H βιογραφία μίας από τις μεγαλύτερες φωνές του αιώνα μας, της Εντίθ Πιαφ. Aπό τις φτωχογειτονιές του Παρισιού, όπου μεγάλωσε και ξεκίνησε την πορεία της στο τραγούδι, έως την απόλυτη αναγνώριση και την τραγική της μοίρα πολλές δεκαετίες μετά. Τα πρώτα χρόνια της φτώχειας, η διαδρομή από την Μπελβίλ στη Νέα Υόρκη, η άνοδος και η δόξα, οι παθιασμένες ερωτικές σχέσεις της, όπως αυτή με τον Ζαν Κοκτό, οι μακρόχρονες κι έντονες φιλίες της, όπως αυτή με τη Μάρλεν Ντίτριχ, χρωματίζουν το πορτρέτο μιας μεγάλης καλλιτέχνιδας που το όνομά της είναι συνώνυμο του πάθους.
Σκηνοθεσία:
Olivier Dahan
Κύριοι Ρόλοι:
Marion Cotillard … Edith Piaf
Sylvie Testud … Simone ‘Momone’ Berteaut
Pascal Greggory … Louis Barrier
Emmanuelle Seigner … Titine
Jean-Paul Rouve … Louis Alphonse Gassion
Gerard Depardieu … Louis Leplee
Clotilde Courau … Annetta Gassion
Jean-Pierre Martins … Marcel Cerdan
Catherine Allegret … Louise Gassion
Marc Barbe … Raymond Asso
Caroline Silhol … Marlene Dietrich
Marie-Armelle Deguy … Marguerite Monnot
Caroline Raynaud … Ginou
Edith Le Merdy … Simone Margantin
Manon Chevallier … Edith (5 ετών)
Pauline Burlet … Edith (10 ετών)
Andre Penvern … Jacques Canetti
Elisabeth Commelin … Danielle Bonel
William Armstrong … Clifford Fisher
Christophe Odent … Δρ Bernay
Denis Menochet … δημοσιογράφος
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Isabelle Sobelman, Olivier Dahan
Παραγωγή: Alain Goldman
Μουσική: Christopher Gunning
Φωτογραφία: Tetsuo Nagata
Μοντάζ: Richard Marizy
Σκηνικά: Olivier Raoux
Κοστούμια: Marit Allen
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: La Mome
- Ελληνικός Τίτλος: Ζωή σαν Τριαντάφυλλο
- Διεθνής Τίτλος: La Vie En Rose
Κύριες Διακρίσεις
- Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου (Marion Cotillard) και μακιγιάζ. Υποψήφιο για κοστούμια.
- Χρυσή Σφαίρα πρώτου γυναικείου ρόλου (Marion Cotillard) για κωμωδία/μιούζικαλ.
- Βραβείο Bafta πρώτου γυναικείου ρόλου (Marion Cotillard), μουσικής, κοστουμιών και μακιγιάζ/κομμώσεων. Υποψήφιο για καλύτερη ξενόγλωσση ταινία, σκηνικά και ήχο.
- Βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου (Marion Cotillard), φωτογραφίας, σκηνικών, κοστουμιών και ήχου στα Cesar. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, δεύτερο αντρικό ρόλο (Pascal Greggory), δεύτερο γυναικείο ρόλο (Sylvie Testud), σενάριο και μοντάζ.
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βερολίνου.
- Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, πρώτο γυναικείο ρόλο (Marion Cotillard) και τεχνικό βραβείο (μακιγιάζ) στα Ευρωπαϊκά Βραβεία.
Παραλειπόμενα
- Δεν είναι η πρώτη βιογραφία της μεγάλης γαλλίδας ερμηνεύτριας, αλλά πρόκειται για τη μόνη αληθινά αξιοσημείωτη. Ακόμα κι αν το 1983 ήταν ο Claude Lelouch που σκηνοθέτησε το Edith et Marcel, με την Evelyne Bouix στον ομώνυμο ρόλο.
- Ο Olivier Dahan συνέλαβε την ιδέα για τη βιογραφία αρχές του 2004, όταν βρέθηκε σε βιβλιοπωλείο όπου βρήκε ένα βιβλίο με φωτογραφίες της Piaf.
- Η Marion Cotillard είχε επιλεχτεί από τον σκηνοθέτη πριν καν τη συναντήσει από κοντά. Γνώμονας σε αυτό ήταν ότι είχε παρατηρήσει μια ομοιότητα στα μάτια ανάμεσα στην ηθοποιό και την τραγουδίστρια. Κι ενώ ο παραγωγός Alain Goldman υποστήριξε την επιλογή του, ο κεντρικός διανομέας TF1 μείωσε το μπάτζετ κατά 5 εκατομμύρια δολάρια και η Walt Disney Company αποσύρθηκε τελείως από την αμερικανική διανομή, μην πιστεύοντας στην εμπορική δυναμική της Cotillard. Για αυτούς η κατάλληλη ήταν η Audrey Tautou. Και η αλήθεια ήταν ότι η Tautou ήρθε σε επαφή με τους παραγωγούς, αλλά αναρωτήθηκε εάν ήταν δυνατόν κάποιος να ενδιαφέρονταν πλέον για μια ταινία για την Piaf.
- Ο γαλλικός τίτλος αναφέρεται στο παρατσούκλι της Piaf (“σπουργίτι”), ενώ οι διεθνείς αγορές προτίμησαν τον τίτλο από το πλέον διαχρονικό τραγούδι της.
- Μπορεί εδώ να βάσισε τη χρυσή έκτοτε καριέρα της, αλλά η Marion Cotillard μεταμορφώνονταν οπτικά στην καρέκλα του μακιγιάζ επί καθημερινής βάσης επί πέντε ώρες. Η ηθοποιός αργότερα θα δηλώσει πως έκανε ταξίδια ανά τον πλανήτη αλλά ακόμα και εξορκισμό για να βγάλει από μέσα την Piaf. Κυριολεκτικά πίστευε ότι η νεκρή τραγουδίστρια την είχε στοιχειώσει.
- Η Marion Cotillard έγινε η τρίτη γαλλίδα ηθοποιός που κέρδισε ποτέ ένα Όσκαρ, αλλά πρώτη που πήρε αυτό του πρώτου γυναικείου σε γαλλόφωνο ρόλο (και συνολικά σε ξενόγλωσση από το 1961 και τη Sophia Loren). Η ταινία επίσης ήταν η πρώτη γαλλόφωνη που κέρδισε ποτέ πάνω από ένα Όσκαρ.
- Με μπάτζετ 25 εκατομμύρια δολάρια, το φιλμ ευτύχισε να εισπράξει 87,4. Είχε γίνει η τρίτη πιο εμπορική γαλλική ταινία στις ΗΠΑ από τη δεκαετία του 1980 κι έκτοτε, ενώ στη Γαλλία έκοψε 5,1 εκατομμύρια εισιτήρια.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Τέσσερα τραγούδια ακούγονται από τη Jil Aigrot (των Parigote): Mon Homme, Les Momes de la Cloche, Mon Legionnaire και Les Hiboux. Συμμετέχει όμως και σε επιμέρους σημεία των L’Accordeoniste και Padam, Padam. Στον κύριο όμως όγκο ακούμε τη φωνή της ίδιας της Edith Piaf.