Κατά τη διάρκεια των φοβερών επεισοδίων στο Μπέλφαστ του 1971, ένας νεαρός βρετανός στρατιώτης εγκαταλείπεται από λάθος από τη μονάδα του. Ανίκανος να διαχωρίσει τον φίλο από τον εχθρό, πρέπει να βγάλει τη νύχτα ζωντανός και να βρει δρόμο διεξόδου μέσα σε ένα αφιλόξενο κι επικίνδυνο τοπίο.

Σκηνοθεσία:

Yann Demange

Κύριοι Ρόλοι:

Jack O’Connell … Gary Hook

Richard Dormer … Eamon

Charlie Murphy … Brigid

David Wilmot … Boyle

Sean Harris … λοχαγός Sandy Browning

Killian Scott … James Quinn

Sam Reid … ανθυπολοχαγός Armitage

Barry Keoghan … Sean Bannon

Paul Anderson … λοχίας Leslie Lewis

Jack Lowden … ‘Thommo’ Thompson

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Gregory Burke

Παραγωγή: Robin Gutch, Angus Lamont

Μουσική: David Holmes

Φωτογραφία: Tat Radcliffe

Μοντάζ: Chris Wyatt

Σκηνικά: Chris Oddy

Κοστούμια: Jane Petrie

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: ’71

Ελληνικός Τίτλος: ’71

Διεθνής Εναλλακτικός Τίτλος: Seventy-one

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Bafta καλύτερης βρετανικής ταινίας και πρωτοεμφανιζόμενου δημιουργού.
  • Χρυσή Αθηνά στο φεστιβάλ Αθηνών.
  • Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βερολίνου.
  • Υποψήφιο για ευρωπαϊκή αποκάλυψη στα Ευρωπαϊκά Βραβεία.

Παραλειπόμενα

  • Κινηματογραφικό ντεμπούτο για τον Yann Demange.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος

Έκδοση Κειμένου: 11/10/2014

1971, εποχή σφοδρών συγκρούσεων μεταξύ του αγγλικού στρατού και των ανταρτών του ΙΡΑ. Ο άγγλος στρατιώτης Γκάρι Χουκ, μετά από σκληρή εκπαίδευση, στέλνεται στο ταραχώδες Μπέλφαστ. Σε μια αποστολή έρευνας σπιτιών για όπλα, η κατάσταση ξεφεύγει με τους γύρω κατοίκους να επιτίθενται στους στρατιώτες. Η εμπλοκή κορυφώνεται όταν ένας έφηβος σκοτώνει ένα στρατιώτη και καθώς η διμοιρία υποχωρεί, μέσα στον πανικό ο Γκάρι ξεμένει και κυνηγημένος τρέχει να κρυφτεί στα στενά, με μια ομάδα νεαρών Ιρλανδών στο κατόπι του, που μάλιστα καταφέρνουν να τον τραυματίσουν. Στη φυγή του, καθώς κάποια στιγμή γίνεται μάρτυρας ενός βομβιστικού επεισοδίου που μαρτυρά «γκρίζες ζώνες» του πολέμου, στοχοποιείται απ’ όλα τα μέτωπα.

Καθολικοί Ιρλανδοί εναντίον Άγγλων, προτεστάντες Ιρλανδοί σύμμαχοι των Άγγλων, πράκτορες των Άγγλων που νταραβερίζονται με καταδότες «παίζοντας τα χαρτιά» που δημιουργεί η κατασκοπία (συσσωρεύονται πληροφορίες που δένουν θανάσιμα το ένα με τον άλλο), ουδέτεροι ανθρωπιστές και ένας στρατιώτης που δεν είναι ούτε φανατικός, ούτε μιλιταριστής στο ελάχιστο, έχοντας στον νου του μόνο να γυρίσει σώος, να φροντίσει το μικρό του αδελφάκι. Είναι ντουζίνες οι ταινίες που έχουν γίνει γι’ αυτό τον πόλεμο και αρκετές, όπως η παρούσα, εστιάζουν (κι είναι φυσικό) σε προσωπικά δράματα που δημιουργούν τέτοιες αναταράξεις. Θα λέγαμε ότι μαζί με τα πρόσφατα «Πενήντα Νεκροί Λιγότεροι» και «Ο Χορός των Κατασκόπων», ολοκληρώνει μια τριλογία.

Και το αγγλικό σινεμά δεν είναι αμερικανικό, ξέρουν να αποφεύγουν την εξόφθαλμη προπαγάνδα. Άλλωστε, το σκοτεινό σημείο της ιστορίας χρεώνεται στους Άγγλους. Τελικά, η πολιτική έχει τον τελευταίο λόγο, ερήμην των ανθρώπινων δραμάτων. Όσο για τη σκληρότητα του ΙΡΑ, είναι αυτονόητο ότι ένας λαός που θέλει την ανεξαρτησία του, έχει κάθε δικαίωμα να παλέψει με νύχια και με δόντια, πόσο μάλλον που στις βρετανικές νήσους η κόντρα μεταξύ άγγλων καθολικών και προτεσταντών (Άγγλων, Σκοτσέζων και Ιρλανδών) αποτέλεσε μια κουλτούρα μίσους από τον καιρό της Ελισάβετ και της Μαρίας Στιούαρτ.

Σε επίπεδο θρίλερ, το έργο είναι πλήρες, ολοκληρωμένο. Είναι ένα, με σύγχρονους όρους, περιληπτικό «Odd Man Out». Αγγλικός ρεαλισμός στην απόδοση τύπων και χαρακτήρων, κλειστοφοβία στα σοκάκια, συχνά με εξπρεσιονιστική φωτογραφία, ταχύς ρυθμός με νευρικό και παράλληλο μοντάζ, πυκνό σενάριο. Ο Τζακ Ο`Κόνελ ως ανερχόμενος σταρ δείχνει μια ενδιαφέρουσα γκάμα αφού ερμηνεύει κόντρα στον ρόλο του στο «Γροθιές στους Τοίχους», όπου πρωταγωνιστεί επίσης. Εκεί είναι αγρίμι που κρύβει τις ευαισθησίες του, εδώ είναι ένας αμυνόμενος με φανερή ευαισθησία απέναντι στη βία, καταφέρνοντας να σε κερδίσει με ελάχιστες ατάκες.

Ο γαλλικής καταγωγής βρετανός Γιαν Ντεμάνζ, μετά από μια οκταετή τηλεοπτική καριέρα, κάνει ένα ελπιδοφόρο κινηματογραφικό ντεμπούτο.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

12 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.