Η Μαίρη Μέιπς είναι μια δημοσιογράφος πεπεισμένη ότι ο Τζορτζ Μπους ήταν ανάμεσα σε πολλά ηχηρά ονόματα που πέτυχαν να αποφύγουν να πολεμήσουν για την πατρίδα τους στο Βιετνάμ. Ακολουθώντας μια πληροφορία που δίνει σαφείς ενδείξεις, η δυναμική ρεπόρτερ δημιουργεί μια ομάδα ατόμων που περιλαμβάνει μια καθηγήτρια δημοσιογραφίας, έναν άνεργο ερευνητή και έναν απόστρατο συνταγματάρχη των πεζοναυτών. Στόχος τους να βρουν αυτά τα στοιχεία που θα είναι ικανά να βγουν στον αέρα και να κάνουν πάταγο από την εκπομπή 60 Minutes.
Σκηνοθεσία:
James Vanderbilt
Κύριοι Ρόλοι:
Cate Blanchett … Mary Mapes
Robert Redford … Dan Rather
Topher Grace … Mike Smith
Dennis Quaid … αντισυνταγματάρχης Roger Charles
Elisabeth Moss … Lucy Scott
Bruce Greenwood … Andrew Heyward
David Lyons … Josh Howard
John Benjamin Hickey … Mark Wrolstad
Stacy Keach … αντισυνταγματάρχης Bill Burkett
Noni Hazlehurst … Nicki Burkett
Dermot Mulroney … Lawrence Lanpher
Rachael Blake … Betsy West
Andrew McFarlane … Dick Hibey
William Devane … στρατηγός Hodges (φωνή)
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: James Vanderbilt
Παραγωγή: Bradley J. Fischer, Doug Mankoff, Brett Ratner, William Sherak, Andrew Spaulding, James Vanderbilt
Μουσική: Brian Tyler
Φωτογραφία: Mandy Walker
Μοντάζ: Richard Francis-Bruce
Σκηνικά: Fiona Crombie, Kirk M. Petruccelli
Κοστούμια: Amanda Neale
- Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
- Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Θετική.
Τίτλοι
Αυθεντικός Τίτλος: Truth
Ελληνικός Τίτλος: Η Αλήθεια
Σεναριακή Πηγή
- Βιβλίο: Truth and Duty της Mary Mapes.
Παραλειπόμενα
- Η δημοσιογράφος του CBS, Mary Mapes, συμπεριέλαβε τα γεγονότα που αναφέρονται στην ταινία στο βιβλίο της, Truth and Duty: The Press, The President And The Privilege Of Power, του 2005. Η εκπομπή που εξέθεσε τα περίφημα έγραφα Κίλιαν στον αέρα, είδε το φως δύο μήνες πριν την επανεκλογή του Μπους το 2004.
- Μετά από παράκληση της Cate Blanchett, η ταινία γυρίστηκε στην Αυστραλία, ώστε να βρίσκεται κοντά στην οικογένεια της.
- Αρχικά, η Mary Mapes δεν είχε κανένα ενδιαφέρον στο να γίνει η ιστορία της ταινία. Για να την πείσουν αντίθετα, επιστρατεύτηκε ο σκηνοθέτης, η σύζυγος του και μια ομάδα από τους παραγωγούς που την επισκέφτηκαν στο σπίτι της στο Τέξας.
Εξωτερικοί Σύνδεσμοι
Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος
Έκδοση Κειμένου: 24/5/2016
Το 2004, εν αναμονή των εκλογών, με τον Τζ. Μπους να διεκδικεί και πάλι την προεδρία, η διακεκριμένη παραγωγός του δελτίου ειδήσεων του CBS, Μέρι Μέιπς, και η ερευνητική της ομάδα συγκεντρώνουν στοιχεία που δείχνουν ότι ο Μπους κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής θητείας του τέλη `60ς- αρχές `70ς, χρησιμοποιώντας τις υψηλές γνωριμίες του, έκανε κυριολεκτικά κοπάνα μηνών από τη σχολή εναέριας εθνοφρουράς του Τέξας, συμμετέχοντας σε κάποια πολιτική καμπάνια, και δεν επέστρεψε καν στην έτσι κι αλλιώς λουφαδόρικη υπηρεσία του, πηγαίνοντας στη συνέχεια στο Χάρβαρντ και αποφεύγοντας εντέλει να υπηρετήσει στο Βιετνάμ.
Ο καιρός περνά, τα στοιχεία συγκεντρώνονται και το βράδυ της 8ης Σεπτεμβρίου βγαίνει στον αέρα το περίφημο 60 Μinutes με το σχετικό θέμα και με παρουσιαστή τον βετεράνο Νταν Ράδερ. Αλλά, απ` την επομένη, οι αντίπαλοι πέρασαν στη αντεπίθεση, πιάστηκαν από κάποιες τεχνικές ασάφειες και λάθη στην όλη συγκρότηση του ρεπορτάζ και κατάφεραν να το γκρεμίσουν, γκρεμίζοντας για πάντα και τις καριέρες της όλης ομάδας. Η ομάδα ένοιωθε πως είχε δίκιο, περιστατικά της όλης υπόθεσης ήταν κοινό μυστικό σε κύκλους (ο πρώην κυβερνήτης του Τέξας, Μπεν Μπαρνς, ψυχαγωγούσε καλεσμένους του με μια ιστορία για το πώς το 1968 δέχτηκε τηλεφωνήματα για να βοηθήσει τον νεαρό Μπους να μπει στην εθνοφρουρά του Τέξας), επίσης οι υπηρεσίες δεν είχαν να προσκομίσουν αποδείξεις για την παρουσία του Μπους στη μονάδα του κ.λπ. Αλλά η θεμελίωση μιας άποψης ακολουθεί τους αυστηρούς κανόνες της αποδεικτικής λογικής. Δεν αρκεί που βλέπεις ότι το τρίγωνο είναι σκαληνό, πρέπει να το αποδείξεις, οπότε…
Ο ικανός σεναριογράφος Τζέιμς Βάντερμπιλτ (Zodiac, The Amazing Spider-Man) κάνει εδώ το ντεμπούτο του και ως σκηνοθέτης δίνοντάς μας ένα δραματοποιημένο δημοσιογραφικό χρονικό όπως το « Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» και το πρόσφατο «Spotlight», με την πρωτοτυπία ότι η αληθινή ιστορία που επελέγη δεν κατέληξε σε θρίαμβο της μαχόμενης δημοσιογραφίας, αλλά σε ήττα. Μια ήττα που επηρέασε αρνητικά κι άλλες ομάδες από άλλα μέσα ενημέρωσης που εκείνη την εποχή έψαχναν για τέτοιες ατασθαλίες του Μπους. Έτσι, η ιδέα εδώ αφορά, πιο ρεαλιστικά, στη δύναμη του συστήματος της εξουσίας. Ο Τζέιμς Βάντερμπιλτ έκανε τη σωστή κίνηση, παίρνοντας για πρωταγωνίστρια την Κέιτ Μπλάνσετ. Όλη η ταινία είναι στους ώμους της και εξαιτίας της, μέσα απ` τις δικές της «ανάσες», αποκτά μια χροιά κοινωνικού θρίλερ. Ο ρόλος τής πάει γάντι κι εκείνη δεν πέφτει ποτέ στη λούμπα να κάνει εκνευριστική «ερμηνευτική επίδειξη» αλά Μέριλ Στριπ, ενσωματώνει την ηρωίδα της στα μέτρα ενός αληθινού προσώπου, δυνατού, έξυπνου, ηθικά ακέραιου, αλλά κάπως υπερβολικά αισιόδοξου στο κυνήγι της δημοσιογραφικής επιτυχίας. Στο σημείο που πουσάρουν σε συνέντευξη έναν καρδιοπαθή μάρτυρα με κίνδυνο να ρισκάρουν την υγεία του, μπαίνει και το ηθικό ζήτημα των συνεπειών ενός πολέμου. Ο Ρόμπερντ Ρέντφορντ ως Νταν Ράδερ συμμετέχει θα`λεγες συμβολικά, αφού έχει συνδεθεί στην κινηματογραφική φιλολογία με τέτοια θέματα. Εντέλει, το φιλμ χωρίς να διεκδικεί δάφνες, παίρνει μια αξιοπρεπή θέση στη φιλολογία του μαχόμενου ρεπορτάζ και των πολιτικών σκανδάλων.
Βαθμολογία: