Μετά την προδοσία της Βέσπερ, ο πράκτορας 007 επιστρέφει αποφασισμένος να αποκαλύψει τον εγκέφαλο πίσω από τη σκοτεινή οργάνωση του Μίστερ Γουάιτ. Ο Μποντ και η Μ ανακρίνουν τον Μίστερ Γουάιτ και οι πληροφορίες που καταφέρνουν να του αποσπάσουν τους κατευθύνουν προς την Αϊτή. Εκεί ο πράκτορας 007 θα βρει έναν απρόσμενο σύμμαχο στο πρόσωπο της όμορφης αλλά ατίθασης Καμίλ, η οποία βρίσκεται στα ίχνη της προσωπικής της βεντέτας. Ακολουθώντας τα στοιχεία, ο Μποντ καταλήγει στον Ντόμινικ Γκριν, έναν αδίστακτο επιχειρηματία και κορυφαίο μέλος της μυστηριώδους οργάνωσης.

Σκηνοθεσία:

Marc Forster

Κύριοι Ρόλοι:

Daniel Craig … James Bond

Olga Kurylenko … Camille Montes

Mathieu Amalric … Dominic Greene

Judi Dench … M

Gemma Arterton … Strawberry Fields

Giancarlo Giannini … Rene Mathis

Jeffrey Wright … Felix Leiter

Anatole Taubman … Elvis

David Harbour … Gregg Beam

Joaquin Cosio … στρατηγός Medrano

Fernando Guillen Cuervo … αρχηγός αστυνομίας Carlos

Jesper Christensen … Κος White

Rory Kinnear … Bill Tanner

Tim Pigott-Smith … υπουργός εξωτερικών

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Paul Haggis, Neal Purvis, Robert Wade

Παραγωγή: Barbara Broccoli, Michael G. Wilson

Μουσική: David Arnold

Φωτογραφία: Roberto Schaefer

Μοντάζ: Matt Chesse, Richard Pearson

Σκηνικά: Dennis Gassner

Κοστούμια: Louise Frogley

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Μέτρια.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: Quantum of Solace

Ελληνικός Τίτλος: Quantum of Solace

Εναλλακτικός Τίτλος: B22

Διεθνής Εναλλακτικός Τίτλος: QoS

Άμεσοι Σύνδεσμοι

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Εναντίον Δόκτωρ Νο (1962)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Από τη Ρωσία με Αγάπη (1963)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007 Εναντίον Χρυσοδάκτυλου (1964)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Επιχείρηση Κεραυνός (1965)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Ζεις Μονάχα Δυο Φορές (1967)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Στην Υπηρεσία της Αυτού Μεγαλειότητας(1969)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Τα Διαμάντια Είναι Παντοτινά (1971)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Ζήσε κι Άσε τους Άλλους να Πεθάνουν (1973)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Ο Άνθρωπος με το Χρυσό Πιστόλι (1974)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Η Κατάσκοπος που με Αγάπησε (1977)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Επιχείρηση Μουνρέικερ (1979)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Για τα Μάτια σου Μόνο (1981)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Επιχείρηση Οκτάπουσι (1983)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Ποτέ Μην Ξαναπείς Ποτέ (1983)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Επιχείρηση Κινούμενος Στόχος (1985)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Με το Δάκτυλο στη Σκανδάλη (1987)

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Προσωπική Εκδίκηση (1989)

Επιχείρηση Χρυσά Μάτια (1995)

Το Αύριο Ποτέ Δεν Πεθαίνει (1997)

Ο Κόσμος Δεν Είναι Αρκετός (1999)

Πέθανε μια Άλλη Μέρα (2002)

Casino Royale (2006)

Skyfall (2012)

Spectre (2015)

No Time to Die (2020)

Σεναριακή Πηγή

  • Σειρά βιβλίων (χαρακτήρες): James Bond του Ian Fleming.

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Bafta ήχου και ειδικών εφέ.

Παραλειπόμενα

  • Η πλοκή ξεκίνησε να διαρρυθμίζεται από τον παραγωγό Michael G. Wilson καθώς ακόμα γυρίζονταν το Casino Royale. Κάποια δε σημεία του σεναρίου γράφτηκαν από τον Marc Forster και τον Daniel Craig, παρότι αυτό δεν μπήκε στα κρέντιτ, λόγω της απεργίας των σεναριογράφων.
  • Ο τίτλος είναι δάνειο από ένα διήγημα στην ανθολογία For Your Eyes Only (1960) του Ian Fleming, και αποφασίστηκε ελάχιστα πριν ανακοινωθεί επίσημα, τον Ιανουάριο του 2008.
  • Ο Marc Forster έγινε ο νεότερος σκηνοθέτης της σειράς, και με διαφορά από τον δεύτερο. Ήταν μια προσωπική πρόταση του Daniel Craig. Πριν από αυτόν, ο Paul Haggis και ο Roger Michell απέφυγαν να αναλάβουν.
  • Ο διάσημος σχεδιαστής Tom Ford συνεργάστηκε για τα κοστούμια που φοράει στην ταινία ο Τζέιμς Μποντ. Συνολικά, σχεδίασε 400 διαφορετικά κοστούμια για τις 11 αλλαγές ρούχων που έκανε ο ήρωας εντός της ταινίας.
  • Είτε από φήμη, είτε από επίσημη πρόταση, για τον ρόλο του κοριτσιού του Μποντ ακούστηκαν οι: Abbie Cornish, Fulya Keskin, Jamelia, Carice van Houten, Mischa Barton, Juliette Lewis, Shilpa Shetty Kundra, Fernanda Lima, Juliana Paes, Cleo, Moran Atias, Mayrín Villanueva, Livia Rossi, Juliana Galvao, Michelle Alves, Fernanda Motta, Ana Paula Araujo, Paula Franco, Rita Guedes και Camila Alves.
  • Κάμεο συμμετοχές κάνουν δύο διάσημοι σκηνοθέτες, μετά από παραγγελία του φίλου και συναδέλφου τους, Marc Forster. Ο Guillermo del Toro δανείζει τη φωνή σε αρκετά σημεία, ενώ ο Alfonso Cuaron είναι πιλότος ελικοπτέρου στη Βολιβία.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Οι Jack White (των The White Stripes) και Alicia Keys συνεργάστηκαν για το Another Way to Die, το πρώτο ντουέτο της σειράς.
  • Ο Paul McCartney αρνήθηκε να γράψει εκ νέου ένα τραγούδι για τον 007, και πρότεινε την Amy Winehouse. Αυτή έγραψε ένα ντέμο, αλλά δεν έγινε αποδεκτό.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής 

Έκδοση Κειμένου: 28/10/2008

Ο Τζέιμς Μποντ δεν είναι πλέον ένας κόμικ χαρακτήρας, ίνδαλμα για κάθε αρσενικό έφηβο που θέλει να ταξιδεύει όλο τον κόσμο, στο πλάι πάντα όμορφων γυναικών. Δεν είναι ούτε ο αριστοκράτης υπεράνθρωπος, που τον συναντούσαμε περισσότερο στον ύπνο μας, στα υπερβατικά όνειρα μας. Δεν είναι ούτε το πόστερ κάθε νεαρής μαθήτριας, πλέον επιβάλλεται να συμφωνείς και με τον τύπο του. Ο Μποντ ζει, επιτέλους, την ουσιαστικότερη ανανέωση, που έγινε ποτέ σε κινηματογραφικό ήρωα. Ή θα γινότανε αυτό, ή θα γύρναγε στις μέρες του Roger Moore, δηλαδή στο χάος. Διάλεξε και πήρε!

Ο Daniel Craig είναι ο πιο ανθρώπινος υπεράνθρωπος ήρωας του κινηματογράφου και επάξια κατακτάει και τους νοσταλγούς της μακρόβιας σειράς, μαζί με τη νεολαία, λόγω του ατίθασου-επαναστατικού του ύφους. Είναι ανθρώπινος επειδή λειτουργεί με το συναίσθημα και όχι το αφοπλιστικά cool ύφος των προκατόχων του (την εξίσου συναισθηματική περίπτωση του Timothy Dalton, μάλλον θα την προσπεράσατε και εσείς…). Ματώνει, κουράζεται, λερώνεται (πολύ σημαντικό αυτό), τσαλακώνεται, χτυπά η καρδιά του. Ένας ήρωας με τον οποίο μπορείς να εξομοιωθείς, να ζήσεις μαζί του τις αγωνίες σου. Όμως, είναι και πιο σούπερ-ήρωας από ποτέ. Αφού διαβαίνει μέσα από τις -οπτικά- πιο δύσκολες δοκιμασίες που του έτυχαν ποτέ, βγαίνει ζωντανός και… κύριος. Κι όταν λέω «πιο δύσκολες», εννοώ ανθρώπινα πιο δύσκολες, δηλαδή καταστάσεις που βιώνει το «κορμί» του θεατή, προσωπικές κόντρες που ανήκουν στο υποσυνείδητο μας και όχι στον υπερβατικό πλανήτη ενός κόμικ.

Το Quantum of Solace παίρνει τα πράγματα από εκεί ακριβώς που τα άφησε το Casino Royale. Μοιάζει σαν πρώτο σίκουελ μιας νέας σειράς, παρά η 22η περιπέτεια ενός «γέρικου» ήρωα. Είναι μια εντελώς νέα σειρά ταινιών, χωρίς, πάλι, να χάνεται μέσα της το πιο αγαπημένο μας νούμερο… το 007. Όμως, οι συντελεστές του Quantum δεν είναι αυτοί του Casino, και έτσι έχουμε τις πρώτες αναπόφευκτες συγκρίσεις. Ή καλύτερα να μην τις πούμε συγκρίσεις, αλλά επαναλήψεις και διαφορές. Και στα δύο νικητής βγαίνει το Casino. Η έκπληξη του νέου χαρακτήρα και των νέων 007 ηθών έχει χαθεί, αφού ανήκει στην αδηφάγα, διετή, μνήμη μας. Πολύ απλά, δεν υπάρχει καμία ανανέωση στην ανανέωση, κάποιο καινούργιο τεχνολογικό ή σκηνοθετικό «γκάτζετ» που θα κάνει το μπαμ. Οι δυναμικές σκηνές δράσης, ειδικά μία από αυτές είναι απίστευτη, υπάρχουν προς τέρψη του ματιού και όχι προς δημιουργίας νέου μύθου.

Η επιλογή ενός ποιοτικού σκηνοθέτη, σαν τον Marc Forster, αποδεικνύεται τέλεια και… μετριότατη! Το σενάριο είναι, ιδεολογικά και σε γενική σύλληψη, το πιο ουσιαστικό και πολιτικά σωστό που έγινε ποτέ στη σειρά. Η παγκόσμια εξουσία μικρογραφείται στην αναστάτωση του παγκόσμιου χάρτη, για το ποταπό οικονομικό κέρδος. Οι σεναριογράφοι κλείνουν το μάτι προς τους εχθρούς των ΗΠΑ (και όμως), λες και ο δικός μας Γαβράς εμπνεύστηκε το στόρι. Η επίκαιρη Βολιβία είναι στο στόχαστρο μιας επικείμενης χούντας, υπό την συμπαράσταση ενός οργανισμού, πιο πάνω και από την παντοδυναμία της αστερόεσσας.

Όμως, μια ταινία Μποντ τη βλέπουμε και θέλουμε να τη βλέπουμε, πρωτίστως, για άλλους λόγους. Από πλευράς δράσης, ο Forster έχει μαζί του ένα τεχνικό επιτελείο που δεν μπορεί να κάνει λάθος. Κάθε γρήγορη σκηνή έχει την απαραίτητη δόση αδρεναλίνης, που τόσο ελπίζαμε να έχει. Παρά ταύτα, για αρκετή ώρα γίνεται το κλασικότερο λάθος σε ταινίες δράσης, και αυτό ονομάζεται «κοιλιά». Σε αυτή την ώρα αναπτύσσεται ένα σενάριο που είναι μεν πολιτικά ορθό, δεν έχει όμως την κίνηση να δικαιολογήσει την πολύωρη κάμψη της δράσης και την «εξάτμιση» του ιδρώτα από τα πρόσωπα μας. Ανθρώπινα δεινός και αληθινά κακός ο «κακός» της ταινίας (πολύ ποιοτική η επιλογή του Mathieu Amalric), ασθενής η παρουσία του σεξουαλικού στοιχείου, πολύ λίγη, όχι οπτικά, η Olga Kurylenko ως Bond Girl.

Αυτόνομα είναι από τις καλύτερες Μποντ ταινίες που έχουν δει τα μάτια μας. Όμως, συγκρίσιμα με το Casino Royale είναι κατώτερο και ποιοτικά και σε δράση και στο ότι έχουμε απλή επανάληψη και όχι ανανέωση. Ο Daniel Craig μόνο συναισθηματικά τοποθετείται δεύτερος πίσω από τον Sean Connery, αφού είναι ο απόλυτος ήρωας που μπορούμε να ζήσουμε, να συμπονέσουμε και να τρέξουμε μαζί του. Ο Marc Forster δεν κάνει την ποιοτική διαφορά για μια ταινία δράσης, αλλά προσφέρει το πιο σχηματικά ορθό σενάριο στη σειρά. Φυσικά και του συγχωρούμε την πολύωρη κοιλιά στην περιπέτεια, φυσικά του συγχωρούμε τον ασθενές του σεξισμό (ίσα-ίσα), φυσικά και σας προτείνω να μη χάσετε την 22η περιπέτεια του μακροβιότερου κινηματογραφικού ήρωα, αν και συμπεριφέρεται, για το καλό της, σαν δεύτερη μιας νέας σειράς. Αν διατηρηθεί αυτή η λογική ανανέωσης και στο μέλλον, κι ο εγγονός μου θα βλέπει Τζέιμς Μποντ…

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

20 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.