Ο Γιόχαν είναι καθηγητής πανεπιστημίου, και η Μαριάν είναι δικηγόρος με εξειδίκευση στα διαζύγια. Έχουν πετυχημένες καριέρες και ευημερία, και φαίνεται να έχουν και τον τέλειο γάμο. Μια μέρα όμως καταλαβαίνουν ότι κάτι τους διαφεύγει. Ένα βράδυ υποδέχονται ένα φιλικό ζευγάρι που βρίσκεται στα πρόθυρα του διαζυγίου, και κάτι ξαφνικά αλλάζει…

Σκηνοθεσία:

Ingmar Bergman

Κύριοι Ρόλοι:

Liv Ullmann … Marianne

Erland Josephson … Johan

Bibi Andersson … Katarina

Jan Malmsjo … Peter

Gunnel Lindblom … Eva

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Ingmar Bergman

Παραγωγή: Lars-Owe Carlberg

Φωτογραφία: Sven Nykvist

Μοντάζ: Siv Lundgren

Σκηνικά: Bjorn Thulin

Κοστούμια: Inger Pehrsson

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Scener ur ett Aktenskap
  • Ελληνικός Τίτλος: Ο Γάμος [αυθεντικός]
  • Διεθνής Τίτλος: Scenes from a Marriage
  • Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Σκηνές από έναν Γάμο [επανέκδοσης]

Άμεσοι Σύνδεσμοι

  • Saraband (2003)

Κύριες Διακρίσεις

  • Χρυσής Σφαίρα ξενόγλωσσης ταινίας. Υποψήφιο για πρώτο γυναικείο ρόλο (Liv Ullmann) σε δράμα.
  • Υποψήφιο για Bafta πρώτου γυναικείου ρόλου (Liv Ullmann).

Παραλειπόμενα

  • Ο Bergman άντλησε έμπνευση από προσωπικές του εμπειρίες, και το 1973 παρουσίασε τη μίνι σειρά έξι επεισοδίων, γυρισμένη τον προηγούμενη χρόνο με ένα μικρό μπάτζετ σε Στοκχόλμη και Φαρό. Η προβολή στο κανάλι SVT2 ήταν συνολικής διάρκειας 281 λεπτών, ενώ τον επόμενο χρόνο έγινε μοντάζ για τη μεγάλη οθόνη στα 169 λεπτά. Για την προβολή στις ΗΠΑ, το τηλεοπτικό 16 mm φιλμ μετατράπηκε σε 35 mm.
  • Η Liv Ullmann, που μέρος του σεναρίου την αφορούσε και προσωπικά, δήλωσε πως αισθάνθηκε σαν να γυρνάει ντοκιμαντέρ, και πως από εδώ συνδέθηκε περισσότερο με το φεμινιστικό κίνημα.
  • Για πολλούς η ταινία αποτέλεσε κόκκινο πανί ως κακή επιρροή στο αυξανόμενο ποσοστό διαζυγίων που παρατηρούνταν εκείνη την εποχή στην Ευρώπη.
  • Τα Όσκαρ δεν έκαναν δεκτή την ταινία στις υποψηφιότητες τους, λόγω του ότι προηγήθηκε η τηλεοπτική προβολή της κινηματογραφικής. Αλλά εκείνη την εποχή ο κανόνας δεν το απαγόρευε αυτό συγκεκριμένα, και ως δικαιολογία τέθηκε ότι η τηλεοπτική προβολή ήταν σε διαφορετική χρονιά. 24 μεγάλα ονόματα της σκηνοθεσίας, ανάμεσα τους ο Frank Capra και ο Federico Fellini, είχαν στείλει επιστολή διαμαρτυρίας στην ακαδημία, δίχως όμως αποτέλεσμα.
  • Η Μαριάν και ο Γιόχαν θα συναντηθούν ξανά σε ταινία του Bergman 30 χρόνια μετά, με τους ίδιους ηθοποιούς στις ερμηνείες, και με το Saraband να θεωρείται σίκουελ.
  • Το 2021, το HBO διασκεύασε το σενάριο σε μίνι σειρά, με τον Oscar Isaac και την Jessica Chastain.
  • Από τα πλέον διαδραστικά φιλμ του σουηδού μαιτρ, επηρεάζοντας άμεσα το σινεμά δημιουργών όπως τους Woody Allen και Richard Linklater, αλλά και αυτόνομες δημιουργίες όπως το Χωρίς Αγάπη του Andrey Zvyagintsev και το Ιστορία Γάμου του Noah Baumbach.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 3/4/2009

Ένα από τα αρκετά αριστουργήματα του μεγάλου Σουηδού, γυρίστηκε το 1973 και ανήκει στη τελευταία δραματουργική περίοδο του Bergman, όπου τα θέματα του είναι κυρίως πάνω στον διαμελισμό της οικογένειας. Το Σκηνές από ένα Γάμο αρχικά ήταν μια υπερπετυχημένη μίνι σειρά για τη σουηδική τηλεόραση, 300 λεπτών και έξι επεισοδίων, που συμπτύχτηκε από τον δημιουργό για την προβολή στις αίθουσες. Μάλιστα, ο ίδιος ο δημιουργός σε συνέντευξη είχε δηλώσει πως ο αριθμός των διαζυγίων στη Σουηδία μετά την προβολή της σειράς, είχε αυξηθεί κατακόρυφα…

Και έτσι όμως είναι μια ολοκληρωμένη δημιουργία, που μας παρουσιάζει ένα ζευγάρι μορφωμένων, μεσηλίκων αστών να οδηγούνται σε ρήξη, όταν ο σύζυγος αποκαλύπτει ότι είναι ερωτευμένος με μια νεαρότερη γυναίκα. Το ζήτημα που προκύπτει είναι πάνω στην έλλειψη επικοινωνίας των σύγχρονων ζευγαριών και την αλλοτριωτική τάση των αστικών κοινωνιών. Το ζευγάρι θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένας μέσος όρος αυτού που μπορεί κι εμείς να γίνουμε μετά από έτη γάμου, και οι αντιδράσεις τους μπορεί να είναι ακριβώς οι δικές μας, σε μια παρόμοια, τραγική κατάσταση.

Πέρα από τους δύο κεντρικούς ήρωες, οι εμφανίσεις άλλων χαρακτήρων είναι σπάνιες, όσο και “αόρατες”, όσον αφορά κρίσιμα για την ιστορία πρόσωπα, όπως τα παιδιά του ζεύγους, οι γονείς τους ή, κυρίως, η πέτρα του σκανδάλου, η ερωμένη. Αυτό όμως κρίνεται απαραίτητο, όταν ο Bergman θέλει πρωτίστως να μεταφέρει το θεατρικό του δαιμόνιο στο πανί και να προσηλώσει τον θεατή στα ενδότερα του έργου, προκαλώντας τον να προσομοιωθεί μονάχα με τους δύο αυτούς χαρακτήρες και το απόλυτα προσωπικό τους δράμα.

Όμως πέρα από το θεατρικό δαιμόνιο του Bergman, που απλώνεται με χάρη εμπρός μας, η ταινία είναι καθαρός κινηματογράφος. Η κάμερα (με τον Sven Nykvist να μεγαλουργεί στη φωτογραφία) τοποθετείται με μαεστρία πάντα εκεί που πρέπει και κινείται με διάφορους ρυθμούς, προκαλώντας απίστευτη ένταση. Κάθε κοντινό πλάνο (από τα γνωστά του σκηνοθέτη) αντλεί μοναδική γοητεία και παίρνει το καλύτερο από τους δύο μεγάλους ερμηνευτές, κυρίως τη Liv Ullman, έσχατη μούσα του Bergman, που με τις μεταβολές του προσώπου της θυμίζει τη Maria Falconetti στο βωβό Πάθος της Ζαν Ντ’ Αρκ του Carl Dreyer.

Ανάμεσα σε ιδανική θεατρική παράσταση και απόλυτο κινηματογράφο, το Σκηνές από ένα Γάμο δεν είναι τίποτα λιγότερο από ένα αριστούργημα. Η οπτική του και η θεματολογία του είναι τόσο μοντέρνες που δεν θα ξενίσουν το σύγχρονο θεατή, αλλά και δεν θα κουράσουν τον καλοπροαίρετο σινεφίλ, που ίσως φοβηθεί από την τρίωρη διάρκεια και την ουσιαστική παρουσία μονάχα δύο χαρακτήρων. Το σενάριο είναι αριστοτεχνικά γραμμένο να συμπεριλάβει κάτι από τη ζωή όλων των μορφωμένων, αστικών ζευγαριών, και οι αντιδράσεις των άψογων ερμηνευτών είναι ψύχραιμες, αλλά όχι ψυχρές. Δείτε το κι ως ένα μάθημα σκηνοθεσίας, που πολλοί το εκλάβανε (βλέπε Δόγμα ’95), αλλά κανείς δεν το έφτασε ως επίπεδο.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

19 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.