
Τι Απέγινε η Έλι…
- Darbareye Elly
- About Elly
- 2009
- Ιράν
- Περσικά, Γερμανικά
- Δραματική, Δραματικό Θρίλερ, Μυστηρίου, Σινεφίλ
- 12 Νοεμβρίου 2009
Μετά από πολλά χρόνια στη Γερμανία, ο Αχμάντ ξαναγυρίζει στην Τεχεράνη και οι παλιοί συμφοιτητές του απ’ το πανεπιστήμιο οργανώνουν προς τιμή του ένα τριήμερο στην Κασπία Θάλασσα. Η διασκέδαση αρχίζει αμέσως καθώς όλοι συμμετέχουν στο σχέδιο της Σεπιντέχ, που έφερε μαζί της την όμορφη Έλι, δασκάλα της μικρής κόρης της, με την ελπίδα ότι θα «τα φτιάξει» με τον πρόσφατα χωρισμένο Αχμάντ. Αλλά τα ασήμαντα ψέματα που αρχίζουν να συσσωρεύονται απ’ τη στιγμή που η παρέα φτάνει στην παραλία, γίνονται ξαφνικά μπούμερανγκ όταν η Έλι εξαφανίζεται χωρίς κανείς να ξέρει πού είναι.
Σκηνοθεσία:
Asghar Farhadi
Κύριοι Ρόλοι:
Golshifteh Farahani … Sepideh
Shahab Hosseini … Ahmad
Payman Maadi … Peyman
Mani Haghighi … Amir
Merila Zare’i … Shohreh
Ra’na Azadivar … Naazi
Saber Abar … Alireza
Ahmad Mehranfar … Manoochehr
Taraneh Alidoosti … Elly
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Asghar Farhadi
Στόρι: Asghar Farhadi, Azad Jafarian
Παραγωγή: Asghar Farhadi, Simaye Mehr, Mahmoud Razavi
Φωτογραφία: Hossein Jafarian
Μοντάζ: Hayedeh Safiyari
Σκηνικά: Asghar Farhadi
Κοστούμια: Asghar Farhadi
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Darbareye Elly
- Ελληνικός Τίτλος: Τι Απέγινε η Έλι…
- Διεθνής Τίτλος: About Elly
Κύριες Διακρίσεις
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βερολίνου. Βραβείο σκηνοθεσίας.
- Υποψήφιο για σκηνοθεσία και σενάριο στα Ασιατικά Βραβεία.
- Βραβείο κριτικής επιτροπής στο φεστιβάλ της Τριμπέκα.
- Επίσημη πρόταση του Ιράν για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.
Παραλειπόμενα
- Είχε γίνει η πιο εμπορική διεθνώς ταινία για το Ιράν, κερδίζοντας συνολικά 7 εκατομμύρια δολάρια από τα ταμεία (κόστισε 1,35). Ξεπεράστηκε από το Ένας Χωρισμός, και πάλι ταινία του Asghar Farhadi.
- Τελευταία ταινία που έκανε στην πατρίδα της η Golshifteh Farahani.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Το μουσικό θέμα Song For Eli στους τίτλους τέλους είναι της τσελίστριας Andrea Bauer, αλλά δεν γράφτηκε για την ταινία.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 4/11/2009
Ό,τι πιο ουσιαστικά μοντέρνο είχαμε ποτέ την ευκαιρία να δούμε από το Ιράν. Το θέμα της ταινίας δεν είναι ούτε κλασικά δραματικό, ούτε αυστηρά σινεφιλικό, όπως κι είχαμε συνηθίσει. Έχουμε καθαρό δραματικό θρίλερ, με ένα στόρι που θα μπορούσε εύκολα να μας απογοητεύσει αν έπεφτε σε «άπιστα» χέρια. Ο Asghar Farhadi παρουσιάζει τη μοντέρνα ιρανική μέση κοινωνία που είναι έτοιμη να σπάσει σε κομμάτια μπροστά στον κίνδυνο. Δεν ξέρω απόλυτα το πώς κατευθύνει αυτή του την κρίση σε σχέση με τους υπαρκτούς εξωτερικούς τους κινδύνους, αλλά μου θύμισε την ανάπτυξη της Μεγάλης Ανατριχίλας, ακόμα κι αν εκείνη επέμενε δραματικά.
Ως Ιρανός, ο Farhadi δεν προδίδει ποτέ τη βασική αρχή του κινηματογράφου του. Τα γεγονότα και οι χαρακτήρες υπακούν σε απόλυτα ρεαλιστικές δομές και δεν γίνονται περιττές χάρες στη μυθοπλασία. Το σενάριο είναι τόσο ορθά γραμμένο, που αγγίζει τον πολίτη κάθε προχωρημένης χώρας και το κοινό κάθε κινηματογραφικού είδους. Εκεί που χάνεται λιγάκι είναι ως προς την κατάληξη του, που, για χάρη της ρεαλιστικής δεινότητας, δεν παρέχει το παραπάνω που θα σου έκανε το έργο αξέχαστο. Ακόμα κι έτσι, νιώθεις ότι μπορεί να υπάρξει κι αυτό το σινεμά στο Ιράν, μια χώρα που επιβλήθηκε στον κινηματογραφικό χάρτη εδώ και δύο δεκαετίες, και δεν έχει σταματήσει να μας εκπλήσσει θετικά.
Βαθμολογία: