Ήταν μια συνάντηση αναπότρεπτη, καθόλου τυχαία, όπως τίποτα τυχαίο δεν συμβαίνει στο σύμπαν. Ο Τζέσι γνώρισε τη Σελίν στο τρένο. Έζησαν δεκατέσσερις ώρες μαζί στους δρόμους της Βιέννης, χωρίς κανόνες, χωρίς υποσχέσεις, μέχρι το επόμενο τρένο. Ο χρόνος, μοναδικός κυβερνήτης του ερωτικού ταξιδιού, όρισε το τέλος. Εκείνοι ορκίστηκαν να συναντηθούν ξανά σε έξι μήνες. Εννιά χρόνια πέρασαν από τότε. Ο Τζέσι παρουσίαζε το νέο μυθιστόρημά του σε ένα βιβλιοπωλείο στο Παρίσι, όταν την είδε να κάθεται στα πίσω καθίσματα. Εκείνη ζει τώρα στο Παρίσι, αυτός στη Νέα Υόρκη. Ήταν σαν να μην είχε περάσει ούτε ένα λεπτό από την ημέρα που την είδε για τελευταία φορά. Κατάλαβε ότι ζούσαν έναν έρωτα μοιραίο, που αψηφούσε το χρόνο. Η πτήση του Τζέσι έφευγε το απόγευμα. Είχαν λίγες μόνο ώρες για να θυμηθούν όσα έζησαν στη Βιέννη.

Σκηνοθεσία:

Richard Linklater

Κύριοι Ρόλοι:

Ethan Hawke … Jesse

Julie Delpy … Celine

Vernon Dobtcheff … βιβλιοπώλης

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Richard Linklater, Julie Delpy, Ethan Hawke

Στόρι: Richard Linklater, Kim Krizan

Παραγωγή: Anne Walker-McBay

Φωτογραφία: Lee Daniel

Μοντάζ: Sandra Adair

Σκηνικά: Baptiste Glaymann

Κοστούμια: Thierry Delettre

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Before Sunset
  • Ελληνικός Τίτλος: Πριν το Ηλιοβασίλεμα

Άμεσοι Σύνδεσμοι

Σεναριακή Πηγή

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου.
  • Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βερολίνου.

Παραλειπόμενα

  • Ο Linklater είχε συζητήσει την πιθανότητα ενός σίκουελ με τους δύο ηθοποιούς του ήδη μετά τα γυρίσματα της ταινίας του 1995. Σκέφτονταν να διεξάγεται σε 4 διαφορετικές τοποθεσίες, και να είναι μεγαλύτερου μπάτζετ. Δεν έβρισκε όμως χρηματοδότηση για κάτι τέτοιο, και περιορίστηκε στα οικονομικά κυβικά του ορίτζιναλ.
  • Οι γονείς της πρωταγωνίστριας, Albert Delpy και Marie Pillet, έχουν περάσματα από την ταινία.
  • Γυρίστηκε εξολοκλήρου στο Παρίσι, μέσα σε 15 ημέρες και με μπάτζετ 2 εκατομμύρια δολάρια. Ήταν και μια εποχή που η γαλλική πρωτεύουσα υπέφερε από καύσωνα, με τη θερμοκρασία να είναι σταθερή στους 38 βαθμούς Κελσίου.
  • Το μεγαλύτερο μονόπλανο στο φιλμ κρατάει 11 λεπτά.
  • Η ψευδαίσθηση ότι όλα είναι γυρισμένα σε πραγματικό χρόνο, ήταν μια πρόκληση για τον Lee Daniel, τον διευθυντή φωτογραφίας, που έπρεπε ανά ημέρα και ανά σκηνή να βρίσκει τους ίδιους χρωματισμούς στον ουρανό και στα ατμοσφαιρικά φώτα.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Η Julie Delpy έγραψε κι ερμήνευσε τρία τραγούδια για την ταινία. Τα An Ocean Apart, A Waltz for a Night και Je t’Aime Tant.

Κριτικός: Δημήτρης Κωνσταντίνου-Hautecoeur

Έκδοση Κειμένου: 11/8/2013

Ο Jesse και η Celine έχουν μεγαλώσει εννέα χρόνια από τότε που τους γνωρίσαμε για πρώτη φορά στο υπέροχο «Πριν το Ξημέρωμα», τόσο στο κινηματογραφικό τους στόρι όσο και στην πραγματικότητα και το ίδιο κι ο δημιουργός Richard Linklater. Και αυτή η διαφορά ηλικίας είναι αισθητή όχι μόνο στα πρόσωπα των ηθοποιών, αλλά διαφαίνεται ως ωριμότητα σε όλους σχεδόν τους τομείς του φιλμ.

Αρχικά, εκείνος ο απίστευτα έντονος, ακράτητος και αξιοζήλευτος ρομαντισμός της πρώτης ταινίας εκφράζεται αυτή τη φορά με διαφορετική προσέγγιση, που συνάδει απολύτως με την εν λόγω ηλικιακή διαφορά. Είναι εξίσου πηγαίος, αλλά υπόγειος. Η ταινία επενδύει στη διαλογική στιβαρότητα της προηγούμενης και αυτό που (τολμά να) κάνει είναι να αφηγηθεί υπαινικτικά τη συνέχεια του εκπληκτικού της love story αποκλειστικά μέσα από μια συζήτηση πραγματικού, σχεδόν, χρόνου, διαμορφωμένη σεναριακά τόσο από τον Linklater, όσο και από τους πρωταγωνιστές Ethan Hawke και Julie Delpy, ώστε να είναι πιο βαθυστόχαστη και ακόμα πιο ρεαλιστική από όσο στο «Πριν το Ξημέρωμα»! Οι δύο χαρακτήρες ξανασυναντιούνται μετά από τόσον καιρό με τρόπο πανέμορφο και ο αναμφίβολος έρωτας που αιωρείται σχεδόν διακριτά στον αέρα τούς δίνει το έναυσμα για να αναλύσουν σκέψεις, να ανταλλάξουν απόψεις πάνω σε θέματα γενικού χαρακτήρα που αφορούν και ενδιαφέρουν κάθε θεατή, να προβληματιστούν και μαζί τους να προβληματιστούμε κι εμείς. Μιλούν για τις επιθυμίες και τα συναισθήματά τους άλλοτε με ειλικρίνεια και άλλοτε λέγοντας ακριβώς το αντίθετο από αυτό που εννοούν, το οποίο όμως γίνεται παρόλα αυτά πάντοτε αντιληπτό!

Η σκηνοθετική δεξιοτεχνία του Linklater είναι μεγάλη, αλλά διακριτική. Η λειτουργία της κάμερας περιορίζεται στο να ακολουθεί τους πρωταγωνιστές στη διαδρομή τους στους δρόμους του Παρισιού με μακροσκελή μονοπλάνα, αφήνοντας όλον τον δυνατό χώρο στους δύο ταλαντούχους ηθοποιούς, παρουσία ελάχιστων δεύτερων ρόλων, να σε κερδίσουν και να σε γοητεύσουν όπως και την προηγούμενη φορά. Οι ήδη εξαιρετικές ερμηνείες των Ethan Hawke και Julie Delpy στο «Πριν το Ξημέρωμα» εδώ έχουν ωριμάσει και αποδεικνύουν την ερμηνευτική δεινότητά τους σε όλο της το μεγαλείο, ικανή να πείσει στο έπακρο πως οι χαρακτήρες τους είναι μέχρι το μεδούλι αληθινοί…

Ελάχιστα υποδεέστερο της πρώτης, χάνοντας μόνο σε μικρές λεπτομέρειες, παρά ταύτα όμως το «Πριν το Ηλιοβασίλεμα» αποτελεί μια πανέμορφη συνέχεια της ταινίας που μας σύστησε δύο από τους πιο αγαπημένους σύγχρονους κινηματογραφικούς χαρακτήρες και ένα τολμηρό επίτευγμα που συγκινεί απαλά με τον εσωτερικό ρομαντισμό και τον ανεπιτήδευτο ρεαλισμό του.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

19 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.