Συντάκτης: Σταύρος Γανωτής

Υπάρχουν κάποιοι σκηνοθέτες της γενιάς του 1970 όπου καθόρισαν την τεράστια αλλαγή από το παραδοσιακό σινεμά σε αυτό που γνωρίζουμε σήμερα. Ένας από τους πλέον χαρακτηριστικούς ήταν κι ο Robert Altman, όπου η ομολογουμένη κατηφόρα του μετά από εκείνη τη δεκαετία, με τρανταχτές εξαιρέσεις, δεν επηρέασε ούτε στο ελάχιστο το άκουσμα του ονόματος του. Ο δημιουργός από το Κάνσας ήταν ένας αντικομφορμιστής, που πολέμησε το σύστημα με πονηρούς τρόπους. Ίσως να τους αποκαλούσες και ύπουλους, μια και οι ταινίες του δεν είχαν τον χαρακτήρα του ανεξάρτητου, μα έμπαιναν και στα καλύτερα σπίτια. Έπαιξε με τον στρατό, έπαιξε με το Χόλιγουντ, έπαιξε με τη φύση του εγκλήματος, έπαιξε με τα διάσημα ψώνια, με την ίδια την έννοια του να είσαι Αμερικανός.

Ο Altman ήταν από αυτούς που έμαθαν αφήγηση τους νεότερους του. Χωρίς να “βαρυγκομάει” το μοντάζ, η μία σκηνή με την επόμενη είχαν πάντα ροή, και ο θεατής απαγορεύονταν να κουραστεί ανεξαρτήτως αν πολλές φορές η διάρκεια τραβούσε για τα καλά. Σε πολλά σημεία, έμοιαζε να παραμερίζει το σενάριο, σαν να συνωμοτούσε με τους ηθοποιούς του ώστε να αυτοσχεδιάσουν, ταυτόχρονα κάμερα κι αυτοί, με αποκορύφωμα σκηνές όπου όλοι μιλούν ταυτόχρονα (σύνδρομο οπερέτας). Δεν τον χαρακτήρισε και κάποιο συγκεκριμένο είδος κινηματογράφου (αν και η σάτιρα ελλόχευε σχεδόν παντού), οι πειραματισμοί του τον έκαναν να αναλάβει ως και το καταστροφικό Ποπάυ. Με το να επιβάλει ύφος στη δουλειά του, πέτυχε να είναι υποψήφιος για έξι σκηνοθετικά Όσκαρ, αλλά με το να αμφισβητεί τις επίσημες φόρμες, κατάφερε να μην κερδίσει κανένα. Όπως συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις, η Ακαδημία τον φιλοδώρησε με ένα τιμητικό, αν και δεν γνωρίζω ποιο από τα πέντε του παιδιά το έχει πάνω από το τζάκι του.

10. Κλέφτες σαν κι Εμάς (Thieves Like Us, 1974)

9. Η Έντιμος Κυρία και ο Χαρτοπαίκτης (McCabe & Mrs. Miller, 1971)

8. Μπούφαλο Μπιλ (Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull`s History Lesson, 1976)

7. Μια Σφαίρα, Ένα Αντίο (The Long Goodbye, 1973)

6. 3 Γυναίκες (3 Women, 1977)

5. Ο Παίκτης (The Player, 1992)

4. Έγκλημα στο Γκόσφορντ Παρκ (Gosford Park, 2001)

3. MASH (1970)

2. Στιγμιότυπα (Short Cuts, 1993)

1. Νάσβιλ, η Πόλη των Εκπλήξεων (Nashville, 1975)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ...

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *