Ο Τζόναθαν Τσίμερμαν πάσχει από μια σπάνια ασθένεια του αίματος και πρόκειται να πεθάνει. Αποφασίζει λοιπόν να ζήσει όσο πιο έντονα μπορεί την κάθε στιγμή με την πολυαγαπημένη του σύζυγο και το παιδί του. Όταν ο ταλαντούχος έμπορος τέχνης και πλαστογράφος Τομ Ρίπλεϊ μαθαίνει για την κατάστασή του, τον πείθει να δουλέψει ως πληρωμένος δολοφόνος προσφέροντας του μια μεγάλη αμοιβή που θα εξασφαλίσει την οικογένειά του. Η αποδοχή της πρότασης θα βυθίσει τον Τζόναθαν σε έναν εφιαλτικό κόσμο εξαπάτησης και υποκρισίας…

Σκηνοθεσία:

Wim Wenders

Κύριοι Ρόλοι:

Dennis Hopper … Tom Ripley

Bruno Ganz … Jonathan Zimmermann

Lisa Kreuzer … Marianne Zimmermann

Gerard Blain … Raoul Minot

Nicholas Ray … ‘Derwatt’

Samuel Fuller … ο Αμερικανός

Lou Castel … Rodolphe

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Wim Wenders

Παραγωγή: Wim Wenders

Μουσική: Jurgen Knieper

Φωτογραφία: Robby Muller

Μοντάζ: Peter Przygodda

Σκηνικά: Heidi Ludi, Toni Ludi

Κοστούμια: Isolde Nist

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Θετική.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: Der Amerikanische Freund

Ελληνικός Τίτλος: Ένας Αμερικανός Φίλος

Διεθνής Τίτλος: The American Friend

Άμεσοι Σύνδεσμοι

Γυμνοί στον Ήλιο (1960)

Ο Ταλαντούχος Κύριος Ρίπλεϊ (1999)

Το Παιχνίδι του Κυρίου Ρίπλεϊ (2002)

Η Επιστροφή του Κύριου Ρίπλεϊ (2005)

Σεναριακή Πηγή

  • Μυθιστόρημα: Ripley’s Game της Patricia Highsmith.

Κύριες Διακρίσεις

  • Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών.
  • Βραβείο σκηνοθεσίας και μοντάζ στα εθνικά βραβεία της Γερμανίας. Δεύτερο βραβείο καλύτερης ταινίας.
  • Επίσημη πρόταση της Γερμανίας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Παραλειπόμενα

  • Ο Wenders ήταν θαυμαστής της Patricia Highsmith και ήθελε να διασκευάσει ένα από τα έργα της, ειδικά μεταξύ των The Tremor of Forgery και The Cry of the Owl. Όταν όμως έμαθε ότι αυτά και τα περισσότερα από τα υπόλοιπα είχαν ήδη πουλημένα δικαιώματα, επισκέφτηκε ο ίδιος τη συγγραφέα, κι εκείνη του έδωσε το ακυκλοφόρητο ακόμα Ripley’s Game. Παρότι όμως δεν πήρε μαζί δικαιώματα και για το Ripley Under Ground, χρησιμοποιεί κάποια στοιχεία κι από αυτό.
  • Ο δημιουργός ήθελε από τον John Cassavetes να ερμηνεύσει τον Ρίπλεϊ. Εκείνος δεν ήταν διαθέσιμος, αλλά του πρότεινε τον Hopper.
  • Για τους ρόλους των κακοποιών, ο Wenders προτίμησε αντί για ηθοποιούς σκηνοθέτες: Gerard Blain, Nicholas Ray, Samuel Fuller, Peter Lilienthal, Daniel Schmid, Rudolf Schundler και Jean Eustache.
  • Ο Bruno Ganz έχει στα χέρια του αληθινό όπλο στη σκηνή δολοφονίας στο τρένο, μια και… δεν είχαν χρήματα για ψεύτικο.
  • Σύμφωνα με τους δημιουργούς, Dennis Hopper και Bruno Ganz δεν τα πήγαιναν καλά στα γυρίσματα, σε σημείο να πιαστούν στα χέρια. Μετά όμως από μια νύχτα μεθυσιού, επέστρεψαν έχοντας λυμένες τις διαφορές τους.
  • Έμπνευση για το οπτικό κομμάτι αποτέλεσαν οι πίνακες του Edward Hopper.
  • Παρότι ήδη 15 χρόνια στη δουλειά, αυτός ήταν ο πρώτος μεγάλος ρόλος για τον Bruno Ganz.
  • Αρχικά η Patricia Highsmith δήλωσε αντιπάθεια προς την ταινία ως προς τον τρόπο που προσεγγίζεται ο χαρακτήρας του Ρίπλεϊ. Όταν όμως την ξαναείδε σε κανονική αίθουσα, άλλαξε διάθεση απέναντι της.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος

Έκδοση Κειμένου: 14/9/2010

Ο κύριος Ρίπλεϊ της Patricia Highsmith είναι ένας μυθιστορηματικός ήρωας που στοίχειωσε στις κινηματογραφικές μεταφορές. Η ταινία αυτή, μας καλεί από τη φύση της να παραμερίσουμε τα δεδομένα και τις συγκρίσεις και να σταθούμε στην ιδιαίτερη ματιά του Wenders πάνω στην συγκεκριμένη ιστορία.

Ήδη ο τίτλος υπαινίσσεται μια συνάντηση Αμερικής –Κεντρικής Ευρώπης, μια συνάντηση πολιτισμική. Η Αμερική που κουβαλάει ο συγκεκριμένος φιλμικός Ρίπλει αντιπροσωπεύει το πνεύμα της ατομικής ελευθερίας που αψηφά το γράμμα του νόμου, ασφαλώς κυνηγά το χρήμα αλλά δεσμεύεται από ένα νεορομαντισμό, αυτόν του τυχοδιώκτη που γοητεύεται από την φιλία – εδώ ο Ρίπλεϊ απηχεί τον παλιό παράνομο του Φαρ Ουέστ που τακιμιάζει με το θύμα. Η Γερμανία του Ζίμερμαν είναι η ενοχική, η σαστισμένη από την πνευματική αυτοκτονία του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου και τον εθνικό διχασμό, η υποταγμένη φοβικά στις νόρμες. Ο Ζίμερμαν έχει «καταχωνιάσει» όλο του το είναι μέσα στο καθήκον. Έτσι, η αφήγηση ενός θρίλερ γίνεται οδοιπορικό μιας γέννησης και ανάπτυξης της φιλίας (μέσα από την μπλόφα και την απάτη) και μιας εσωτερικής απελευθέρωσης του Ζίμερμαν.

Το φιλμ του Wenders είναι ένα υπαρξιακό δράμα πάνω στο φάντασμα της ελευθερίας, σε ελεγειακό τόνο που υποστηρίζεται όχι μόνο από τις ερμηνείες του Dennis Hopper και του Bruno Ganz αλλά και απ’ όλη την σκηνοθετική προσέγγιση – ρυθμός, φωτογραφία, μοντάζ κ.λπ.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

22 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.