
Στο κοντινό μέλλον, ένας αδίστακτος επιχειρηματίας δημιουργεί παράνομα ανθρώπινους κλώνους. Όταν ένα βράδι ο φιλήσυχος οικογενειάρχης Άνταμ Γκίμπσον επιστρέφει στο σπίτι του, ανακαλύπτει ότι η ζωή του έχει κλαπεί από τον κλώνο του και η ύπαρξή του έχει διαγραφεί! Βυθισμένος σε έναν τρομακτικό κόσμο φόνων, διαφθοράς και high-tech εξαπάτησης, ο Άνταμ πρέπει να αντιμετωπίσει εκείνους που θέλουν να τον «εξαφανίσουν» οριστικά.
Σκηνοθεσία:
Roger Spottiswoode
Κύριοι Ρόλοι:
Arnold Schwarzenegger … Adam Gibson
Tony Goldwyn … Michael Drucker
Michael Rapaport … Hank Morgan
Michael Rooker … Robert Marshall
Sarah Wynter … Talia Elsworth
Wendy Crewson … Natalie Gibson
Rodney Rowland … P. Wiley
Terry Crews … Vincent Bansworth
Ken Pogue … σύμβουλος Day
Colin Cunningham … Tripp
Robert Duvall … Δρ Griffin Weir
Don S. Davis … καρδινάλιος de la Jolla
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Cormac Wibberley, Marianne Wibberley
Παραγωγή: Jon Davison, Mike Medavoy, Arnold Schwarzenegger
Μουσική: Trevor Rabin
Φωτογραφία: Pierre Mignot
Μοντάζ: Michel Arcand, Mark Conte, Dominique Fortin
Σκηνικά: Jim Bissell, John Willett
Κοστούμια: Trish Keating
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: The 6th Day
- Ελληνικός Τίτλος: Η 6η Μέρα
- Εναλλακτικός Τίτλος: The Sixth Day
Παραλειπόμενα
- Πριν υπογράψει ο Schwarzenegger, ήταν ο Joe Dante που του είχε ανατεθεί να το σκηνοθετήσει.
- Για να το αναλάβει, ο Roger Spottiswoode παραμέρισε το Ο Κόσμος Δεν Είναι Αρκετός.
- Ο John Sayles συμμετείχε στα πρώτα στάδια της συγγραφής του σεναρίου, αλλά σχεδόν τίποτα δικό του δεν επιβίωσε στο τελικό κείμενο.
- Εδώ έκανε το κινηματογραφικό του ντεμπούτο ο Terry Crews. Με τον Schwarzenegger μοιράζονταν κοινή ημέρα γενεθλίων, και έτυχε να συνεργαστούν ακόμα 4 φορές στο μέλλον.
- Ο Jack Nicholson είχε πρόταση για τον Ντράκερ, αλλά ζήτησε ένα ποσό που δεν το διέθετε η παραγωγή.
- Ο Gene Hackman απέρριψε τον ρόλο του Γκρίφιν Γουίρ, βρίσκοντας “χάλια” το σενάριο.
- Ως παρωδία στην κλασική ατάκα “I’ll be back” από τον Εξολοθρευτή, εδώ ο Schwarzenegger ακούγεται να λέει… “I might be back”.
- Ο Arnold Schwarzenegger ήταν εις τριπλούν υποψήφιος για Χρυσό Βατόμουρο. Τη μία ως πρώτος ρόλος για τον Άνταμ Γκίμπσον, τη δεύτερη ως δεύτερος για τον κλώνο και την τρίτη ως κινηματογραφικό ζευγάρι για αμφότερους! Και στα τρία “ηττήθηκε” από το Πεδίο Μάχης: Γη.
- Για την υποστήριξη της θεωρίας συνομωσίας περί της υπόγειας κοινής βάσης ανθρώπων και εξωγήινων κάτω από το έδαφος του μεξικανικού Ντούλτσε, ο Thomas Castello έδειχνε ως απόδειξη φωτογραφίες από αυτή την ταινία.
- Με τον μυώδη πρωταγωνιστή να λαμβάνει μισθό 25 εκατομμυρίων δολαρίων, το μπάτζετ εκτοξεύθηκε στα 82. Δυστυχώς για τους παραγωγούς, οι εισπράξεις δεν ξεπέρασαν τα 96,1.
Κριτικός: Νίκος Ρέντζος
Έκδοση Κειμένου: 23/8/2023
Βρισκόμαστε στο 2000 και είναι η εποχή που η καριέρα των action-hero της δεκαετίας του 1980 έχει αρχίσει να ξεφτίζει. Σιλβέστερ Σταλόουν και Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ δεν κόβουν πια τα εισιτήρια που έκοβαν. Ο Άρνολντ έρχεται από τα Μπάτμαν & Ρόμπιν και Το Τέλος του Κόσμου, και όπως και σε αυτές τις ταινίες έτσι και στην 6η Μέρα προσπαθεί να δείξει ένα διαφορετικό πρόσωπο. Δεν είναι ο απόλυτα άτρωτος τύπος που πετάει έξω τα μπράτσα του και καθαρίζει ορδές αντιπάλων. Στο Τέλος του Κόσμου προσπάθησε να παίξει έναν πολύ πιο σκοτεινό γήινο χαρακτήρα, ενώ στην 6η Μέρα είναι ένας απλός οικογενειάρχης, που τριγυρνάει με φαρδιά παντελόνια και μπλούζες που δεν επιτρέπουν στους μύες του να ξεπροβάλουν. Αυτό που δεν αλλάζει είναι οι ατάκες του Άρνολντ, τις οποίες φροντίζει να υπάρχουν παντού στην ταινία!
Ο Ρότζερ Σπότισγουντ σκηνοθετεί εδώ, ο οποίος είναι γενικά ένας περίεργος σκηνοθέτης, με κάποιες καλές ταινίες αλλά και με αρκετές αποτυχημένες, τόσες που θα μπορούσαν να του κοστίσουν την καριέρα του. Κι αν η δεκαετία του 1980 πήγε λίγο καλύτερα για τον Ρότζερ, με επιτυχίες όπως το Under Fire, Turner & Hooch και το αρκετά καλό Shoot to Kill, η δεκαετία του 1990 τον βρίσκει με ταινίες όπως το Ο Μπάτσος της Μαμάς, Air America και μερικές τηλεταινίες. Όμως το 1997 έρχεται η σειρά του Τζέιμς Μποντ, με το Tomorrow Never Dies να ανεβάζει για λίγο τις μετοχές του Σπότισγουντ και να τον οδηγεί έτσι στο The 6th Day, με τον ίδιο μάλιστα να απορρίπτει την πρόταση που του έγινε για να σκηνοθετήσει και τον επόμενο Μποντ.
Η 6η Μέρα, παρά τους κακούς διαλόγους της, έχει μια ενδιαφέρουσα κεντρική σεναριακή ιδέα. Η κλωνοποίηση ήταν ένα επίκαιρο θέμα εκείνη την εποχή και τα ηθικά και θρησκευτικά διλήμματα που εγείρει μπορούν να δώσουν τροφή για καλή επιστημονική φαντασία, πράγμα που εδώ δυστυχώς δεν έχουμε. Τίθενται τα θέματα, γίνεται κουβέντα μεταξύ των χαρακτήρων, αλλά το σενάριο του ζεύγους Γουίμπερλι μένει στην επιφάνεια του θέματος και το αντιμετωπίζει απλοϊκά. Τους δίνεις μερικούς πόντους για την ανατροπή στα μέσα της ταινίας, αλλά μπορείς να τους πάρεις πίσω με τη λύση που δίνουν στο φινάλε, αν και εδώ μπορεί να μπήκε και χείρα Σβαρτσενέγκερ.
Ο Σπότισγουντ επιλέγει έναν τρόπο αφήγησης που είναι αρκετά περίεργος, με αργή κίνηση σε διάφορα σημεία της ταινίας και μοντάζ που θυμίζει τηλεοπτική εκπομπή. Είναι η εποχή που είναι στη μόδα η αργή κίνηση, αλλά ο τρόπος που τη χρησιμοποιεί ο Σπότισγουντ εδώ δεν είναι από τους πιο γοητευτικούς. Δεύτερο ζήτημα που αφορά τον σκηνοθέτη είναι οι ερμηνείες των ηθοποιών του. Είναι σαν να μην υπάρχει οδηγία σε κανένα σημείο από τον σκηνοθέτη και απλώς οι ηθοποιοί να βασίζονται στην εμπειρία τους και να λένε τις ατάκες τους όπως πιστεύουν. Αποτέλεσμα είναι η αμηχανία του Σβαρτσενέγκερ σε αρκετά σημεία και οι αδιάφορες ερμηνείες των περισσότερων. Μόνη εξαίρεση ίσως ο Τόνι Γκόλντγουιν, ο οποίος δίνει λίγο παραπάνω βάρος στον κακό της υπόθεσης.
Οι περισσότεροι δεν θυμούνται σήμερα την 6η Μέρα και ίσως δικαιολογημένα. Είναι από τις πιο αδύναμες ταινίες του πρωταγωνιστή της, με μια σχετικά αργή πρώτη ώρα και μια πιο γρήγορη και με περισσότερη δράση δεύτερη ώρα, που μοιάζουν λίγο ασύνδετες μεταξύ τους, με το μοντάζ και την αφήγηση του Σπότισγουντ να παίζουν τον ρόλο τους σε αυτό. Υπάρχει μια ανατροπή, όπως ανέφερα και παραπάνω, που δίνει ένα έξτρα ενδιαφέρον και χρησιμοποιείται έξυπνα και κατά την τελική αναμέτρηση, αλλά μέχρι να φτάσεις εκεί έχει περάσει αρκετή ώρα με αδιάφορες υπο-πλοκές που δεν προσφέρουν τίποτα και εύκολα μπορεί να βαρεθείς.
Βαθμολογία: