Στο μέλλον, σε μια Γη που έχει εξελιχτεί υπερβολικά, ο Τζακ Χάρπερ είναι ένας από τους τελευταίους μηχανικούς αυτοκινούμενων αεροσκαφών που έχουν απομείνει. Αποστολή του είναι να αποσπάσει ζωτικής σημασίας πλουτοπαραγωγικές πηγές, μετά από μεγάλο πόλεμο με τον εχθρό της Γης, τους Σκαβς. Πλέον, η δουλειά έχει σχεδόν τελειώσει, όταν διασώζει μια όμορφη ξένη από την πτώση ενός αεροσκάφους. Η άφιξη της θα επιφέρει μια σειρά γεγονότων που θα κάνουν τον Τζακ να αμφισβητήσει όλα όσα γνώριζε και να καταλάβει πως η μοίρα της ανθρωπότητας είναι στα χέρια του.

Σκηνοθεσία:

Joseph Kosinski

Κύριοι Ρόλοι:

Tom Cruise … Jack Harper

Morgan Freeman … Malcolm Beech

Olga Kurylenko … Julia Rusakova Harper

Andrea Riseborough … Victoria ‘Vika’ Olsen

Nikolaj Coster-Waldau … λοχίας Sykes

Melissa Leo … Sally/Tet

Zoe Bell … Kara

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Karl Gajdusek, Michael Arndt

Παραγωγή: Peter Chernin, Dylan Clark, Duncan Henderson, Joseph Kosinski, Barry Levine

Μουσική: Anthony Gonzalez, Joseph Trapanese

Φωτογραφία: Claudio Miranda

Μοντάζ: Richard Francis-Bruce

Σκηνικά: Darren Gilford

Κοστούμια: Marlene Stewart

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Oblivion
  • Ελληνικός Τίτλος: Oblivion
  • Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Λήθη [τηλεόραση]

Σεναριακή Πηγή

  • Κόμικ: Oblivion του Joseph Kosinski.

Παραλειπόμενα

  • Ο Joseph Kosinski δεν είχε ποτέ ολοκληρώσει το γκράφικ-νόβελ με τον ίδιο τίτλο, εξηγώντας ότι δημιουργήθηκε ως μέρος διαδικασίας της ύπαρξης μιας ταινίας. Παρόλα αυτά, η Radical Comics τού παρείχε την ευχέρεια να εξελίσσει το στόρι μέσα στα χρόνια, κι ενώ δεν εκδόθηκε, ήταν αυτό που βρέθηκε στα χέρια των στούντιο ως πρόταση για το φιλμ.
  • Η Walt Disney Pictures ήταν που απέκτησε πρώτη τα δικαιώματα του κόμικ το 2010. Όταν όμως η εταιρία είδε ότι το σχέδιο ήθελε πολλές αλλαγές για να μείνει εντός του οικογενειακού κλίματος της, αναγκάστηκε να το αφήσει. Τότε ήρθε η Universal Pictures, που το ήθελε κι αυτή εξαρχής, και ενέκρινε μια PG-13 εκδοχή.
  • Σύμφωνα με τον Kosinski, η ταινία αποτίνει φόρο τιμής στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας των 1970.
  • Το ιπτάμενο όχημα “φούσκα” που πιλοτάρει ο Τζακ κατασκευάστηκε στα πρότυπα του ελικόπτερου Bell 47. Αυτό είχε κάνει την πρώτη του πτήση το 1947, και ο δημιουργός έτυχε να το δει σε μουσείο του Μανχάταν.
  • Ο Tom Cruise είχε εκφράσει από πολύ νωρίς τη θέληση του να πρωταγωνιστήσει.
  • Για τον πρώτο γυναικείο ρόλο πέρασαν οντισιόν οι: Jessica Chastain (η πρώτη επιλογή), Olivia Wilde, Noomi Rapace, Kate Mara, Olga Kurylenko, Mary Elizabeth Winstead και Brit Marling. Ενώ για τη Βικτόρια: Diane Kruger, Hayley Atwell και Kate Beckinsale.
  • Το φιλμ γυρίστηκε σε 4K resolution με κάμερες CineAlta F65 της Sony. Σε κάποιες όμως σκηνές χρήση έγινε της κάμερας Red Epic.
  • Υλικό από τα γυρίσματα είχε κάνει μια πρώτη εμφάνιση στο CinemaCon του 2012, κι ενώ η ταινία είχε ξεκινήσει να γυρίζεται μόλις έναν μήνα πριν.
  • Πρώτη ταινία που από την αρχή ως το φινάλε είχε εκμεταλλευτεί όλες τις δυνατότητες του Dolby Atmos.
  • Με κόστος 120 εκατομμύρια δολάρια, το φιλμ εισέπραξε 287,9.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Το τραγούδι Oblivion από τους M83 κλείνει την ταινία.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 13/4/2013

Δεν μπορώ να κρύψω ότι η παρακολούθηση του «Oblivion» μού προκάλεσε μια γλυκιά νοσταλγία. Δεν το λέω για πλάκα, αλλά ίσως έχει σχέση με το είμαι σχεδόν συνομήλικος με τον Joseph Kosinski κι έχουμε ταυτόχρονες εμπειρίες από το σινεμά της επιστημονικής φαντασίας. Η ταινία του είναι ένα αμάλγαμα από «Πολέμους των Άστρων» (ίσως υπερβολικά το συγκεκριμένο και μάλλον απροκάλυπτα), Σολάρις, και λίγο από όλα όσα αφορούσαν τον χώρο γύρω στα 1970-80. Το πρόβλημα, όμως, είναι πως ο Kosinski δεν είναι Spielberg, ώστε να παραθέσει κάτι το προσωπικό μέσα σε αυτό το αμάλγαμα και να παρουσιάσει κάτι καινό. Θα βοηθούσε σίγουρα ένα καλύτερο, πιο ουσιώδες, σενάριο, χωρίς να μιλάμε γενικά για κακό σενάριο κι εδώ.

Είναι συγκινητική η εμπιστοσύνη που δίνει η ταινία στα χειρονακτικά εφέ και πώς τα παντρεύει με τα ψηφιακά. Αισθάνεσαι τον ανθρώπινο παράγοντα, μπορείς να συμπονέσεις με τον ήρωα, να γίνεις μέρος της πλοκής, η οποία παρεμπιπτόντως δεν σε αφήνει ποτέ έκθετο, παρότι η διάρκεια είναι λιγάκι τσιμπημένη. Είναι γενικά, το sci-fi που γράφει στο πανί, δεν προσβάλει την ιστορία του είδους, δεν κάνει χάρες στην υψηλή τεχνολογία και στον «κομπιουτερικό» θεατή. Το ότι γράφει στο πανί, βέβαια, δεν σημαίνει ότι γράφει και ιστορία στον χώρο. Δεν ζούμε στη δεκαετία του 1970 για να απολαμβάνουμε μια δυναμική δουλειά ενός μεγάλου επιτελείου τεχνικών, δεν έχουμε δηλαδή την αθωότητα τού τότε, κι εκεί χρειάζονταν ένα στόρι, ας πούμε «lifetime», για να αποτυπωθεί στη μνήμη. Πέστε με και κακό, αλλά φοβάμαι ότι κι ο Tom Cruise κακό κάνει στο φιλμ, παρά καλό, παραπέμποντας σε χαρακτήρες που έχει παίξει ο ίδιος πολλάκις, χωρίς να μπαίνει σε ιδιαίτερο κόπο να «γεννήσει» κάποιον νέο.

Είναι ένα φιλμ που θα το πρότεινα σε όλες τις γενιές κι αυτό δεν είναι αμελητέο. Είναι κι αυτά που αντέχουν θεάσεις, αλλά ιστορία δεν γράφει. Ήθελε ταυτότητα, ήθελε δυνατότερο στόρι, πιο φρέσκο μήνυμα. Κανείς, όμως, δεν θα βγει παραπονεμένος κι αυτό δεν είναι ότι πιο συχνό στις ημέρες μας.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

19 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *