Ο Βαγγέλης βγάζει τα προς το ζην πουλώντας κάνναβη. Προσπαθεί να πιάσει μια μόνιμη δουλειά, όμως το στιγματισμένο ποινικό του μητρώο δεν το επιτρέπει. Όταν οι γείτονες απειλούν να τον καταδώσουν στην αστυνομία, ο Βαγγέλης αναγκάζεται να εγκαταλείψει το διαμέρισμά του και να καταφύγει στο σπίτι της αδελφής του. Εκεί θα γνωρίσει τον αρραβωνιαστικό της, τον Πέτρο, έναν μπράβο και συνεργάτη του υποκόσμου των νοτίων προαστίων. Ο Πέτρος προσφέρει διέξοδο στο οικονομικό του πρόβλημα, ωθώντας τον να συμμετάσχει στις «δουλειές» που οργανώνει για τον κόσμο της νύχτας. Όμως ο Βαγγέλης δεν θέλει να ανήκει στον κόσμο της νύχτας.

Σκηνοθεσία:

Φωκίων Μπόγρης

Κύριοι Ρόλοι:

Βαγγέλης Ευαγγελινός … Βαγγέλης

Στάθης Σταμουλακάτος … Πέτρος

Μαρία Μπαλούτσου … Κατερίνα

Βασίλης Άγγελος Αναστασίου … Δημήτρης

Φένια Αποστόλου … Βέρα

Βαγγέλης Μουρίκης … ιδιοκτήτης μάντρας

Τζένη Κιτσέλη … Ιωάννα

Σίσσυ Τουμάση … Σίσσυ

Όμηρος Πουλάκης … προϊστάμενος αεροδρομίου

Κώστας Στεφανάκης … πελάτης νυχτερινού κέντρου

Γιάννης Οικονομίδης … διαχειριστής

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Πάνος Τράγος, Φωκίων Μπόγρης

Παραγωγή: Μαρία Καραγιαννάκη, Φωκίων Μπόγρης

Μουσική: Ahiyava, Jay Glass Dubs, Άκης Καπράνος

Φωτογραφία: Γιάννης Σίμος

Μοντάζ: Γιώργος Γεωργόπουλος, Φωκίων Μπόγρης

Σκηνικά: Βασιλίνα Κουλιού

Κοστούμια: Βασιλίνα Κουλιού

Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.

Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Πρόστιμο
  • Διεθνής Τίτλος: Amercement

Παραλειπόμενα

  • Δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία για τον Φωκίων Μπόγρη, με την πρώτη να χρονολογείται 11 χρόνια πριν από αυτήν.
  • Η ταινία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Φίλιππος Χατζίκος

Έκδοση Κειμένου: 13/11/2020

Ο Βαγγέλης είναι ένας τριανταπεντάρης που βιοπορίζεται διακινώντας χόρτο εν είδει delivery σε πιστούς και νέους πελάτες. Όταν οι ένοικοι της οικοδομής όπου διαμένει απειλούν ότι θα τον καταδώσουν στην αστυνομία, αυτός αναγκάζεται να μείνει προσωρινά με την αδερφή του και τον σύντροφό της, Πέτρο. Με τις δουλειές να πηγαίνουν στραβά και την εύρεση νομοταγούς εργασίας να καθίσταται έργο αδύνατο λόγω μίας παρελθοντικής καταδίκης, ο Βαγγέλης θα στηριχθεί στη βοήθεια του Πέτρου, ανθρώπου του υποκόσμου, προκειμένου να τα φέρει βόλτα. Κάποια στιγμή, όμως, αυτός θα αρχίσει να του ζητά θελήματα, τα οποία ο Βαγγέλης δεν προτίθεται να εκτελέσει και η σχέση των δύο ανδρών θα οδηγηθεί στα άκρα.

Στο Πρόστιμο του Φωκίωνα Μπόγρη πρωταγωνιστεί μία Αθήνα παλλόμενη και μουντή, μία σωστή ζούγκλα από μπετό που σκεπάζει τη συσσωρευμένη οργή και αγανάκτηση των παροικούντων. Ο «υπόκοσμος» στον οποίο ξεναγείται ο Βαγγέλης δεν έχει τίποτα το γυαλιστερό, δε διαθέτει καμία απόκοσμη γοητεία. Είναι ένα συνονθύλευμα από λούμπεν τύπους, ψευτόμαγκες και θρασύδειλους γκάνγκστερ της πεντάρας που εκτελούν εντολές. Αντίστοιχα, και ο φυσικός μικρόκοσμος του Βαγγέλη, οι πελάτες στους οποίους διακινεί το χόρτο, δεν περιβάλλονται από κάποιο μυστηριακό σκοτάδι και δεν επιδίδονται σε μεγαλεπήβολες διατυπώσεις. Είναι άνθρωποι που δουλεύουν σε αδιέξοδες δουλειές, με καθημερινά άγχη και σκοτούρες που δεν έχουν τίποτα το εξωπραγματικό.

Τα πάντα στο φιλμ του Μπόγρη μοιάζουν φυσικά και αποπνέουν την αίσθηση ότι ο δημιουργός γνωρίζει άψογα τα μέρη στα οποία οδηγεί την κάμερά του. Ο διάλογος είναι απολαυστικός ισορροπώντας ανάμεσα στον ρεαλισμό και το «οικονομιδικό» ύφος (εδώ, μάλιστα, το συγκεκριμένο ύφος είναι πιο αυθεντικό και αβίαστο), διατηρώντας μία ζηλευτή ροή σε όλη τη διάρκεια της ταινίας. Η πόλη παρουσιάζεται τραχιά και αφτιασίδωτη, όπως ακριβώς και οι αντιλήψεις των ανθρώπων που συναντά ο Βαγγέλης.

Σε αυτό το βρώμικο νέο νουάρ, η βία -όπως υπαγορεύεται από την έκπτωτη αρρενωπότητα των αρσενικών χαρακτήρων- αποτελεί το θεμέλιο κάθε σχέσης. Από τη νομιμόφρονα κοινωνία που αρνείται να ρίξει μία ματιά σε αυτές τις γωνίες της πόλης μέχρι την παγιωμένη αντίληψη ότι οι άνδρες διαθέτουν κάθε δικαίωμα εξουσίασης των γυναικών και του σώματός τους, από το βρισίδι των εκρήξεων οργής μέχρι το χρήμα που τελικά είναι ο απώτερος προορισμός, η βία καιροφυλακτεί για να τρέψει τον άνθρωπο σε θηρίο. Βία είναι άλλωστε και η απάνθρωπη σκέψη ότι ο καθένας οφείλει να κοιτάει μόνο τον εαυτό του για να περισώσει ο, τι μπορεί από τη μίζερη ύπαρξή του.

Ο Μπόγρης και ο συσεναριογράφος Πάνος Τράγος οδηγούν την ταινία σε ένα φινάλε που συνιστά την κατάλληλη δραματουργική απόληξη της ιστορίας τους, κατορθώνοντας στην πορεία να αποσπάσουν άψογες ερμηνείες από το πρωταγωνιστικό τρίο (Βαγγέλης Ευαγγελινός, Στάθης Σταμουλακάτος, Μαρία Μπαλούτσου). Συνολικά, το Πρόστιμο διανύει τη διαδρομή του με οικονομία, αποφεύγοντας κάθε τι τεχνητό στο διάβα του και απαλλαγμένο από «στολίδια» που θα θόλωναν την καθαρή δύναμη που διαθέτει.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

6 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.