Ένα νέο διεθνές επεισόδιο με ήρωες τον Κάπτεν Αμέρικα και τους Εκδικητές αναταράσσει τον πλανήτη, κάνοντας τους πολιτικούς να διαμορφώσουν ένα σύστημα ευθύνης και κανόνων, και ένα κυβερνητικό σώμα που θα αποφασίζει το πότε πρέπει να καλούνται οι σούπερ-ήρωες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη διάσπαση της ομάδας, ειδικά ανάμεσα στον Κάπτεν Αμέρικα και τον Iron Man, κι ενώ ένας νέος πανίσχυρος εχθρός κάνει την εμφάνιση του.

Σκηνοθεσία:

Anthony Russo

Joe Russo

Κύριοι Ρόλοι:

Chris Evans … Steve Rogers/Captain America

Robert Downey Jr. … Tony Stark/Iron Man

Scarlett Johansson … Natasha Romanoff/Black Widow

Sebastian Stan … Bucky Barnes/Winter Soldier

Anthony Mackie … Sam Wilson/Falcon

Don Cheadle … James ‘Rhodey’ Rhodes/War Machine

Jeremy Renner … Clint Barton/Hawkeye

Chadwick Boseman … T’Challa/Black Panther

Paul Bettany … Vision

Elizabeth Olsen … Wanda Maximoff/Scarlet Witch

Paul Rudd … Scott Lang/Ant-Man

Emily VanCamp … Sharon Carter

Tom Holland … Peter Parker/Spider-Man

Frank Grillo … Brock Rumlow/Crossbones

William Hurt … Thaddeus ‘Thunderbolt’ Ross

Daniel Bruhl … Helmut Zemo

Martin Freeman … Everett K. Ross

Marisa Tomei … May Parker

John Kani … βασιλιάς T’Chaka

John Slattery … Howard Stark

Hope Davis … Maria Stark

Alfre Woodard … Miriam Sharpe

Kerry Condon … Friday (φωνή)

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Christopher Markus, Stephen McFeely

Παραγωγή: Kevin Feige

Μουσική: Henry Jackman

Φωτογραφία: Trent Opaloch

Μοντάζ: Jeffrey Ford, Matthew Schmidt

Σκηνικά: Owen Paterson

Κοστούμια: Judianna Makovsky

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Captain America: Civil War
  • Ελληνικός Τίτλος: Captain America: Εμφύλιος Πόλεμος

Άμεσοι Σύνδεσμοι

Σεναριακή Πηγή

  • Σειρά κόμικς (χαρακτήρες): Captain America των Joe Simon, Jack Kirby.

Παραλειπόμενα

  • Έχει ως βάση του το κόμικ-βιβλίο Civil War του Mark Millar, σε έκδοση του 2006. Επιπλέον, εμπεριέχει στοιχεία πλοκής από το 3 Μέρες του Κόνδορα (1975).
  • Οι αδελφοί Anthony και Joe Russo είχαν εξασφαλίσει και την εδώ συμμετοχή τους πριν καν βγει στις αίθουσες το Captain America 2: Ο Στρατιώτης του Χειμώνα. Είχαν ήδη επιλεχθεί όταν στελέχη της Marvel είχαν δει από εκείνη την ταινία τις δοκιμαστικές προβολές.
  • Αρχικά, η Marvel ήθελε τον Robert Downey Jr. να εμφανίζεται σε μικρό ρόλο, με μόλις τρεις βδομάδες γυρισμάτων και σχετικά μικρό μισθό. Ο ηθοποιός όμως ήθελε μεγαλύτερο ρόλο και μαζί μεγαλύτερο μισθό. Οι σχέσεις ανάμεσα στους δύο ταράχτηκαν και η εταιρία όρισε να διαγραφεί τελείως ο Iron Man από το σενάριο. Μέχρι που ο διευθυντής της Marvel, ο Kevin Feige, πίεσε να προσληφθεί εκ νέου ο διάσημος σταρ, μια κι αυτό θα βοηθούσε στη δημιουργία των νέων σίκουελ και του συνολικού franchise.
  • Η συμμετοχή του Spider-Man ήταν πλέον αμφίβολη, μια και ο ήρωας πλέον άνηκε στη Sony. Μετά όμως από συμφωνία ανάμεσα στα δύο στούντιο, μπόρεσε να συμπεριληφθεί στο σενάριο. Οι Russo έκαναν ολόκληρη εκστρατεία περί αυτού επί μήνες, βοηθώντας να επέλθει η συμφωνία.
  • Ο Chadwick Boseman δεν χρειάστηκε να περάσει από οντισιόν για να πάρει τον ρόλο του Μαύρου Πάνθηρα, κι αντί αυτού αρκούσε μια συνομιλία πάνω στο τι είχε κατά νου για τον ρόλο. Τη δε προφορά του χαρακτήρα τη διαμόρφωσε ολομόναχος, και δεν την έχανε ούτε όταν έκλειναν οι κάμερες.
  • Ο Samuel L. Jackson δήλωσε έκπληκτος που δεν συμπεριλήφθηκε στο καστ ως Νικ Φιούρι, αλλά οι δημιουργοί απάντησαν ότι ο χαρακτήρας του δεν είχε να προσθέσει κάτι εδώ.
  • Η αναγγελία του τόσο γεμάτου καστ προκάλεσε την άμεση μετονομασία από τους φαν, που πλέον αναφέρονταν στην ταινία ως Avengers 2.5.
  • Σε αυτή την ταινία χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά κάμερες IMAX για 2D. Αρωγός σε αυτό στάθηκε η Arri Alexa 65, σε μια τροποποιημένη της εκδοχή.
  • Εκτός από την Industrial Light & Magic, 20 εταιρίες συνεργάστηκαν για τον τομέα των ειδικών εφέ.
  • Ήταν η 13η ταινία του σύμπαντος της Marvel (και πρώτη της τρίτης φάσης), κάτι που δεν αποδείχτηκε διόλου γκαντέμικο. Κι αυτό επειδή ενώ κόστισε 250 εκατομμύρια δολάρια, απέφερε έσοδα των 1 δις και 153 εκατομμύρια δολάρια. Ήταν η πλέον εμπορική της χρονιάς, και είχε σκαρφαλώσει στη 12η θέση της αντίστοιχης λίστας όλων των εποχών.
  • Παρότι εδώ έκλεισε επίσημα η τριλογία του Captain America, το 2021 ανακοινώθηκε η δημιουργία ακόμα ενός φιλμ. Ήταν η μίνι σειρά The Falcon and the Winter Soldier που αναθέρμανε τον χαρακτήρα.
  • Η ταινία βγήκε και τρισδιάστατη.

Κριτικός: Πάνος Αχτσιόγλου

Έκδοση Κειμένου: 4/5/2016

Οι αδερφοί Ρούσο αναζωπυρώνουν την αξία των σίκουελ κινηματογραφώντας μια superhero συνθήκη των Βερσαλλιών, και προσδίδοντας την απαραίτητη λεπτομέρεια και βάθος σχεδόν σε ολόκληρο το πολυπληθές καστ, προσφέρουν τελικά ένα δημιούργημα που σίγουρα καταφέρνει να ξεχωρίσει μέσα στο action πλήθος.

Φαίνεται να βρέθηκε επιτέλους εκείνη η ταινία, γύρω από το συνεχόμενα διαστελλόμενο σύμπαν των διάφορων υπέρ ηρώων (έχουν ήδη προγραμματιστεί 33(!) φιλμ από τώρα έως το 2020), που αποφασίζει να γίνει έστω και λίγο αυτο-κριτική, επισκιάζοντας τη φαινομενική τελειότητα των πρωταγωνιστών της με τις ψυχολογικές αδυναμίες που γεννιούνται μέσω της απόδοσης ηθικών ευθυνών, σε εκείνες τις περιπτώσεις όπου οι παράπλευρες απώλειες υπερβαίνουν τις ζωές που σώζονται. Χρησιμοποιώντας την κινηματογραφική της μεταγνώση, αλλά και αποτυπώνοντας ίσως σκόπιμα την επικαιρότητα της μεγάλης οθόνης, αναρωτιέται πώς μπορεί ένας απλός άνθρωπος να προφυλαχτεί από τις όποιες υπερδυνάμεις και αν αυτές τελικά αποτελούν μέρος του προβλήματος και όχι απόπειρα λύσης του. Είναι σίγουρα βέβαιο ότι, ακόμη κι αν δεν υπήρχαν οι παραφουσκωμένοι hi-tech σωτήρες της ανθρωπότητας, ο κόσμος θα μετατρεπόταν σε ένα ατέλειωτο πεδίο μάχης; Θα σαρώνονταν ολόκληρες πόλεις στο πέρασμα των “ηρωικών” επεμβάσεων των εξελιγμένων ανθρώπων με τα παράξενα κοστούμια; Και τελικά, η πολιτική αντιμετώπιση και η διπλωματία έχουν θέση μέσα σε μια καταιγιστικής δράσης super hero πραγματικότητα;

Κάνοντας χρήση μιας πολύ έξυπνης και αποδοτικής κεντρικής σεναριακής ιδέας γεμάτης ιδιοφυείς προεκτάσεις, το σκηνοθετικό δίδυμο των αδελφών Ρούσο (δημιουργοί και του απρόσμενα αποδοτικού “Captain America 2: Ο Στρατιώτης του Χειμώνα”) στήνουν μια μεθοδική αφήγηση βασισμένη σε ανατροπές. Το θέμα της προδοσίας και του διπλού παιχνιδιού αντηχεί σε ολόκληρο το -ίσως πιο άρτιο από ποτέ- σενάριο του Marvel σύμπαντος. Ακόμη περισσότερη εντύπωση ωστόσο, προκαλεί το γεγονός ότι το φιλμ μοιάζει πραγματικά αφοσιωμένο στα ερωτήματα που θέτει. Ηρωισμός και αυτόκλητη τιμωρία, ελευθερία και υπευθυνότητα, συγκρούονται διαρκώς και με σφοδρότητα (όχι μόνο σωματική αλλά και ψυχική) διαποτίζοντας τα παράλληλα αλλά ομόκεντρα σύμπαντα των αξιοπρεπέστατα αναπτυγμένων χαρακτήρων των υπερηρώων. Προφανώς, οι βασικοί πρωταγωνιστές και κύριοι εκφραστές των αντικρουόμενων απόψεων για αποϊδιωτικοποίηση και κρατικό έλεγχο των Avengers ύστερα από συνεχόμενες αποτυχημένες επιχειρήσεις είναι δύο, και το κοντράστ εστιάζεται επάνω τους, παρότι η ταινία φέρει στον τίτλο της μόνο τον ένα από αυτούς. Όμως, πολύ εύστροφα οι σκηνοθέτες ισοσταθμίζουν την εκάστοτε στάση των ηρώων οντάς τελικά αδύνατο να εξηγήσεις την επιλογή στρατοπέδου, βασισμένος σε φυλετικά ή ακόμη και κοινωνικά κριτήρια. Ο καθένας τους στηρίζεται τελικά στις προσωποκεντρικές και πολλές φορές στρεβλωμένες ιδέες γύρω από την απόδοση δικαιοσύνης, των ευθυνών και της προστασίας των αδυνάτων.

Η δράση κλιμακώνεται, όπως είναι κατανοητό, στην μεγάλη αναμέτρηση των δύο μάλλον ισάξια ευγενών παρατάξεων, στον επιμελώς “ασφαλή” χώρο του αεροδρομίου της Λειψίας. Εκεί, η θεαματική πλανοθεσία του Τρεντ Όπαλοχ ξεδιπλώνει όλη της την ευφυΐα καθώς όλοι οι σούπερ ήρωες χρησιμοποιούν ο καθένας με τον δικό του τρόπο τις ιδιαιτερότητες τους, μέσα σε ένα ευφάνταστο παραλήρημα από κατ, παράλληλο μπαντάρισμα και σχεδόν αδύνατες κινήσεις της κάμερας, με τις τελευταίες προσθήκες, τον Black Panther/ Τσάντγουικ Μπόσμαν που συστήνεται στο κοινό για πρώτη φορά, τον Ant-Man του Πολ Ρουντ αλλά κυρίως τον νέο Spiderman του Τομ Χόλαντ, να κλέβουν την παράσταση (ο τελευταίος ακόμη περισσότερο στην αλληλουχία της στρατολόγησής του από τον Τόνι Σταρκ/Iron Man). Περιττό να αναφερθεί κάνεις στα ειδικά εφέ που βάζουν πραγματικά πολύ ψηλά τον πήχη, όντας όμως αυτή τη φορά πλαισιωμένα από ένα σενάριο γεμάτο ζωντάνια, συνοχή και ενότητα που καταφέρνει να κρύψει αρκετά καλά τις γνωστές παθογένειες του είδους, όπως και την σχετική έλλειψη ερμηνευτικού ειδικού βάρους από τον Κρις Εβανς.

Το “Civil War” μάλλον συνοψίζει πώς μια σκεπτόμενη super hero movie θα έπρεπε να είναι. Δείχνει ξεκάθαρα η πιο ώριμη και ουσιώδης ταινία της σειράς, βυθιζόμενη διαρκώς στα αφηγηματικά βάθη της ίδιας της της ιστορίας. Ο πόνος της απώλειας μοιάζει να κυλά βαθύτερα (κάτι που μόνο ο Νόλαν με τον “Σκοτεινό Ιππότη” του κατάφερε να αποδώσει) και οι ανθρώπινες σχέσεις, βασισμένες όχι μόνο στον αμοιβαίο στόχο ή καθήκον, καθρεφτίζονται πιο στέρεα και αποτελεσματικά. Η ιστορία κατορθώνει να διχάσει δίχως να παίρνει ξεκάθαρα θέση (παρότι η αλήθεια είναι ότι γέρνει ελαφρώς προς μία κατεύθυνση) και τελικά δύσκολα περιμένει κάνεις να βρει τον απόλυτο νικητή ή χαμένο. Ο δε κακός του φιλμ (ερμηνευμένος με ανησυχητική λεπτότητα από τον Ντάνιελ Μπρουλ) παρότι χρησιμοποιείται ολοκάθαρα ως εργαλείο προώθησης της πλοκής, εντούτοις κάνει χρήση του πιο απλού άλλα ταυτόχρονα και πιο επιδέξιου σχεδίου εξόντωσης, βασισμένο ακριβώς πάνω στα ίδια κίνητρα που ρυθμίζουν τους επισφαλείς συσχετισμούς ολόκληρης της ταινίας. Νιώθοντας μια μικρή έστω απογοήτευση για το καθησυχαστικό φινάλε, το οποίο μοιάζει να συνθηκολογεί ανάμεσα στο ελευθεριακό δικαίωμα και την κοινοβουλευτική δημοκρατία, συμπεραίνεις ότι η ταινία χειρίζεται με τον καλύτερο τρόπο μια από τις ίδιες της τις ατάκες: “Συμβιβάσου οπού μπορείς. Αλλά όπου δεν μπορείς μην το κάνεις”.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

13 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *