Καυτός Ήλιος
- Zvizdan
- The High Sun
- 2015
- Κροατία
- Κροατικά
- Αισθηματική, Δραματική, Σινεφίλ
- 25 Φεβρουαρίου 2016
Τρεις διαφορετικές ιστορίες αγάπης με φόντο τρεις διαδοχικές δεκαετίες, σε δύο γειτονικά βαλκανικά χωριά όπου μαίνεται εδώ και χρόνια το διεθνοτικό μίσος. Στην πρώτη ιστορία που τοποθετείται το 1991, μια ιστορία αγάπης υπονομεύεται από την τρέλα, τη σύγχυση και τον φόβο που κυριαρχούν στην ατμόσφαιρα πριν τον πόλεμο. Στη δεύτερη ιστορία που τοποθετείται το 2001, ο πόλεμος έχει τελειώσει αλλά δυο ερωτευμένοι αδυνατούν να κάνουν τη σχέση τους κανονική: τα σημάδια του πολέμου είναι ακόμη φρέσκα και δεν θεραπεύονται τόσο εύκολα. Στην τρίτη ιστορία που τοποθετείται το 2011, μια περίοδος που μια ερωτική σχέση μπορεί πια να ριζώσει, όλα βρίσκονται στα χέρια δύο ερωτευμένων νέων, αν μπορούν να απελευθερωθούν από το παρελθόν τους, χωρίς να τους κυριαρχούν η καχυποψία και το κακό που δεν έχουν εξαφανιστεί εντελώς από την ατμόσφαιρα.
Σκηνοθεσία:
Dalibor Matanic
Κύριοι Ρόλοι:
Tihana Lazovic … Jelena/Natasa/Marija
Goran Markovic … Ivan/Ante/Luka
Nives Ivankovic … η μητέρα της Jelena/η μητέρα της Natasa
Dado Cosic … Sasa/Drazen
Stipe Radoja … Bozo/Ivno
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Dalibor Matanic
Παραγωγή: Ankica Juric Tilic
Μουσική: Alen Sinkauz, Nenad Sinkauz
Φωτογραφία: Marko Brdar
Μοντάζ: Tomislav Pavlic
Σκηνικά: Mladen Ozbolt
Κοστούμια: Ana Savic-Gecan
- Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
- Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Θετική.
Τίτλοι
Αυθεντικός Τίτλος: Zvizdan
Ελληνικός Τίτλος: Καυτός Ήλιος
Διεθνής Τίτλος: The High Sun
Κύριες Διακρίσεις
- Βραβείο επιτροπής για το τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του φεστιβάλ Κανών.
- Επίσημη πρόταση της Κροατίας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.
Παραλειπόμενα
- Η πρώτη κροατική ταινία που περιλήφθηκε στο πρόγραμμα του φεστιβάλ των Κανών, από την ανεξαρτησία της χώρας το 1991.
Εξωτερικοί Σύνδεσμοι
Κριτικός: Σπύρος Δούκας
Έκδοση Κειμένου: 25/2/2016
To 1991, δύο ερωτευμένοι νέοι θα βρεθούν αντιμέτωποι με την εμφύλια σύγκρουση Κροατίας και Σερβίας. Το 2001, ο πόλεμος έχει τελειώσει, αλλά οι κοινωνικές συνθήκες δεν επιτρέπουν σε έναν Κροάτη και μια Σέρβα να είναι μαζί. Το 2011, ένας Κροάτης επισκέπτεται μια Σέρβα, που κάποτε την εγκατέλειψε. Τρεις ερωτικές ιστορίες, σε τρεις διαφορετικές χρονικές φάσεις, με θεματικό φόντο τον εμφύλιο της Γιουγκοσλαβίας.
Οι σπονδυλωτές ταινίες ενέχουν πάντα μεγάλο ενδιαφέρον. Κι αυτό γιατί πρέπει να υπάρχει ένας κοινός παρονομαστής που να συνδέει τα επιμέρους κομμάτια μεταξύ τους, ώστε να δένονται με τρόπο που να συναποτελούν ένα σύνολο, όντας άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους, σαν παζλ. Αυτό δεν είναι πάντα εύκολο. Συχνά εμφανίζεται ως μεγάλη πρόκληση, απαιτεί μεγάλη δεξιοτεχνία στην αφήγηση και χρειάζεται εφευρετικότητα . Εδώ ο κροάτης σκηνοθέτης Ντάλιμπορ Μάτανιτς χρησιμοποιεί το ίδιο ζευγάρι ηθοποιών και στις τρεις ιστορίες του, γεγονός που σίγουρα συμβάλλει στην ευστοχία του εγχειρήματός του, από τη στιγμή που επιτυγχάνει να ενώσει το χρόνο, να μιλήσει για τα κατάλοιπα ενός πολέμου που έχει ολοκληρωθεί σχεδόν δύο δεκαετίες πριν και συνεπώς να ανάγει τις τρεις ιστορίες σε μία. Ο έρωτας διακόπτεται στην πρώτη, αδυνατεί να ολοκληρωθεί στη δεύτερη, ενώ η συγχώρεση και η λύτρωση επέρχεται στο τέλος της τρίτης ιστορίας.
Αφηγηματικά και σκηνοθετικά, το έργο λειτουργεί με αποτελεσματικότητα. Ο Μάτανιτς διατηρεί έναν αργό και σταθερό ρυθμό, αραιό σε διαλόγους, ο οποίος κουράζει μεν, όμως αναλύει διεξοδικά τους χαρακτήρες του και το περιβάλλον τους. Οι σιωπές και τα βλέμματά είναι φορείς σκέψεων και συναισθημάτων, που το κοινωνικό περιβάλλον αποτρέπει την έκφρασή τους.
Εντέλει, ο Μάτανιτς μιλάει για την αγάπη, που τελικά θα κερδίσει έναντι του μίσους του πολέμου, όσο κι αν αυτός την πλήττει και την αποτρέπει. Σαν συμπέρασμα και μήνυμα, ίσως δεν είναι τόσο «μεγάλο» ή πρωτότυπο. Υπάρχουν πολλά και σίγουρα αξιόλογα κινηματογραφικά δείγματα από τα Βαλκάνια με αντίστοιχη θεματική, από τη στιγμή που ο εμφύλιος είναι προφανώς το πιο πρόσφατο και μεγαλύτερο πλήγμα τους. Το συγκεκριμένο μπορεί να μην ξεχωρίζει πολύ από τα άλλα, έχει όμως μια ενδιαφέρουσα δομή και πετυχαίνει το στόχο του.
Βαθμολογία: