X-Men η Αρχή: Γούλβεριν
- X-Men Origins: Wolverine
- 2009
- ΗΠΑ
- Αγγλικά
- Δράσης, Επιστημονικής Φαντασίας, Περιπέτεια, Υπερήρωες
- 29 Απριλίου 2009
Ο νεαρός Τζακ Λόγκαν με τον αδελφό του, Βίκτορ, το σκάνε από το σπίτι τους, μετά από ένα τραγικό γεγονός. Αφού περιπλανηθούν τυχοδιωκτικά στον κόσμο, θα τους στρατολογήσει ο Γουίλιαμ Στράικερ σε ένα σώμα μεταλλαγμένων πολεμιστών. Λίγο αργότερα, ο Γούλβεριν αποσύρεται, όμως ο Στράικερ θα τον εντοπίσει χρόνια αργότερα για να του ζητήσει να επιστρέψει στην ενεργό δράση και το νέο στρατιωτικό πρόγραμμα, «Weapon X».
Σκηνοθεσία:
Gavin Hood
Κύριοι Ρόλοι:
Hugh Jackman … Logan/Wolverine
Liev Schreiber … Victor Creed/Sabretooth
Danny Huston … William Stryker
Lynn Collins … Kayla Silverfox
Taylor Kitsch … Remy LeBeau/Gambit
Ryan Reynolds … Wade Wilson
Scott Adkins … Weapon XI
Will.i.am … John Wraith
Kevin Durand … Fred Dukes/Blob
Dominic Monaghan … Chris Bradley/Bolt
Daniel Henney … πράκτορας Zero
Tim Pocock … Scott Summers/ Cyclops
Patrick Stewart … καθηγητής Charles Xavier
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: David Benioff, Skip Woods
Παραγωγή: Hugh Jackman, John Palermo, Lauren Shuler Donner, Bryan Singer, Ralph Winter
Μουσική: Harry Gregson-Williams
Φωτογραφία: Donald McAlpine
Μοντάζ: Nicolas De Toth, Megan Gill
Σκηνικά: Barry Robison
Κοστούμια: Louise Mingenbach
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: X-Men Origins: Wolverine
- Ελληνικός Τίτλος: X-Men η Αρχή: Γούλβεριν
Άμεσοι Σύνδεσμοι
Σεναριακή Πηγή
- Σειρά κόμικς (χαρακτήρες): Wolverine των Chris Claremont, Frank Miller.
Παραλειπόμενα
- Πρίκουελ και πρώτο spin-off των X-Men, που εξελίχτηκε σε αυτόνομη τριλογία.
- Οι χαρακτήρες αυτής της ταινίας προέρχονται από τρεις γενιές σχεδιαστών: τη σειρά κόμικς που αφορούν το Weapon X (τεύχη 72 έως 85 του Marvel Comics Presents), τα κόμικς Wolverine του 1982 και τη μίνι σειρά 6 τευχών Origin του 2001.
- Πέντε ονόματα εμφανίστηκαν να θέλουν να σκηνοθετήσουν την ταινία. Αρχικώς, ο σκηνοθέτης του τρίτου μέρους, ο Brett Ratner, ο βασικός σκηνοθέτης της σειράς, ο Bryan Singer, και ύστερα ο Len Wiseman των Underworld και ο Alexandre Aja. Πολύ σοβαρά μπήκε στο παιχνίδι κι ο Zack Snyder, αλλά προτίμησε το Watchmen. Ήθελε επίσης να κάνει την ταινία ακατάλληλη για ανηλίκους, ενώ ο Hugh Jackman και η Laurence Shuler Donner συμβιβάζονταν μονάχα με το PG-13.
- Εδώ κάνει επιτέλους την εμφάνιση του ο Gambit («ο όμορφος»), ένας πολύ δημοφιλής X-Men, που ήταν να βγει στο δεύτερο μέρος, αλλά και στο τρίτο όπου κόπηκε από την τελική εκδοχή.
- Ο Hugh Jackman ήταν παραγωγός και στο τρίτο μέρος, αφού κατασκεύασε εταιρία παραγωγής ειδικά για αυτό τον λόγο, τη Seed Productions.
- Ο Ryan Reynolds συστήνεται για πρώτη φορά ως Γουέιντ Γουίλσον, που αργότερα θα καθιερωθεί ως Deadpool. Δεν έχει όμως σχέση η εδώ ανάπτυξη του με αυτή των αυτόνομων περιπετειών του.
- Karl Urban και Gerard Butler ήταν υποψήφιοι να παίξουν τον Βίκτορ.
- Η Maggie Q ήταν η πρώτη υποψήφια για την Κέιλα.
- Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία και Καναδάς φιλοξένησαν τα γυρίσματα.
- Τα γυρίσματα σημαδεύτηκαν από την εκ μακρόθεν ρήξη ανάμεσα στον Gavin Hood και τη Fox. Αφού έφτασαν σε σημείο να θέλουν να τον αντικαταστήσουν, ο Richard Donner πέταξε ως την Αυστραλία σε ρόλο “πυροσβέστη”. Ο κακός καιρός και υποχρεώσεις του Hugh Jackman για την προώθηση του Australia καθυστέρησαν περαιτέρω την παραγωγή. Σαν να μη έφταναν αυτά, το σενάριο ήταν ακόμα ανολοκλήρωτο, με τη συγκεκριμένη δουλειά να συνεχίζεται στο Λος Άντζελες.
- Έναν μήνα πριν την πρεμιέρα διέρρευσε στο ίντερνετ μια καλής ποιότητας παράνομη κόπια του φιλμ, αν και τα εφέ δεν ήταν ακόμα ολοκληρωμένα σε αυτήν. Η Fox υπολόγισε ότι την κατέβασαν περίπου 15 εκατομμύρια άνθρωποι. Ο αρχικός κομπιούτερ που την εξάπλωσε βρέθηκε στο Μπρονξ, και ο κάτοχος του είπε ότι την πήρε από έναν Κορεάτη. Αργότερα θα αποκαλυφθεί ότι ήταν μια πρώιμη κόπια που προορίζονταν για ιδιωτική προβολή του Rupert Murdoch, και πως δεν τηρήθηκε σωστά το πλαίσιο ασφάλειας. Επιπλέον, ο μόνος που έγραψε κριτική μέσω αυτή της κόπιας, ο μπλόγκερ Roger Friedman, απολύθηκε από το Fox News με το οποίο συνεργάζονταν.
- Η Hasbro βάσισε μια νέα σειρά από action-figures πάνω στην ταινία, όπως κι ένα γάντι που παράπεμπε στο χέρι του Γούλβεριν.
- Στο βίντεο-γκέιμ της Raven Software, Hugh Jackman, Liev Schreiber και will.i.am δάνεισαν τις φωνές τους στους χαρακτήρες τους. Το στόρι του γράφτηκε από τον Marc Guggenheim.
- Οι κριτικές δεν ήταν θετικές, ενώ και ο Hugh Jackman αργότερα παραδέχτηκε ότι δεν έμεινε ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα. Τα ταμεία όμως έφεραν κέρδη 373,1 (έναντι μπάτζετ των 150), και ήταν αρκετά για να δοθεί το πράσινο φως για τη συνέχεια.
- Το extended cut στο Home Cinema διαρκεί 119 λεπτά.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Ο ελβετός τσελίστας Martin Tillman προσθέτει στη σύνθεση με το ηλεκτρονικό του τσέλο.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 27/4/2009
Θα περίμενε κανείς από έναν σκηνοθέτη με θητεία στο δράμα, τον Gavin Hood, ότι το πρώτο του μέλημα θα ήταν το σενάριο. Όμως, το νέο X-Men ακολουθεί τη γραμμή του γραφικού κόμικ: ελάχιστη εισχώρηση στους χαρακτήρες, σκηνές μονάχα με ουσία επί της εξέλιξης της δράσης, πομπώδεις φράσεις και διάλογοι. Δηλαδή, οι φίλοι του κόμικ θα βρουν τη νιρβάνα τους, ενώ οι υπόλοιποι απλά θα παραδεχτούν ότι έχουμε προοδεύσει έστω κι ελάχιστο από το τρίτο και χειρότερο μέρος…
Πέρα από τη δράση, που ήταν αναμενόμενο ότι θα ήταν απολαυστική όσο και μονοδιάστατη, αυτό που σε κρατάει σε εγρήγορση ήταν χτισμένο από καιρό. Ο χαρακτήρας του Γούλβεριν διατηρεί τη γνωστή του γοητεία, ενώ και οι νέοι ήρωες (έχει αρκετούς) δανείζονται από αυτόν κομμάτι της δόξας, συνυπάρχοντας ομαλά μαζί του. Φυσικά και δεν πρόκειται για ένα βιογραφικό του αγαπημένου ήρωα, αλλά όλα λειτουργούν σχηματικά και έχουμε απλά ένα ακόμα X-Men, με τη δομή της αυτοτελούς δράσης που τα γνωρίζαμε. Φανερή η έλλειψη των Ξαβιέ και Μαγκνέτο, και μονάχα ο Liev Schreiber-Σάμπλερτουθ κάνει αληθινή διαφορά, με το συν του ότι ο ηθοποιός έχει κάνει θετικά ερμηνευτικά βήματα από το μέτριο παρελθόν του. Στο σύνολο δεν απογοητεύει, αλλά δεν σαγηνεύει κιόλας. Αφήνει ερωτηματικά περί του «πόσο αληθινά ικανοποιήθηκα» και μάλλον σε αυτό φταίει περισσότερο ότι ζητούσαμε μια πιο ολική ανανέωση του μύθου.
Βαθμολογία: