Ο ηλικίας 19 ετών γάλλο-άραβας Μαλίκ Ελ Ντιεμπενά μόλις αρχίζει την εξαετή ποινή φυλάκισης του στην Μπρεκούρ. Αν και έχει περάσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του υπό κράτηση, αυτή η θητεία είναι η πρώτη του σε φυλακή ενηλίκων. Πέρα από τη διαίρεση των κρατουμένων σε Κορσικανούς και Μουσουλμάνους (όπου οι Κορσικανοί, με τις διασυνδέσεις με τους φύλακες ορίζουν ό,τι συμβαίνει στις φυλακές), αυτός δεν γνωρίζει ούτε φίλους ούτε εχθρούς μέσα εκεί. Απλά ελπίζει να εκτίσει το χρόνο του με ειρήνη και χωρίς επεισόδια, παρά το γεγονός ότι δεν έχει καμία προοπτική από τη στιγμή που θα βγει από τη φυλακή αφού είναι αγράμματος. Ο υπεύθυνος εφοδιασμού, επικεφαλής των κορσικανών κρατουμένων, ένας σαδιστής μαφιόζος που ονομάζεται Σεζάρ Λουτσιάνι, επιλέγει τον Μαλίκ ως μέρος των δραστηριοτήτων των Κορσικανών, όχι μόνο μέσα στη φυλακή, αλλά και των εγκληματικών δραστηριοτήτων που συνεχίζονται έξω. Ο αθώος Μαλίκ δεν έχει καμία ιδέα για το τι πρέπει να κάνει, αλλά συνεργάζεται.

Σκηνοθεσία:

Jacques Audiard

Κύριοι Ρόλοι:

Tahar Rahim … Malik El Djebena

Niels Arestrup … Cesar Luciani

Adel Bencherif … Ryad

Reda Kateb … Jordi Le Gitan

Hichem Yacoubi … Reyeb

Jean-Philippe Ricci … Vettori

Gilles Cohen … Prof

Antoine Basler … Pilicci

Leila Bekhti … Djamila

Slimane Dazi … Lattrache

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Thomas Bidegain, Jacques Audiard, Abdel Raouf Dafri, Nicolas Peufaillit

Στόρι: Abdel Raouf Dafri

Παραγωγή: Lauranne Bourrachot, Martine Cassinelli, Pascal Caucheteux, Marco Cherqui

Μουσική: Alexandre Desplat

Φωτογραφία: Stephane Fontaine

Μοντάζ: Juliette Welfling

Σκηνικά: Michel Barthelemy

Κοστούμια: Virginie Montel

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Un Prophete
  • Ελληνικός Τίτλος: Προφήτης
  • Διεθνής Τίτλος: A Prophet

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας (Γαλλία).
  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα ξενόγλωσσης ταινίας.
  • Βραβείο Bafta ξενόγλωσσης ταινίας.
  • Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών. Μεγάλο βραβείο επιτροπής.
  • Βραβείο καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, πρώτου αντρικού ρόλου (Tahar Rahim), δεύτερου αντρικού ρόλου (Niels Arestrup), υποσχόμενου ηθοποιού (Tahar Rahim), σεναρίου, μοντάζ και σκηνικών στα Cesar. Υποψήφιο για υποσχόμενο ηθοποιό (Adel Bencherif), μουσική, κοστούμια και ήχο.
  • Βραβείο αντρικής ερμηνείας (Tahar Rahim) και ειδικό βραβείο ήχου στα Ευρωπαϊκά Βραβεία. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο και φωτογραφία.
  • Καλύτερη ταινία στο φεστιβάλ του Λονδίνου.

Παραλειπόμενα

  • Ο Jacques Audiard επιθυμούσε με αυτή την ταινία να δημιουργήσει είδωλα και εικόνες που δεν υπήρχαν στο σινεμά, όπως οι Άραβες στη Γαλλία. Παρόλα αυτά, επέμεινε ότι είναι ένα φιλμ καθαρά μυθοπλασίας, και δεν μοιράζεται την οπτική του για την κοινωνία.
  • Ο σκηνοθέτης πήρε την απόφαση να κάνει μια ταινία φυλακής έχοντας παραστεί σε προβολή ταινίας σε ανάλογο ινστιτούτο κράτησης, όπου και σοκαρίστηκε με τις συνθήκες που επικρατούσαν εκεί μέσα.
  • Ο Tahar Rahim κέρδισε τον πρώτο μεγάλο του ρόλο εδώ μοιραζόμενος τυχαία το ίδιο αυτοκίνητο με τον σκηνοθέτη σε κάποια γυρίσματα.
  • Ως σύμβουλοι παραγωγής και κομπάρσοι προσλήφθηκαν πολλοί πρώην κρατούμενοι.
  • Με τις 13 υποψηφιότητες στα Cesar, ισοβάθμησε τότε με τρεις άλλες ταινίες στην κορυφή της λίστας των φιλμ με τις περισσότερες υποψηφιότητες της ιστορίας του θεσμού.
  • Η Sony ανακοίνωσε το 2016 τη δημιουργία ενός αμερικανικού ριμέικ, με πιθανότερο σκηνοθέτη τον Sam Raimi. Το σχέδιο αυτό πέρασε το 2020 στα χέρια της Paramount Players και τιτλοφορήθηκε ως American Son. Σκηνοθέτης φέρεται να είναι ο Rapman, ενώ θα πρωταγωνιστούν οι Stephan James και Russell Crowe.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 1/12/2009

Πολύ εύκολα μια ταινία φυλακής μπορεί να επαναπαυθεί στο αβανταδόρικο θέμα της και να καταλήξει επιτηδευμένη. Όχι του Audiard! Ο γάλλος δημιουργός βλέπει την αποφυλάκιση ως μια ιδεατή Ιθάκη και τη φυλακή ως μια πορεία γεμάτη αγκάθια που πρέπει να περάσεις για να βγεις στον ήλιο. Ο ήρωάς του μπαίνει σε αυτήν ολόγυμνος, χωρίς γνώσεις, χωρίς καβάτζα καμία. Μόνο του όπλο κάτι που κρύβεται μέσα του, εσείς μπορείτε να το ονομάσετε εξυπνάδα, εγώ προτιμώ να το πω χάρισμα. Το χάρισμα τού να διαβάζεις το εμπόδιο, να ανταπεξέρχεσαι και να βγαίνεις όσο το δυνατόν αλώβητος. Κι επειδή όλη η κοινωνία μοιάζει με μια ιδιότυπη φυλακή, έχουμε να πάρουμε κάτι από έναν ήρωα που δεν είναι υπεράνθρωπος, αλλά είναι καταφερτζής. Δυστυχώς, μεν, αλλά έχουμε…

Μάστορας αφήγησης, ο Audiard δεν επιμένει ούτε σε άγρια γεγονότα, ούτε στις πιο ακραίες καταστάσεις, ούτε σε εμπόδια που θα ξεπεραστούν με θαύματα. Διατηρεί πάντα την ανθρώπινη πλευρά του δράματος σε πρώτο πλάνο, κι όμως παραμένει πάντα δραματουργός και δεν υποκύπτει στις ευκολίες ενός ντοκιουντράμα. Λίγο μεγαλούτσικο στη διάρκεια του, αλλά ποτέ βαρετό, ποτέ εκτός στόχου. Μακριά από αυτά που το γαλλικό σινεμά μάς έχει συνηθίσει, είναι μια ταινία όσο ρεαλιστικά γαλλική τόσο και κινηματογραφικά παγκόσμια. Μια ταινία που αγκαλιάζει τον άνθρωπο κι όχι τον χώρο. Μην μπαίνετε λοιπόν σε προφητείες περί ποιότητας… απλά πηγαίνετε να τη δείτε.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

22 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *