αυτό υποδηλώνει το λαμπρό επίσημο κοστούμι που φοράει ο υπέροχος Tom Cruise στην νέα ταινία του απρόβλεπτου Michael Mann, ενώ ο ρόλος του αρκούντως σοβαρού Foxx επεξηγείται δια στόματος Javier Bardem σε μια από τις πλέον καταλυτικές σκηνές της.
Το αιώνιο βράδυ που διαβαίνουμε κατά τη διάρκεια της ταινίας, ποτίζεται με αυτά που συνθέτουν την ίδια την πόλη. Όμορφοι άνθρωποι, αφελείς, αστυνομικοί σε συνεχή κίνηση, μικρό-εγκληματίες, μεγάλο-εγκληματίες και ένα συμπέρασμα ότι κάθε πόλη που δεν κοιμάται… καλύτερα να αρχίσει να το κάνει! Μέσα σε όλα αυτά, ένας έτοιμος «αυτοκατεστραμμένος» καταστροφέας και ένας άνθρωπος που θα σταματήσει να κάνει όνειρα γιατί άρχισε να τα ζει, έστω εν’ είδει εφιάλτη.
Η σκηνοθεσία εκμεταλλεύεται υπέρ της αυξανόμενης έντασης και αγωνίας κάθε ήχο, κάθε κόκκο της σκοτεινής φωτογραφίας των Dion Beebe-Paul Cameron, κάθε γωνιά του δρόμου. Μην περιμένετε τη συνήθη ταινία δράσης που σε παίρνει από το χέρι και σε πάει εκεί που στην ουσία εσύ προεπιλέγεις, αλλά μια ολοκληρωμένη δόση σκέψης και συνείδησης, που αν δεν έκανε την απαραίτητη, για το τοπικό κατεστημένο, υπερδραστήρια «κοιλιά» στο τέλος, ίσως και να ήταν ένα αριστούργημα.
Βαθμολογία: