
Ένας οφθαλμολόγος απειλείται από την ερωμένη του, πως αν δεν την παντρευτεί θα του διαλύσει τη ζωή. Όταν ο αδελφός του προτείνει τον φόνο ως λύση, ο οφθαλμολόγος βρίσκεται σε δίλημμα. Από την άλλη, ένας σκηνοθέτης μάχεται με έναν ερωτικό πειρασμό, κι ενώ κάνει το τελευταίο του ντοκιμαντέρ.
Σκηνοθεσία:
Κύριοι Ρόλοι:
Martin Landau … Judah Rosenthal
Anjelica Huston … Dolores Paley
Woody Allen … Cliff Stern
Alan Alda … Lester
Mia Farrow … Halley Reed
Jerry Orbach … Jack Rosenthal
Joanna Gleason … Wendy Stern
Claire Bloom … Miriam Rosenthal
Daryl Hannah … Lisa Crosley
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Woody Allen
Παραγωγή: Robert Greenhut
Φωτογραφία: Sven Nykvist
Μοντάζ: Susan E. Morse
Σκηνικά: Santo Loquasto
Κοστούμια: Jeffrey Kurland
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Crimes and Misdemeanors
- Ελληνικός Τίτλος: Απιστίες και Αμαρτίες
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Όσκαρ σκηνοθεσίας, δεύτερου αντρικού ρόλου (Martin Landau) και αυθεντικού σεναρίου.
- Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (δράμα).
- Υποψήφιο για Bafta καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, δεύτερου αντρικού ρόλου (Alan Alda), δεύτερου γυναικείου ρόλου (Anjelica Huston), σεναρίου και μοντάζ.
Παραλειπόμενα
- Ο δημιουργός επηρεάζεται εδώ από τον Fyodor Dostoyevsky, και συγκεκριμένα το Έγκλημα και Τιμωρία. Το ίδιο βιβλίο ο Allen θα το “επισκεφτεί” εκ νέου άλλες τρεις φορές στην καριέρα του.
- Αρχικά, ο Alan Alda ήταν απλά να εμφανιστεί στην αρχική σκηνή του πάρτι, στο πλάι της Daryl Hannah. Παρόλα αυτά, όταν ο Woody Allen τού ζήτησε να αυτοσχεδιάσει, του άρεσε τόσο που επέκτεινε τον ρόλο του, γράφοντας τον καθώς η ταινία γυρίζονταν.
- Η σκηνοθέτις Nora Ephron κάνει ένα πέρασμα ως καλεσμένη στο πάρτι. Στο ίδιο πάρτι, βρίσκεται κάπου και η μετέπειτα οσκαρική Mercedes Ruehl.
- Αφού έκανε το πρώτο μοντάζ, ο Allen πέταξε έξω ολόκληρη την πρώτη πράξη, και φώναξε το καστ πίσω για νέα γυρίσματα. Μαζί, άλλαξε τη σεναριακή προοπτική επικέντρωσης σε άλλη εσωτερική ιστορία.
- Παρότι αναγνωρίστηκε άμεσα από πολλούς ως μία από τις καλύτερες του δημιουργού της, στέφθηκε με εμπορική αποτυχία. Έχοντας κοστίσει 19 εκατομμύρια δολάρια, έβγαλε 18,3.
Κριτικός: Σοφία Γουργουλιάνη
Έκδοση Κειμένου: 23/12/2009
O Woody Allen είχε πάντα το ταλέντο να μας κάνει να ξεκαρδιζόμαστε και ταυτόχρονα να προβληματιζόμαστε, να περνάει τα πιο βαθιά μηνύματα μέσα από τα πιο απλά σενάρια, να μας αποδεικνύει, εντέλει, ότι αποτελεί έναν κινηματογραφικό θρύλο κι ένα φαινόμενο μοναδικό στην ιστορία της 7ης τέχνης. Αυτό ακριβώς κάνει και με το Crimes and Misdemeanors: βαδίζει στα γνωστά του χνάρια και τα ακολουθεί τόσο πιστά που δεν είναι δυνατό να μας δώσει κάτι λιγότερο από μια απολαυστική ταινία.
Όλοι οι γνωστοί του προβληματισμοί είναι εδώ: οι νευρωτικοί χαρακτήρες, η Νέα Υόρκη. Σίγουρα αυτό τον Woody Allen τον έχουμε όλοι ξαναδεί και μάλιστα σε αρκετά καλύτερη έκδοση, σίγουρα είναι μια ταινία όπου ανακυκλώνονται οι ίδιοι προβληματισμοί, σίγουρα εδώ ο Woody Allen διαλέγει να ακολουθήσει την πεπατημένη αντί να βρει νέα σκηνοθετικά και σεναριακά μονοπάτια, σίγουρα όμως δεν μπορούμε παρά να γοητευτούμε από το ταλέντο και την εξυπνάδα του και να δηλώσουμε αιώνιοι φαν.
Συμπερασματικά, πρόκειται για μια ταινία που αξίζει να δείτε, όχι γιατί δεν έχετε ξαναδεί κάτι παρόμοιο, αλλά γιατί πρόκειται για έναν κινηματογράφο αληθινό, για ένα έργο τέχνης που σίγουρα δεν θα σας συγκλονίσει, αλλά θα σας προβληματίσει και θα σας κάνει να ανοίξετε συζητήσεις που πολύ αμφιβάλλω αν κλείνουν κάπου και κάποτε. Πριν ανοίξετε αυτές τις συζητήσεις, κάντε μόνοι σας τη σωστή απόδοση του τίτλου στα ελληνικά -όχι δεν είναι Απιστίες και Αμαρτίες-, γιατί αλλιώς χάνετε όλο τον προβληματισμό και το σκεπτικό της ταινίας, και είναι κρίμα, όχι γιατί αδικείται τον Woody Allen, αλλά για σας που χωρίς τη σωστή αυτή απόδοση, μπορεί να μην ανοίξετε καν αυτές τις υπέροχες συζητήσεις…
Βαθμολογία: