
Ο Ένοχος
- Den Skyldige
- The Guilty
- 2018
- Δανία
- Δανικά
- Αστυνομική, Δραματικό Θρίλερ, Θρίλερ
- 27 Δεκεμβρίου 2018
Ο Άσγκερ Χολμ, αστυνομικός, τηλεφωνητής στα επείγοντα περιστατικά, απαντάει το ένα μετά το άλλο τηλεφωνήματα ρουτίνας και κλήσεις σε βοήθεια, σε μια βάρδια που μοιάζει τυπική. Μέχρι που η κλήση μιας γυναίκας που πιθανά έχει απαχθεί θα δώσει στη βραδιά μια αναπάντεχη τροπή αποκαλύπτοντας ένα έγκλημα πολύ μεγαλύτερο από αυτό που νόμιζε αρχικά. Μαζί θα φέρει στην επιφάνεια τα δικά του τραύματα.
Σκηνοθεσία:
Gustav Moller
Κύριοι Ρόλοι:
Jakob Cedergren … Asger Holm
Jessica Dinnage … Iben (φωνή)
Omar Shargawi … Rashid (φωνή)
Johan Olsen … Michael (φωνή)
Jacob Lohmann … Bo (φωνή)
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Gustav Moller, Emil Nygaard Albertsen
Παραγωγή: Lina Flint
Μουσική: Carl Coleman, Caspar Hesselager
Φωτογραφία: Jasper Spanning
Μοντάζ: Carla Luffe Heintzelmann
Σκηνικά: Gustav Pontoppidan
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Den Skyldige
- Ελληνικός Τίτλος: Ο Ένοχος
- Διεθνής Τίτλος: The Guilty
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Ο Ένοχος (2021)
Κύριες Διακρίσεις
- Βραβείο κοινού για το παγκόσμιο τμήμα του φεστιβάλ Sundance.
- Υποψήφιο για αντρική ερμηνεία (Jakob Cedergren) και σενάριο στα Ευρωπαϊκά Βραβεία.
- Βραβείο πρώτου αντρικού ρόλου (Jakob Cedergren) στα Bodil, τα εθνικά βραβεία της Δανίας. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία.
- Επίσημη πρόταση της Δανίας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ. Έφτασε ως την τελική εννιάδα.
Παραλειπόμενα
- Πρώτη ταινία του Gustav Moller (μετά μόνο από μία ταινία μικρού μήκους), ενώ διόλου τυχαία αυτός, ο παραγωγός, ο διευθυντής φωτογραφία και ο μοντέρ ήταν μεταξύ τους γνωστοί κι απόφοιτοι της εθνικής σχολής κινηματογράφου της Δανίας.
- Η δημιουργία του φιλμ οφείλεται σε ένα κλιπ του YouTube, όπου έδειχνε μια γυναίκα να καλεί τηλεφωνικά σε βοήθεια, κι ενώ ο απαγωγέας της στέκονταν δίπλα. Σε αυτό ο Moller παρατήρησε το πώς μπορούσε να λειτουργήσει τόσο δυναμικά μόνο το ηχητικό του επίπεδο, χωρίς να χρειάζεται οπτική συμπλήρωση. Επιρροή άσκησε και το podcast με τίτλο Serial, που αναφέρονταν στη δολοφονία ενός φοιτητή στο Μέριλαντ το 1999.
- Οι χαρακτήρες προέκυψαν μέσα από έρευνα του σκηνοθέτη και του σεναριογράφου σε κέντρα τηλεφωνικών διαβιβάσεων.
- Περιορίζοντας το σκηνικό μέσα σε ένα αστυνομικό κέντρο διαβάσεων, οι δημιουργοί όχι μόνο έριξαν το μπάτζετ στο ποσό των μόλις 500ων χιλιάδων ευρώ, αλλά αυτό τους παρείχε και μια δημιουργική ελευθερία. Ο σκηνοθέτης χώρισε με τη βοήθεια του διευθυντή φωτογραφίας το φιλμ σε 8 κεφάλαια, με εναλλαγή των φακών της κάμερας και του ύφους στο καθένα. Συνολικά χρειάστηκαν μόνο τρεις κάμερες, και 13 ημέρες γυρισμάτων.
- Μετά την επιτυχία της ταινίας, ο Moller δέχονταν προτάσεις από όλο τον κόσμο για τα δικαιώματα ενός ριμέικ, ξεκαθαρίζοντας όμως εξαρχής ότι δεν είχε σκοπό να εμπλακεί και ο ίδιος σε κάτι τέτοιο. Νικητής εντέλει ήταν ο Jake Gyllenhaal με την εταιρία του, τη Nine Stories Productions.
Κριτικός: Σπύρος Δούκας
Έκδοση Κειμένου: 28/12/2018
Ο Άσγκερ είναι αστυνομικός και βρίσκεται λίγο πριν την ολοκλήρωση της βάρδιας του στο τηλεφωνικό κέντρο όταν δέχεται μια κλήση από την Ίμπεν, που κατά τα φαινόμενα έχει απαχθεί από τον άντρα της. Ο Άσγκερ αποφασίζει να πάρει την υπόθεση στα χέρια του και να σώσει τη γυναίκα με οποιοδήποτε κόστος.
Η πρώτη μεγάλου μήκους δουλειά του Δανού Gustav Moller είναι ένα αριστοτεχνικό τηλεφωνικό δραματικό θρίλερ δωματίου (στα πρότυπα του Locke), που κλιμακώνεται άψογα σε ένταση. Βασικό κλειδί της επιτυχίας το εξαιρετικά επιμελημένο σενάριο, που εστιάζει υπογείως στον πρωταγωνιστή, ξεγελώντας τον θεατή μέσω της διαρκούς τεταμένης αγωνίας, και των συνεχόμενων και συχνά αναπάντεχων εξελίξεων. Η ταινία μάς πείθει να πιστέψουμε όσα ακούμε, μα ποτέ δεν βλέπουμε, και μας παρασέρνει μέσω της οπτικής γωνίας του πρωταγωνιστή σε ένα ασυνείδητο ψυχολογικό ταξίδι.
Τα ζητήματα που τίθενται ποικίλλουν, μα ως κεντρική θεματική θα ορίζαμε την έννοια της ενοχής, τόσο ως προσωπικό συνειδησιακό βάρος, αλλά και ως κοινωνικό στίγμα ως προς τη μορφή που παίρνει στη σκέψη του κριτή. Ο Άσγκερ αναλαμβάνει τον ρόλο του σωτήρα της Ίμπεν από τον “ένοχο” σύζυγό της, προκειμένου εμμέσως να απαλλάξει τον εαυτό του από τις δικές του ενοχές του παρελθόντος, χρησιμοποιώντας ως πρόσχημα την προσωπική του ηθική και την εξουσία που του δίνει το επάγγελμά του. Οι ρόλοι, όμως, κάποια στιγμή αντιστρέφονται, και οι ανατροπές του αστυνομικού θρίλερ θα λειτουργήσουν δεξιοτεχνικά στην αφήγηση και ως ανατροπές πάνω στη δόμηση του κεντρικού χαρακτήρα, που στο σενάριο βρίσκεται σε πλήρη εναρμονισμό με την πλοκή. Ειδική μνεία πρέπει επίσης να αποδοθεί στην εξαιρετική πρωταγωνιστική ερμηνεία του Jakob Cedergren, που με τα εκφραστικά του μέσα παίρνει πάνω του σχεδόν όλο το δραματικό βάρος του έργου.
Εδώ που τα λέμε, το Δανέζικο σινεμά σπάνια απογοητεύει, και ο «Ένοχος» κάθε άλλο παρά εξαίρεση αποτελεί. Σε παγιδεύει, συνειδητά ή ασυνείδητα, στον περιορισμένο χώρο του ενός δωματίου, εξαναγκάζοντας τη συμμετοχή σου στο επώδυνο, και εν μέρει σκοτεινό εσωτερικό ταξίδι του πρωταγωνιστή, μέχρι την απελευθερωτική του λύτρωση.
Βαθμολογία: