Τα Ίχνη της Βίας
- Zeby Nie Bylo Sladów
- Leave No Traces
- 2021
- Πολωνία
- Πολωνικά
- Δραματικό Θρίλερ, Εποχής, Ιστορική, Πολιτική, Πολιτικό Θρίλερ
Πολωνία, 1983. Λίγους μήνες μετά την άρση του στρατιωτικού νόμου, η χώρα συγκλονίζεται από τον θάνατο ενός δεκαοκτάχρονου μαθητή, μετά τον ξυλοδαρμό του από μέλη της πολιτοφυλακής. Από τη μία υπάρχει ένας ανυποχώρητος αυτόπτης μάρτυρας κι από την άλλη κρατικοί μηχανισμοί και ένστολοι εντεταλμένοι, αποφασισμένοι να σβήσουν κάθε ίχνος που άφησε πίσω της μια πολιτική δολοφονία. Μέσα από μια ταραχώδη διαδρομή προς την αντικειμενική αλήθεια, η άνιση αναμέτρηση κορυφώνεται στην αίθουσα του δικαστηρίου. Εκεί θα ανακύψει το πραγματικό τίμημα του σθένους που απαιτεί η αντίδραση απέναντι σε κάθε μορφή εξουσίας, διεφθαρμένης ή μη.
Σκηνοθεσία:
Jan P. Matuszynski
Κύριοι Ρόλοι:
Tomasz Zietek … Jurek Popiel
Sandra Korzeniak … Barbara Sadowska
Agnieszka Grochowska … Grazyna Popiel
Mateusz Gorski … Grzegorz Przemyk
Tomasz Kot … Kowalczyk
Robert Wieckiewicz … στρατηγός Czeslaw Kiszczak
Jacek Braciak … Tadeusz Popiel
Aleksandra Konieczna … Wieslawa Bardon
Adam Bobik … πάτερ Jerzy Popieluszko
Bartlomiej Topa … Zbigniew Lyko
Andrzej Chyra … Miroslaw Milewski
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Kaja Krawczyk-Wnuk
Παραγωγή: Leszek Bodzak, Aneta Cebula-Hickinbotham
Μουσική: Ibrahim Maalouf
Φωτογραφία: Kacper Fertacz
Μοντάζ: Przemyslaw Chruscielewski
Σκηνικά: Pawel Jarzebski
Κοστούμια: Malgorzata Zacharska
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Zeby Nie Bylo Sladow
- Ελληνικός Τίτλος: Τα Ίχνη της Βίας
- Διεθνής Τίτλος: Leave No Traces
- Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Μην Αφήσεις Ίχνη [φεστιβάλ]
Σεναριακή Πηγή
- Βιβλίο: Zeby Nie Bylo Sladow του Cezary Lazarewicz.
Κύριες Διακρίσεις
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βενετίας.
- Επίσημη πρόταση της Πολωνίας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.
Παραλειπόμενα
- Η αληθινή ιστορία του Grzegorz Przemyk δεν ακολουθείται κατά γράμμα, μια και πρώτιστος στόχος του δημιουργού ήταν η παγκοσμιοποίηση των επιμέρους θεματικών.
- Όπως παραδέχτηκε ο ίδιος ο σκηνοθέτης, κεντρική επιρροή του ήταν το The Insider του Michael Mann.
Κριτικός: Σοφία Γουργουλιάνη
Έκδοση Κειμένου: 9/11/2022
O Jan P. Matuszynski αφηγείται κινηματογραφικά τη συγκλονιστικά και -μάλλον- διαχρονικά επίκαιρη ιστορία ενός νεαρού φοιτητή που δολοφονήθηκε άγρια από τις αστυνομικές δυνάμεις στην Πολωνία του 1983.
Ο νεαρός πέφτει θύμα της αστυνομίας, όταν η χαρά του παρερμηνεύεται για επαναστατική διάθεση, και η βία ξεσπά με γοργούς και ανελέητους ρυθμούς. Η σκληρή πραγματικότητα δίνει στον σκηνοθέτη την ευκαιρία για έναν αδυσώπητο κοινωνικό ρεαλισμό. Η κάμερα του μοιάζει να «γλείφει» κινηματογραφικά την καθημερινότητα των ηρώων και να χτίζει υπόγεια μια ένταση ταινίας (κοινωνικού) τρόμου.
Το σενάριο κινείται κι αυτό σε ρυθμούς κοινωνικού ρεαλισμού, χωρίς να αναλώνεται σε μελοδραματικές ευκολίες. Βέβαια, ίσως και μοιραία λόγω του θέματος, γίνεται ενίοτε μονόπλευρο, λαμβάνοντας εξαρχής μια κατεύθυνση καταγγελτική χτίζοντας χαρακτήρες που κάποιες φορές υπολείπονται ανθρώπινης σεναριακής σάρκας.
Οι ερμηνείες αποτελούν ένα από τα πλέον δυνατά σημεία της ταινίας χαρίζοντας μας την ανθρωπιά της καθημερινότητας και τη βαναυσότητα της αντίστασης στην εξουσία. Ενώ ταυτόχρονα, καταφέρνουν να αποφύγουν, ερμηνευτικά, τις παγίδες του κοινωνικού μελοδράματος.
Συμπερασματικά, πρόκειται για μια ταινία ωμή, σκληρή και ειλικρινή που αντιμετωπίζει με πλήρη τιμιότητα τις ίδιες της τις καλλιτεχνικές και μαχητικές προθέσεις.
Βαθμολογία: