Η Μάριαμ είναι μια νεαρή γυναίκα, η οποία έχει καταδικαστεί σε θάνατο για τη δολοφονία του ηλικιωμένου συζύγου της. Τη νύχτα της «Γιάλντα», θα παρουσιαστεί σε μια ζωντανή τηλεοπτική εκπομπή, για να απολογηθεί για το έγκλημά της. Για να σωθεί, θα πρέπει η Μόνα, η κόρη του θύματος, να τη συγχωρήσει. Αλλά η συγχώρεση αποδεικνύεται δύσκολη υπόθεση, όταν οι δύο γυναίκες αναγκάζονται να ξαναζήσουν το παρελθόν.

Σκηνοθεσία:

Massoud Bakhshi

Κύριοι Ρόλοι:

Sadaf Asgari … Maryam

Behnaz Jafari … Mona

Babak Karimi … Ayat

Arman Darvish … Omid

Fereshteh Hosseini … Anar

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Massoud Bakhshi

Παραγωγή: Jacques Bidou, Marianne Dumoulin, Alexander Dumreicher-Ivanceanu

Φωτογραφία: Julian Atanassov

Μοντάζ: Jacques Comets

Σκηνικά: Leila Naghdi Pari

Κοστούμια: Rana Amini

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Yalda
  • Ελληνικός Τίτλος: Γιάλντα: Η Νύχτα της Συγχώρεσης
  • Διεθνής Τίτλος: Yalda, a Night for Forgiveness

Κύριες Διακρίσεις

  • Μέγα βραβείο επιτροπής για το παγκόσμιο τμήμα του φεστιβάλ του Sundance.

Παραλειπόμενα

  • Η Γιάλντα είναι ένα περσικό έθιμο που έχει τις ρίζες του στη ζωροαστρική παράδοση, ως μια γιορτή του χειμερινού ηλιοστασίου. Στην πιο μεγάλη και πιο σκοτεινή νύχτα του χρόνου, οι άνθρωποι μαζεύονται, πίνουν και τρώνε έως αργά για να υποδεχτούν ασφαλείς και ανανεωμένοι τη νέα μέρα.
  • Ο σκηνοθέτης βάσισε το τηλεοπτικό σόου της ταινίας στο αντίστοιχο δημοφιλές Mah-e Asal (μήνας του μέλιτος), που έβγαινε στον αέρα στο Ιράν κατά την περίοδο του Ραμαζανίου, από το 2007 έως το 2018. Το σόου αυτό έφτανε ως και να υποκαθιστά τη δικαστική εξουσία.

Κριτικός: Σοφία Γουργουλιάνη

Έκδοση Κειμένου: 16/6/2021

Στο Ιράν γιορτάζουν τη μεγαλύτερη νύχτα του έτους τρώγοντας ρόδια και καρύδια, και διαβάζοντας ποίηση. Στο Ιράν οι δράστες ειδεχθών εγκλημάτων τιμωρούνται με θανατική ποινή ως δήλωση πίστης στην εφαρμογή του δόγματος «οφθαλμός αντί οφθαλμού». Στο Ιράν, αν η οικογένεια του θύματος προσφέρει συγχώρεση στον δράστη, η θανατική ποινή μπορεί να μετατραπεί -απλώς- σε πολυετή κάθειρξη.

Εμπνευσμένος λοιπόν από τα έθιμα, το «σωφρονιστικό» σύστημα αλλά και μια πραγματική τηλεοπτική εκπομπή της πατρίδας του, ο ιρανός Massoud Bakhshi μάς ταξιδεύει σε ένα ζωντανό επεισόδιο μιας εκπομπής εν είδει reality. Τη νύχτα λοιπόν της Γιάλντα, της μεγαλύτερης νύχτας του χρόνου, η εκπομπή φιλοξενεί την καταδικασμένη σε θάνατο για τον ακούσιο φόνο του συζύγου της, Maryam, και τη Mona, τη μοναδική κόρη του, με σκοπό τη συγχώρεση της Maryam για το έγκλημα της. Σε μια λοιπόν ημέρα εθνικής εορτής, οι παρουσιαστές έχουν προετοιμαστεί για να συντονιστούν με το κοινό αίσθημα ευφορίας, προσφέροντας στο κοινό ένα happy-end και μια ιστορία συμφιλίωσης. Όσα όμως μπορούν να εκτραπούν στους δρόμους της οργής και της αλήθειας, εδώ θα εκτραπούν.

Ο Bakhshi μάς χαρίζει ένα ταξίδι σε μια διαφορετική κουλτούρα, δημιουργώντας μια ταινία που μοιάζει σχεδόν να πετάει στο σύμπαν του sci-fi για τα δεδομένα του δυτικού μας κόσμου. Επιλέγει να επενδύσει σκηνοθετικά στον απόλυτο ρεαλισμό, δίνοντας μας την αίσθηση ενός χαμηλόφωνου ντοκιμαντέρ. Αποφεύγει με τον τρόπο αυτό τον αναίτιο μελοδραματισμό, κρατώντας όμως την ένταση και το συναίσθημα του κοινού σε χαμηλά, πάντα, επίπεδα. Σεναριακά, έχει πλάσει μια ιστορία που προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην απουσία διδακτισμού και την ξεκάθαρη θέση του σεναριογράφου ως προς το ηθικά σωστό και το ηθικά εσφαλμένο. Κι αν καταφέρει να γείρει την πλάστιγγα προς την αποφυγή των κλισέ, ανά στιγμές οι χαρακτήρες του μοιάζουν κάπως μονοδιάστατοι και προβλέψιμοι.

Συμπερασματικά, πρόκειται για μια ταινία βροντόφωνο σχόλιο στην ανθρωποφαγία των σύγχρονων μίντια, που όμως επιλέγει να αφηγηθεί την ίδια της την ιστορία δίχως ένταση, αφαιρώντας από τον ίδιο της τoν εαυτό την αίσθηση του απόλυτου σοκ.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

10 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *