Βρισκόμαστε σε έναν μελλοντικό ιδεατό κόσμο. Δεν υπάρχουν αντιπαλότητες, ούτε ρατσισμός, ούτε ασθένειες, και κάθε μέλος της κοινωνίας έχει εξειδικευμένο ρόλο. Ο 11χρονος Τζόνας έχει επιλεχτεί ως «αποδέκτης αναμνήσεων». Ήρθε κι ο καιρός που πρέπει να εκπαιδευτεί πάνω σε αυτό, κάτι στο οποίο τον βοηθάει ο «δότης». Από τον δότη, ο Τζόνας θα μάθει για τον παλιό κόσμο, τον πόνο, τη δυστυχία και τους πολέμους. Σύντομα γνωρίζει πως ο κόσμος που ζει είναι ψεύτικος και πως οι πρόγονοι του αψήφησαν την ανθρωπιά τους για μια σταθερή κοινωνία. Τώρα, ο νεαρός πρέπει να πάρει δύσκολες αποφάσεις τόσο για τη ζωή του, όσο το ίδιο το μέλλον.

Σκηνοθεσία:

Phillip Noyce

Κύριοι Ρόλοι:

Jeff Bridges … The Giver

Brenton Thwaites … Jonas

Odeya Rush … Fiona

Katie Holmes … η μητέρα του Jonas

Meryl Streep … η επικεφαλής των πρεσβυτέρων

Alexander Skarsgard … ο πατέρας του Jonas

Cameron Monaghan … Asher

Taylor Swift … Rosemary

Emma Tremblay … Lilly

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Michael Mitnick, Robert B. Weide

Παραγωγή: Jeff Bridges, Neil Koenigsberg, Nikki Silver

Μουσική: Marco Beltrami

Φωτογραφία: Ross Emery

Μοντάζ: Barry Alexander Brown

Σκηνικά: Ed Verreaux

Κοστούμια: Diana Cilliers

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: The Giver
  • Ελληνικός Τίτλος: Ο Φύλακας της Μνήμης

Σεναριακή Πηγή

  • Μυθιστόρημα: The Giver της Lois Lowry.

Παραλειπόμενα

  • Ο Jeff Bridges πάλευε για αυτή την ταινία από τη δεκαετία του 1990, και το 1998 είχε ήδη γραφτεί ένα πρώτο σενάριο. Εκείνη τη χρονιά έφυγε από τη ζωή ο πατέρα του, Lloyd Bridges, από τον οποίο ήθελε να ερμηνεύσει τον ρόλο του The Giver.
  • Στο βιβλίο, ο Γιόνας και οι φίλοι του είναι 12χρονοι. Επί της ταινίας όμως έγιναν έφηβοι. Επίσης, ο χαρακτήρας της Meryl Streep αναφέρεται ελάχιστα στο μυθιστόρημα.
  • Την εποχή που γίνονταν κάποια γυρίσματα στη Νότια Αφρική, έφυγε από τη ζωή ο θρυλικός Nelson Mandela. Γι’ αυτό και υπάρχει οπτική αναφορά στο πορτρέτο του, ως φόρος τιμής.
  • Η Dianna Agron προσπάθησε να βρίσκεται στο καστ, περνώντας από οντισιόν.

Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος

Έκδοση Κειμένου: 27/9/2014

Μετά την καταστροφή του γνωστού πολιτισμού, βρισκόμαστε σε μια εντελώς νοικοκυρεμένη κοινωνία, περιχαρακωμένη ακόμη και γεωγραφικά, όπου οι άνθρωποι, χωρίς αισθήματα, γράμματα και τέχνες, ζουν σαν χαριτωμένα ζωάκια. Το Συμβούλιο, όμως, έχει αναθέσει σε έναν και μόνο να φυλάει και να ξέρει τον παλιό πολιτισμό. Καθώς αυτός γερνάει, επιλέγουν έναν νεαρό που θα τον διαδεχτεί. Θα είναι ο επόμενος «φύλακας της μνήμης», ο οποίος όμως, καθώς μαθαίνει από τον προκάτοχο, εκδηλώνει επαναστατικές τάσεις.

Η συγγραφέας Λόις Λόουρι είχε γράψει το βιβλίο το 1993, παίρνοντας ιδέες από πολλούς γνωστούς συγγραφείς που ασχολήθηκαν με δυστοπίες του μέλλοντος. Και μπορεί μεν να μην ήταν σοβαρή λογοτεχνία, αλλά σύνηθες εμπόριο για παιδιά, ωστόσο τότε είχε μια πρωτοτυπία.

Η μεταφορά, καθυστερημένη (μετά από τόσα σενάρια δυστοπίας, από τα «Μάτριξ» μέχρι τους «Αγώνες Πείνας» και το τωρινό «Divergent»), έρχεται να εισπράξει από αυτή την κινηματογραφική μόδα, αλλά χωρίς εφόδια. Η κοινωνία του φιλμ είναι γεμάτη αντιφάσεις και λογικές τρύπες, που οι συντελεστές προσπαθούν να καλύψουν με λογοτεχνίζουσες ατάκες -κοινώς αοριστίες- ενώ η κλιμάκωση, όπως και όλη η πλοκή, είναι νωθρή, καταλήγοντας σε ένα αναμενόμενο συμπέρασμα με την απλοϊκότητα ενός σύντομου παραμυθιού. Τι νόημα έχει μια ζωή χωρίς πόνο αν δεν υπάρχει πάθος και τρόποι να το εκφράζεις κ.λπ. Σωστό, αλλά δεν αρκεί για μια ενδιαφέρουσα ταινία. Δεν υπάρχει περιπέτεια. Το «Pleasantville» μοιάζει έπος μπροστά του. Ο Τζεφ Μπρίτζες σωστός, η Μέριλ Στριπ απλά προσφέρει την ιερατική της παρουσία, ενώ ο Μπρέντον Θγουέιτς και το υπόλοιπο το νεανικό καστ είναι όλοι τους άνευροι. Καλή φωτογραφία (ξεκινάει ασπρόμαυρα κι όσο μεγαλώνει η συνείδηση του ήρωα μπαίνουμε στα χρώματα), υποτυπώδη εφέ -άλλωστε είναι χαμηλού προϋπολογισμού.

Κρίμα, γιατί ο σκηνοθέτης Φίλιπ Νόις -«Salt», «Συλλέκτης Οστών», «Παιχνίδια Ολέθρου»- μια ικανότητα να αφηγείται την έχει.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

14 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.