
Αφού καθάρισε επιτυχώς την Ντοτζ Σίτυ, ο σερίφης Γουάιτ Ερπ πηγαίνει στην Τόμπστοουν της Αριζόνα, ελπίζοντας να βρει ηρεμία. Εκεί θα συναντήσει τα αδέλφια του και τον παλιό του φίλο, Ντοκ Χόλιντεϊ. Στην περιοχή όμως υπάρχει μια συμμορία που δημιουργεί πολλά προβλήματα, και γρήγορα βρίσκονται σε κόντρα με την οικογένεια του Ερπ. Η μάχη που θα ακολουθήσει έχει μείνει στην ιστορία.
Σκηνοθεσία:
George P. Cosmatos
Κύριοι Ρόλοι:
Kurt Russell … Wyatt Earp
Val Kilmer … Doc Holliday
Sam Elliott … Virgil Earp
Bill Paxton … Morgan Earp
Powers Boothe … ‘Curly Bill’ Brocius
Michael Biehn … Johnny Ringo
Charlton Heston … Henry Hooker
Jason Priestley … Billy Breckinridge
Jon Tenney … σερίφης Johnny Behan
Stephen Lang … Ike Clanton
Thomas Haden Church … Billy Clanton
Dana Delany … Josephine Marcus
Paula Malcomson … Allie Earp
Dana Wheeler-Nicholson … Mattie Earp
Joanna Pacula … ‘Big Nose’ Kate Fisher
Michael Rooker … Sherman McMasters
Harry Carey Jr. … αστυνόμος Fred White
Billy Bob Thornton … Johnny Tyler
Tomas Arana … Frank Stillwell
Paul Ben-Victor … Florentino Cruz
Billy Zane … Κος Fabian
John Corbett … Johnny Barnes
Terry O’Quinn … δήμαρχος John Clum
Frank Stallone … Ed Bailey
Pedro Armendariz Jr. … ιερέας
Robert Mitchum … αφηγητής (φωνή)
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Kevin Jarre
Παραγωγή: Sean Daniel, James Jacks, Bob Misiorowski
Μουσική: Bruce Broughton
Φωτογραφία: William A. Fraker
Μοντάζ: Harvey Rosenstock, Roberto Silvi, Frank J. Urioste
Σκηνικά: Catherine Hardwicke
Κοστούμια: Joseph A. Porro
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Tombstone
- Ελληνικός Τίτλος: Σύγκρουση στον Πράσινο Βάλτο
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Καταχθόνια Δίωξη (1946)
- Αίμα στον Πράσινο Βάλτο (1957)
- Η Ώρα του Πιστολιού (1967)
- Ντοκ (1971)
- Γουάιτ Ερπ (1994)
Παραλειπόμενα
- Ο Kevin Costner αρχικά είχε ξεκινήσει συνεργασία με τον σεναριογράφο Kevin Jarre, για αυτή την παραγωγή. Ο Costner όμως ήρθε σε έντονη διαφωνία με τον σεναριογράφο, επιμένοντας ότι το επίκεντρο της ιστορίας έπρεπε να είναι ο Γουάιτ Ερπ και όχι το σύνολο των χαρακτήρων γύρω του, αποχωρώντας από την παραγωγή. Την ίδια εποχή, ο Lawrence Kasdan είχε βάλει μπρος μια εξάωρη μίνι σειρά με το ίδιο θέμα, αλλά όταν στο καστ μπήκε ο Kevin Costner, ο σχεδιασμός άλλαξε για να γίνει ταινία. Επιπλέον, ισχυρός εκείνη την περίοδο μέσα στο Χόλιγουντ, ο ηθοποιός αποφάσισε να μποϊκοτάρει την αντίπαλη ταινία, προσπαθώντας να πείσει τα μεγάλα στούντιο να μην αναλάβει κανένα τη διανομή της. Εντέλει, το Σύγκρουση στον Πράσινο Βάλτο έμελλε να τα πάει καλύτερα από το Γουάιτ Ερπ με τον Costner (που κυκλοφόρησε 6 μήνες αργότερα) σε όλα τα επίπεδα.
- Ο Kevin Jarre ήταν να κάνει εδώ το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, έχοντας κατά νου κάτι επικό. Η αδυναμία όμως που επέδειξε σε τομείς της παραγωγής τού στέρησαν μετά από έναν μήνα γυρισμάτων τη θέση του. Ο Michael Biehn, στενός φίλος του Jarre, έφτασε στα πρόθυρα να τα παρατήσει, αισθανόμενος ότι ο Cosmatos ούτε αντιλαμβάνονταν ούτε εκτιμούσε το κείμενο (το οποίο και άλλαξε σε πολλά σημεία). Η άφιξη του νέου σκηνοθέτη δεν έφερε αλλαγές στο καστ, αλλά οδήγησε σε εσωτερικές διαμάχες (ειδικά με τον διευθυντή φωτογραφίας William Fraker). Ο Kurt Russell αργότερα δήλωσε πως ήταν εκείνος που στην ουσία ανέλαβε το φιλμ, και ότι ο ελληνο-ιταλός δημιουργός ήταν κάτι σαν “σκηνοθέτης-φάντασμα”, επειδή ο Russell δεν ήθελε το κρέντιτ. Τις δηλώσεις αυτές υποστήριξε και ο Val Kilmer.
- Ένας μακρινός απόγονος και συνάδελφος του Wyatt Earp με το ίδιο όνομα έχει έναν μικρό ρόλο στην ταινία.
- Ο Robert Mitchum είχε υπογράψει για να ερμηνεύσει τον Άικ Κλάντον. Ένα πέσιμο όμως από άλογο κατά τα γυρίσματα τον ανάγκασε να αφήσει τον ρόλο, και να παραμείνει εντέλει ως αφηγητής.
- Η πρώτη επιλογή για τον Ντοκ Χόλιντεϊ ήταν ο Willem Dafoe. Όμως, η Buena Vista Pictures αρνούνταν με τον συγκεκριμένο να αναλάβει τη διανομή, λόγω της συμμετοχής του στον Τελευταίο Πειρασμό.
- Ο Mickey Rourke αρνήθηκε τον ρόλο του Τζόνι Ρίνγκο.
- Παραλίγο εδώ να έκλεινε τη μακρά καριέρα του ο Glenn Ford, αφού είχε αρχικά πάρει τον ρόλο του αστυνόμου Γουάιτ.
- Ο Cosmatos υποστήριξε ότι ο Stephen Lang ήταν μεθυσμένος καθόλα σχεδόν τα γυρίσματα.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Ο αρχικός συνθέτης, ο Jerry Goldsmith, δεν έβρισκε χρόνο για να αναλάβει τη μουσική, και ήταν αυτός που πρότεινε στη θέση του τον Bruce Broughton.
Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος
Έκδοση Κειμένου: 12/11/2013
Παρά το ότι ο Τζορτζ Κοσμάτος δεν είχε πρότερη εμπειρία σε γούεστερν, κατάφερε να κάνει ένα εντυπωσιακό χρονικό της ιστορικής σύγκρουσης στο O.K. Corral, ζωγραφίζοντας χαρακτήρες και καταστάσεις πολύ αριστοτεχνικά. Πανοραμικά πλάνα της Άγριας Δύσης με άψογη φωτογραφία, λήψεις με όλο τον γοητευτικό φορμαλισμό αλά Λεόνε, και ενορχήστρωση δεκάδων χαρακτήρων που τους υποδύονται ηθοποιοί σε ρόλους γάντι. Εντυπωσιακοί ο Κερτ Ράσελ ως Ερπ κι ο Βαλ Κίλμερ ως ο φίλος του, Ντικ Χόλιντεϊ, αποτελούν το βασικό δραματικό ντουέτο γύρω από το οποίο περιστρέφονται οι Σαμ Έλιοτ, Πάουερς Μπουθ, Μάικλ Μπίεν, Μπιλ Πάξτον, ακόμη κι ο Τσάρλτον Ίστον. Ένα γνήσιο κινηματογραφικό έπος κατά τα παλιά χολιγουντιανά πρότυπα, φυσικά με τη σύγχρονη αφαιρετικότητα στο σενάριο, πολύ πιο αποτελεσματικό από το πολύωρο, «σοβαρό» και κάπως νωθρό «Γουάιατ Ερπ» (1994) του Λόρενς Κάσνταν.
Βαθμολογία: