14ος αιώνας, κατά μέσα του Εκατονταετούς Πολέμου. Ο Ζαν ντε Καρούζ είναι ένας αξιοσέβαστος ιππότης, διάσημος για τη γενναιότητά του και τις εξαιρετικές του ικανότητες στο πεδίο της μάχης. Ο Ζακ Λε Γκρι είναι ένας νορμανδός ακόλουθος, του οποίου η ευφυΐα και η ευφράδεια τον καθιστούν έναν από τους πλέον αξιοθαύμαστους ευγενής στα δικαστήρια. Όταν η σύζυγος του Καζούρ, η Μαργκερίτ, δέχεται βίαιη επίθεση από τον Λε Γκρι, μια κατηγορία την οποία εκείνος αρνείται, εκείνη δεν δέχεται να παραμείνει σιωπηλή και κατηγορεί ευθέως τον κακοποιητή της, μια πράξη απαράμιλλου θάρρους που θέτει τη ζωή της σε κίνδυνο. Η επακόλουθη μονομαχία μέχρι θανάτου θέτει τη μοίρα και των τριών στα χέρια του Θεού.
Σκηνοθεσία:
Ridley Scott
Κύριοι Ρόλοι:
Matt Damon … Σερ Jean de Carrouges
Adam Driver … Jacques Le Gris
Jodie Comer … Marguerite de Carrouges
Ben Affleck … κόμης Pierre d’Alencon
Harriet Walter … Nicole de Carrouges
Nathaniel Parker … Σερ Robert de Thibouville
Marton Csokas … Crespin
Sam Hazeldine … Thomin Dubois
Michael McElhatton … Bernard de Latour
Alex Lawther … βασιλιάς Charles VI
Serena Kennedy … βασίλισσα Isabeau
Zeljko Ivanek … Le Coq
Adam Nagaitis … Adam Louvel
Julian Firth … θείος του βασιλιά
Clive Russell … θείος του βασιλιά
William Houston … κήρυκας μονομαχίας
Zoe Bruneau … λαίδη Marie Chamaillart
John Kavanagh … ιερέας
Tallulah Haddon … Marie
Ian Pirie … Henri
Brontis Jodorowsky … ειρηνοδίκης
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Ben Affleck, Matt Damon, Nicole Holofcener
Παραγωγή: Jennifer Fox, Nicole Holofcener, Ridley Scott, Kevin J. Walsh
Μουσική: Harry Gregson-Williams
Φωτογραφία: Dariusz Wolski
Μοντάζ: Claire Simpson
Σκηνικά: Arthur Max
Κοστούμια: Janty Yates
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: The Last Duel
- Ελληνικός Τίτλος: Η Τελευταία Μονομαχία
Σεναριακή Πηγή
- Βιβλίο: The Last Duel: A True Story of Trial by Combat in Medieval France του Eric Jager.
Παραλειπόμενα
- Η διασκευή του ιστορικού βιβλίου του 2004 είχε ανακοινωθεί από το 2015, με τον Francis Lawrence να ετοιμάζεται να καθήσει στη σκηνοθετική καρέκλα. Τίποτα περαιτέρω όμως δεν ακούστηκε μέχρι το 2019, όταν και μαθεύτηκε η εμπλοκή του Ridley Scott.
- Όταν η Century Fox, που είχε τα δικαιώματα, συγχωνεύτηκε με την Disney, υπήρχε μια αγωνία για το αν η συγκεκριμένη εταιρία προχωρούσε στην παραγωγή, μια και το θέμα της είναι μακριά από τα οικογενειακά της στάνταρ.
- Η αρχική σκέψη ήταν το πρωταγωνιστικό ντουέτο να το αποτελούν οι Matt Damon και Ben Affleck, που συμμετέχουν και σε παραγωγή, σενάριο (το πρώτο τους μαζί μετά το οσκαρικό του Ξεχωριστού Γουιλ Χάντινγκ). Επειδή όμως ο Affleck είχε πρόβλημα με τον προγραμματισμό του για το Deep Water (2022) του Adrian Lyne, δεν έδειξε κανέναν ενδοιασμό στο να παραμεριστεί σε δεύτερο ρόλο, παραδίδοντας τον δικό του στον Adam Driver.
- Τα κύρια γυρίσματα έγιναν σε διάφορες περιοχές της Γαλλίας και της Ιρλανδίας.
- Πριν τα γυρίσματα διακοπούν λόγω της πανδημίας (αλλάζοντας έπειτα τις απαιτήσεις ασφαλείας), για μία μόνο σκηνή στη Βουργουνδία επιστρατεύθηκε συνεργείο 300ων ανθρώπων και 100 κομπάρσων.
- Ήταν να κάνει πρεμιέρα τα Χριστούγεννα του 2020, αλλά η πανδημία δεν το επέτρεψε. Αυτή εντέλει γίνεται στα πλαίσια του φεστιβάλ Βενετίας, αλλά εκτός συναγωνισμού.
- Το κόστος έφτασε στα 100 εκατομμύρια δολάρια, αλλά τα κέρδη περιορίστηκαν μόλις στα 30,6.
Κριτικός: Δημήτρης Μπαμπούλης
Έκδοση Κειμένου: 5/10/2021
Βρισκόμαστε στον 14ο αιώνα, κατά τη διάρκεια των του Εκατονταετούς Πολέμου. Ο Ζαν ντε Καρούζ, ένας ιππότης που φημίζεται για τις ικανότητες του στο πεδίο της μάχης, είναι παντρεμένος με τη Μαργκερίτ. Ο Ζακ Λε Γκρι, από την άλλη, είναι ένας πονηρός και γνωστός για την εξυπνάδα του δόκιμος και φίλος του ντε Καρούζ. Η Μαργκερίτ εν απουσία του συζύγου της θα κακοποιηθεί από τον Ζακ Λε Γκρι και θα αποφασίσει με γενναιότητα να τον καταγγείλει για βιασμό. Ο ντε Καρούζ θα ζητήσει το θέμα να διευθετηθεί με μονομαχία ανάμεσα στους δύο άντρες μέχρι θανάτου, η οποία απόφαση θα κρίνει τις ζωές και των τριών.
Μία ακόμη ταινία που ταλαιπωρήθηκε από την πανδημία και τελικά θα κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο του 2021. Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο, το οποίο εμπνέεται από την ιστορία της τελευταίας καταγεγραμμένης μονομαχίας μέχρι θανάτου. Η αφήγηση της ταινίας είναι σπονδυλωτή, δηλαδή βλέπουμε την ιστορία μέσα κι από τους τρεις πρωταγωνιστές, πράγμα που εξυπηρετεί την υπόθεση, γιατί δίνει τη δυνατότητα να δούμε τα πρόσωπα από τρεις διαφορετικές οπτικές. Η κάθε οπτική παρουσιάζει και κάτι νέο, κάποια λεπτομέρεια, ενώ λειτουργεί και σαν μέσο για μικρές ανατροπές. Η βάση της υπόθεσης είναι η κατηγορία της Μαργκερίτ για βιασμό από τον Ζακ Λε Γκρι, ωστόσο το ενδιαφέρον οξύνεται και στη διαφορετική ανάγνωση και θέση των χαρακτήρων σε κάθε ιστορία, αλά Ρασομόν. Επιπλέον, ο Ridley Scott έχει την ευκαιρία να βγάλει το στοιχείο των brutal μαχών που μας έχει συνηθίσει σε αρκετές σκηνές, με αποκορύφωμα την τελική μάχη.
Το συμπέρασμα που βγαίνει από την ταινία είναι ότι ο Scott δεν είναι παρωχημένος, παρά το γεγονός ότι το σενάριο δεν του ανήκει, κάνει κτήμα του την ταινία αυτή με την οπτική που της δίνει και τις σκηνές που χρειάζεται η μαεστρική του κάλυψη, κινώντας τα νήματα της ισορροπίας του έργου. Από τις τρείς ιστορίες, η ματιά της Μαργκερίτ είναι η πιο ειλικρινής και τουλάχιστον παρουσιάζει την πραγματικότητα, όπως μπορεί κάποιος να υποθέσει ότι ήταν για την κοινωνία εκείνης της εποχής και τη θέση που είχε μια γυναίκα σε αυτήν. Ο χαρακτήρας της ξεδιπλώνεται σιγά σιγά, καθώς η οπτική της είναι και η τελευταία που βλέπουμε, αλλά δένεσαι γρήγορα μαζί της. Κι όλα αυτά για να οδηγηθούμε στην τελική μάχη όπου η κατάληξη της τύχης και των τριών κρίνεται από μία μονομαχία μέχρι θανάτου ανάμεσα στους άνδρες. Η σκηνή είναι καλογυρισμένη, έχει ένταση και σασπένς.
Επιπλέον, στον ρυθμό της ταινίας λειτουργεί σωστά η άνοδος της έντασης στις σκηνές που το απαιτούν, όπως προαναφέρθηκε για την τελευταία μάχη, αλλά και η σκηνή της κακοποίησης στην οποία δεν υπάρχει χώρος για «ευγένειες». Το σενάριο από τους Nicole Holofcener, Matt Damon και Ben Affleck εκμεταλλεύεται το στόρι και το προσαρμόζει σε μια πιο σύγχρονη σκέψη, πράγμα που δεν αλλοιώνει το αποτέλεσμα και είναι η κατεύθυνση που θα έπρεπε να έχει μα ιστορία σαν κι αυτή.
Ο Adam Driver για ακόμη μία φορά κλέβει την παράσταση ερμηνευτικά, με την Jodie Comer να τον συναγωνίζεται επάξια. Οι Matt Damon και Ben Affleck, όπως πάντα, γνωρίζουν πολύ καλά τους ρόλους που θα υποδυθούν και τους ερμηνεύουν σωστά.
Συνεπώς, η Τελευταία Μονομαχία εάν μπορούσε να δεχτεί έναν χαρακτηρισμό είναι ότι είναι μια ικανοποιητική δουλειά στο σύνολο της. Η σπονδυλωτή αφήγηση λειτουργεί στην απόδοση της ιστορίας, εξελίσσοντας τους χαρακτήρες και αποκαλύπτοντας στοιχεία για τους πρωταγωνιστές. Η θέση που παίρνει η ταινία από τους σεναριογράφους παρουσιάζει την πραγματικότητα της εποχής και τη θέση της γυναίκας μέσα στην κοινωνία τού τότε, με μια πιο σύγχρονη ματιά. Επιπλέον, σωστά λειτουργεί και η εναλλαγή της έντασης στην ταινία, καθώς η σκληρότητα και η βιαιότητα δεν χαρίζεται ούτε εξευγενίζεται από τον αγέραστο Ridley Scott, και οι σκηνές μάχης του, όπως πάντα, σαγηνεύουν. Γενικά, ο συνδυασμός του «παλιού» Ridely Scott προσαρμοσμένου στην πιο σύγχρονη εποχή αποδίδει πλήρως και δείχνει ότι είναι ένας σκηνοθέτης που μπορεί να επιβιώσει σε μία ακόμη δεκαετία. Μην ξεχνάμε ότι μας έχει ετοιμάζει ήδη το Ο Οίκος Gucci και έχει από τώρα στο πρόγραμμα να γυρίσει άλλες τέσσερις ταινίες, μεταξύ αυτών το επικό Kitbag και το σίκουελ του Μονομάχου.
Βαθμολογία:
Πολύ ωραίο.Χορταστικη διάρκεια, φοβερές ερμηνείες-ιδιως ο Ντέιμον, κι ένας Σκοτ που μεταφέρει στο έργο όλη του την πείρα.
Χθες το είδα. Κλασικός Σκοτ, πιο κάτω από τον Μονομάχο, αλλά καλύτερος από μερικά άλλα του. Άντε να δούμε τι θα κάνει με τα άλιεν, μια και εκεί με καίει εμένα!