Παρά τη μυστηριώδη οικογενειακή απαγόρευση της μουσικής, η οποία κρατάει ολόκληρες γενιές, ο Μιγκέλ ονειρεύεται να γίνει διάσημος μουσικός όπως το είδωλό του, Ερνέστο δε λα Κρουζ. Μετά από μερικά αλλόκοτα γεγονότα, και λαχταρώντας να αποδείξει το ταλέντο του, ο Μιγκέλ θα βρεθεί στην εκθαμβωτική, συναρπαστική και πολύχρωμη Χώρα τον Προγόνων. Με συνοδοιπόρο έναν γοητευτικό απατεώνα που ακούει στο όνομα Έκτωρ, ο Μιγκέλ θα ζήσει ένα απίστευτο ταξίδι που θα φανερώσει την κρυφή ιστορία της οικογένειας του.

Σκηνοθεσία:

Lee Unkrich

Adrian Molina (βοηθητικός)

Κύριοι Ρόλοι:

Anthony Gonzalez … Miguel (φωνή)

Gael Garcia Bernal … Hector (φωνή)

Benjamin Bratt … Ernesto de la Cruz (φωνή)

Alanna Ubach … Mama Imelda (φωνή)

Renee Victor … Abuelita (φωνή)

Ana Ofelia Murguia … Mama Coco (φωνή)

Edward James Olmos … Chicharron (φωνή)

Alfonso Arau … Papa Julio (φωνή)

Gabriel Iglesias … υπάλληλος (φωνή)

Cheech Marin … υπάλληλος αναχωρήσεων (φωνή)

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Adrian Molina, Matthew Aldrich

Στόρι: Lee Unkrich, Jason Katz, Matthew Aldrich, Adrian Molina

Παραγωγή: Darla K. Anderson

Μουσική: Michael Giacchino

Μοντάζ: Steve Bloom, Lee Unkrich

Σκηνικά: Harley Jessup

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Coco
  • Ελληνικός Τίτλος: Coco

Κύριες Διακρίσεις

  • Όσκαρ ταινίας κινουμένων σχεδίων και τραγουδιού (Remember Me).
  • Χρυσή Σφαίρα ταινίας κινουμένων σχεδίων. Υποψήφιο για τραγούδι (Remember Me).
  • Βραβείο Bafta ταινίας κινουμένων σχεδίων.
  • Καλύτερη ταινία στα βραβεία Annie (κινουμένων σχεδίων) και ακόμα 10 βραβεύσεις.

Παραλειπόμενα

  • Τεχνική: Computer-animated (ψηφιακό)
  • Η ταινία βγήκε και τρισδιάστατη.
  • Η ταινία της Pixar δέχτηκε κριτική από τη λατίνικη κοινότητα, όταν η Walt Disney επιχείρησε να κατοχυρώσει τον αρχικό τίτλο «Dia de Muertos» για πολυποίκιλες εμπορικές δραστηριότητες. Αφού μαζεύτηκαν και 21.000 υπογραφές για την «πολιτιστική οικειοποίηση και εμπορική εκμετάλλευση στη χειρότερη της μορφή», η Disney απέσυρε τον τίτλο.
  • Και στα ελληνικά, με τις φωνές των: Ιωάννης Παναγιώτης Χασιώτης (Μιγκέλ), Χρήστος Θάνος (Έκτωρ), Γιώργος Ζαχαρόπουλος (Ερνέστο ντε λα Κρουζ), Σία Κοσκινά (μαμά Ιμέλντα), Βίνα Παπαδοπούλου (Αμπουελίτα), Δημήτρης Παπαδάτος (ο μπαμπάς), Χριστίνα Κουτσουδάκη (μαμά Κόκο), Μανώλης Γιούργος (Τσιτσαρόν), Σοφία Παναηλίδου (η μαμά), Κώστας Δαρλάσης (πάπα Χούλιο), Πέτρος Δαμουλής (θείος Όσκαρ/θείος Φελίπε/σεκιουριτάς), Σπύρος Μπιμπίλας (κλητήρας), Κώστας Φιλίππογλου (Πλάσα Μαριάτσι/Γκουστάβο), Φωτεινή Ντεμίρη (Φρίντα Κάλο), Χριστίνα Αλεξίου (θεία Ροζίτα), Βασιλική Δήμου (θεία Βικτόρια), Τάσος Κωστής (θείος Μπέρτο/Δον Χιντάλγκο), Μαρία Πλακίδη (Εμ-Σι), Αργύρης Κανδύλης (Χουάν Ορθοδοντάκης), Λίλυ Παπαγιάννη (υπάλληλος αναχωρήσεων), Ντίνος Σούτης (υπάλληλος φυλακής/υπάλληλος αφισών), Βάσια Ζαχαροπούλου, Χαρά Ζησιμάτου, Βούλα Κώστα, Γιάννης Μακρής, Ανδρέας Ρήγας, Δημήτρης Σάρλος, Χρήστος Συριώτης, Ειρήνη Τσίγκα, Στέλιος Ψαρουδάκης. Τραγούδι: Λευτέρης Λάμπρου (Μιγκέλ), Ζωή Μουρλά (μικρή Κόκο). Σκηνοθετική επιμέλεια: Μαρία Πλακίδη. Μετάφραση: Ελένη Κουβοπούλου. Στοίχοι: Ηλίας Ματάμης.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Τα τραγούδια γράφτηκαν από τους: Germaine Franco, Adrian Molina, Robert Lopez και Kristen Anderson-Lopez. Αυτό που ξεχώρισε είναι το Remember Me, που ακούγεται σε διάφορες παραλλαγές μέσα στην ταινία, ενώ στο φινάλε ερμηνεύεται από τον Miguel και τη Natalia Lafourcade.

Κριτικός:  Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 28/5/2018

Και η παντοκυριαρχία της Pixar καλά κρατεί. Δεν χρειάζεται να μπει κάποιος σε λεπτομέρειες περί αυτού, μπορεί μονάχα να κρίνει την ποιότητα του σχεδίου. Ένα τόσο άψογο τεχνολογικά ψηφιακό σχέδιο σε βάζει πράγματι σε σκέψεις, αν τη μεθαύριο μια ταινία κινουμένων σχεδίων μπορεί να σπάσει το φράγμα και να εκληφθεί ως μια κανονικότατη ταινία, εννοώντας σαν να παίζουν ζωντανοί ηθοποιοί.  Μα φυσικά την ποιότητα ενός έργου δεν την καθορίζει μονάχα η αρτιότητα επί της τεχνικής, αλλά η όλη συνολικά ουσία, κάτι που το Coco ευτυχώς δεν ξεχνάει.

Εδώ είναι Μεξικό! Όχι βέβαια το Μεξικό της άπλετης βίας, της μεγάλης φτώχιας και του μεθυσιού, για οικογενειακή ταινία μιλάμε άλλωστε, αλλά αυτό που διαχρονικά ζει μέσα από τις παραδόσεις. Και πόσο πιο όμορφα αυτές θα ζωντάνευαν εμπρός μας, αν όχι από το ζωντάνεμα ενός κόσμου υπερβατικού που υπάρχει στις εικόνες που επικρατούν κατά την τόσο σημαντική γιορτή για τους Μεξικανούς (κι όχι μόνο), την ημέρα των νεκρών. Κι ενώ ξεκινώντας το φιλμ με τη βατή πραγματικότητα μιας ιστορίας που φοβάσαι ότι θα κινηθεί σε τετριμμένα, εισβάλουμε μέσα στη χώρα των νεκρών, με την Pixar να ξετυλίγει μια ολόκληρη μυθολογία, οπτική και διαλογική, με συνεχή δάνεια από τις τοπικές τους παραδόσεις και την ιστορία τους.

Κι ενώ σηκώνεις τα χέρια από την τόσο επιμελημένη δουλειά των δημιουργών, στέκεσαι εκεί που στέκεται συνήθως και μια οικογενειακή ταινία. Τα όρια δηλαδή της σοβαρότητας και του οικογενειακού θεάματος εξυψώνουν μεν το έργο ως προς τη δεύτερη του ιδιότητα, αλλά ένας ενήλικας είναι φυσιολογικό πως μέσα του λυπάται που δεν υπηρετούν απόλυτα την πρώτη. Το όμορφο αυτό φιλμ δεν διατηρεί τον σοβαρό χαρακτήρα που αντλείται μέσα από τις συγκεκριμένες παραδόσεις, πόσο μάλλον την ιστορία του τόπου, κι ενώ δεν τα προσβάλει πουθενά, είναι αλήθεια ότι τα προσαρμόζει ως προς όλα τα επίπεδα στο να γίνουν πρωτίστως αγαπητά από ένα παιδικό κοινό. Όχι, ποτέ δεν πετάει έξω τον ενήλικο θεατή, αλλά αυτό το ενήλικο κοινό απλά ψυχαγωγείται. Πρέπει να έχεις μια πολύ επιφανειακή άποψη περί θρησκειών, ιστορίας και παραδόσεων για να εκλάβεις τόσο σοβαρά το όλο στόρι. Ένα στόρι που δεν αποφεύγει ιδιαίτερα τους αμερικανικούς κανόνες σεναριακής δομής, ούτε φυσικά σου στερεί το απόλυτο κι εν μέσω αγωνίας happy-end.

Όπως και να έχει, και κρίνοντας το για αυτό που είναι, στέκει ψηλά ακόμα και για τον πήχη της αψεγάδιαστης τεχνικά θυγατρικής της Disney. Θα λέγαμε ότι μαζί με το Γουόλ-Υ και το Τα Μυαλά που Κουβαλάς στρογγυλοκάθεται στις παρυφές της κορυφής των «Ιμαλαίων» των ψηφιακών κινουμένων σχεδίων, των οποίων το «Έβερεστ» ακόμα πιστεύω ότι δεν έχει κατακτηθεί…

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

16 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.