
Η Ράια και ο Τελευταίος Δράκος
- Raya and the Last Dragon
- 2021
- ΗΠΑ
- Αγγλικά
- Δράσης, Κινούμενα Σχέδια, Οικογενειακή, Περιπέτεια, Φαντασίας
- 10 Ιουνίου 2021
Πριν πολλά πολλά χρόνια, στο φανταστικό βασίλειο της Κουμάνδρα, δράκοι και άνθρωποι ζούσαν αρμονικά. Με την απειλή των μοχθηρών δαιμόνων Ντραν, οι δράκοι θυσιάστηκαν για να σώσουν την ανθρωπότητα. Πεντακόσια χρόνια μετά, οι δαίμονες επανεμφανίστηκαν, και η Ράια, μια νέα και γενναία πολεμίστρια, είναι αποφασισμένη να βρει τον τελευταίο δράκο που θα τους σώσει μια και καλή. Στο ταξίδι της αυτό, θα συνειδητοποιήσει ότι πέρα από τη μαγεία των δράκων, χρειάζεται και πίστη για να σωθεί η ανθρωπότητα.
Σκηνοθεσία:
Don Hall
Carlos Lopez Estrada
Paul Briggs (βοηθητικός)
John Ripa (βοηθητικός)
Κύριοι Ρόλοι:
Kelly Marie Tran … Raya (φωνή)
Awkwafina … Sisu (φωνή)
Gemma Chan … Namaari (φωνή)
Daniel Dae Kim … Benja (φωνή)
Sandra Oh … Virana (φωνή)
Benedict Wong … Tong (φωνή)
Izaac Wang … Boun (φωνή)
Alan Tudyk … Tuk Tuk (φωνή)
Lucille Soong … Dang Hu (φωνή)
Sung Kang … Dang Hai (φωνή)
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Qui Nguyen, Adele Lim
Στόρι: Paul Briggs, Don Hall, Adele Lim, Carlos Lopez Estrada, Kiel Murray, Qui Nguyen, John Ripa, Dean Wellins
Παραγωγή: Peter Del Vecho, Osnat Shurer
Μουσική: James Newton Howard
Μοντάζ: Fabienne Rawley, Shannon Stein
Σκηνικά: Helen Mingjue Chen, Paul A. Felix
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Raya and the Last Dragon
- Ελληνικός Τίτλος: Η Ράια και ο Τελευταίος Δράκος
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Όσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων.
- Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων.
Παραλειπόμενα
- Τεχνική: Computer-animated (ψηφιακό)
- Η 59η ταινία κινουμένων σχεδίων της Walt Disney έκανε ταυτόχρονη πρεμιέρα στις αίθουσες και στην πλατφόρμα του Disney+. Η αρχική ημερομηνία εξόδου της ήταν μέσα στον Νοέμβριο του 2020, αλλά λόγω της υγειονομικής κρίσης αυτή μεταφέρθηκε στον Μάρτιο του επόμενου χρόνου.
- Η ταινία είχε αρχικά ανακοινωθεί το 2018 ως Dragon Empire, με σκηνοθέτες τους Paul Briggs και Dean Wellins.
- Για τον Carlos Lopez Estrada αυτό είναι το ντεμπούτο του στο κινούμενο σχέδιο μεγάλου μήκους.
- Δημιουργικές αλλαγές πάνω στον χαρακτήρα της Ράια προκάλεσαν την αντικατάσταση της Cassie Steele, που είχε πάρει πρώτη τον ρόλο.
- Αναζητώντας έμπνευση για την εικόνα της φανταστικής Κουμάνδρα, οι δημιουργοί ταξίδεψαν στη Νοτιοανατολική Ασία, και συγκεκριμένα στη Μυανμάρ, τη Μαλαισία και το Μπρουνέι. Πολιτιστικά στοιχεία όμως προήλθαν από όλους τους παρακείμενους πολιτισμούς.
- Κριτική ασκήθηκε για τη χρησιμοποίηση ηθοποιών από την Άπω Ανατολή και όχι τη Νοτιοανατολική Ασία, όπου και τοποθετείται ως επιρροή το φιλμ.
- Και στα ελληνικά, με τις φωνές των: Αλεξάνδρα Λέρτα (Ράια), Άντρια Ράπτη (Σίσου), Γιάννος Κοιλάκος (Μπουν), Ίρις Τσιμπρή (Ναμάρι), Χρήστος Θάνος (αρχηγός Μπέντζα), Άγγελος Λιάγκος (Τονγκ), Δανάη Δημοπούλου (μικρή Ναμάρι), Έλενα Παπαβασιλείου (Βιράνα), Μαρία Μακρή (Ντανγκ Χου), Μπρουνό Μαν (Τουκτούκ), Ανδρέας Ρήγας (ο πατέρας του Μπουν), Χαρά Ζησιμάτου (στρατηγός Ατιτάια), Μαρία Πλακίδη (η αρχηγός της Ουράς), Νίκος Ιωαννίδης (Τσάι/Γουαν/ο αρχηγός της Ράχης), Πάνος Τοψίδης (Ντανγκ Χάι), Λένα Μαραβέα (η μαμά της Νόι), Ηλέκτρα Λιανού (η αδελφή της Μπουν), Αλέξανδρος Βάρθης, Ορέστης Γεωργίου, Ορφέας Λιανός, Ζωή Μουρλά, Στρατής Μουρλάς, Αντελίν Σετάιγ. Σκηνοθετική επιμέλεια: Μαρία Πλακίδη. Μετάφραση: Ελένη Κουβοπούλου.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Η Jhene Aiko συνέθεσε κι ερμήνευσε το Lead the Way, που ακούγεται στους τίτλους τέλους. Επίσης, η Sia ακούγεται στο Alive.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 7/3/2021
Δεν φαίνεται να μπήκε σε ιδιαίτερο κόπο να παράγει κάτι πέρα από τα τετριμμένα η Disney, αλλά συνεχίζει σε μια ρότα που προσφέρει το ζητούμενο και σε αφθονία. Η Ράγια αποτελεί ένα ψυχαγωγικό γεγονός για όλες τις ηλικίες, και είναι από αυτά τα κινούμενα σχέδια που έχουν κλείσει θέση στην αντίστοιχη οσκαρική πεντάδα πριν ανακοινωθεί ο τίτλος τους…
Όταν το κινούμενο σχέδιο στηρίζεται τόσο πολύ στον τομέα της δράσης, υπάρχει ένα θέμα που είναι υπερβολικά δύσκολο να υπερκεραστεί. Τίθεται ζήτημα άνισης σύγκρισης με μια αντίστοιχη ζωντανή ταινία, όπου εκεί αισθάνεσαι τον ιδρώτα του πρωταγωνιστή, ενώ εδώ φαντάζεται απλά έναν techie να κάνει τα δικά του. Όσο λοιπόν υπερβατική κι αν είναι εδώ η ένταση που βγάζει ανά σημεία η δράση, δεν αρκεί από μόνη της για να ολοκληρώσει το «πακέτο».
Ευτυχώς, βέβαια, το φιλμ δεν μένει εκεί. Το σημαντικότερο επίτευγμα του είναι οι χαρακτήρες του. Ολοζώντανοι, πρόσχαροι όσο πρέπει, καλοσχεδιασμένοι (αν και όχι πρωτόγνωροι), και ναι, έχουμε ακόμα μία Μουλάν όλη δική μας! Το θεματάκι όμως είναι ότι είχαμε ήδη μια Μουλάν. Προσπερνώντας και τον συγκεκριμένο τίτλο, το σενάριο της Ράγια δεν θα το έλεγες αδιάφορο, μια και κάνει μια μεγάλη βόλτα στον φανταστικό κόσμο που εδώ αναπτύσσεται, αλλά στη δομή του περπατάει πάνω σε δεδομένα που έχουν χρησιμοποιηθεί ήδη πάμπολλες φορές. Κι αν για κάποιον δεν γίνεται αυτό άμεσα φανερό, αρκεί να το καταλάβει από το σημείο που γνωρίζει το φινάλε από πολύ νωρίς, ενώ οι εκπλήξεις που υποτίθεται ότι έρχονται, αμφιβάλω ότι θα κεντρίσουν εξτρά την προσοχή ακόμα και αυτού που έχει αφοσιωθεί στην ταινία.
Μη με παίρνετε όμως τόσο της μετρητής, το θέαμα εδώ είναι φαντασμαγορικό όπως και τα χίλια χρώματα που μπορεί κανείς να μετρήσει στις εικόνες του. Η ισορροπία ανάμεσα σε χιούμορ, δράση, ηλικιακή συζυγία είναι όπως πρέπει, ενώ οι ήρωες σού βγάζουν εύκολα μια συμπάθεια. Κι αν στην τελική υπάρχουν άλλα παραδείγματα στο κινούμενο τερέν που κάνουν αυτό εδώ να μοιάζει απλά με ένα ακόμα ευχάριστο διάλειμμα, αυτός δεν είναι από μόνος του λόγος για να κλείσεις τα μάτια σε μια τόσο ευφάνταστη παραγωγή.
Πέρα όμως από όλα αυτά, είδα στη Ράγια την ιδανική ευκαιρία για μεταφορά σε ζωντανή εικόνα, ειδικά αυτή την περίοδο που αναζητούνται θηλυκές ηρωίδες δράσης. Το στόρι της είναι σίγουρα πιο ευέλικτο και «παραδοσιακά μοντέρνο» σε σχέση με πολλά φιλμ τύπου Λάρα Κροφτ, και κάτι μου λέει πως στην εταιρία του Μίκυ Μάους το έχουν ήδη αυτό κατά νου.
Βαθμολογία: