Το Νησί του Μπέργκμαν
- Bergman Island
- 2021
- Γαλλία
- Αγγλικά, Γαλλικά, Σουηδικά
- Αισθηματική, Δραματική, Σινεφίλ
- 25 Αυγούστου 2022
Ένα ζευγάρι αμερικανών σκηνοθετών ταξιδεύουν στο νησάκι Φόρε της Σουηδίας, εκεί όπου ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν έζησε για χρόνια και γύρισε τις περισσότερες ταινίες του. Οι δυο τους σκοπεύουν να περάσουν στο νησί το καλοκαίρι και να δουλέψουν τα σενάρια των επόμενων ταινιών τους, αναζητώντας την έμπνευση στο άγριο και υποβλητικό τοπίο του Φόρε.
Σκηνοθεσία:
Mia Hansen-Love
Κύριοι Ρόλοι:
Vicky Krieps … Chris Sanders
Tim Roth … Tony Sanders
Mia Wasikowska … Amy/Mia Wasikowska
Anders Danielsen Lie … Joseph/Anders Danielsen Lie
Hampus Nordenson … Hampus
Anki Larsson … Ase
Melinda Kinnaman … Berit
Stig Bjorkman … Stig
Joel Spira … Jonas
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Mia Hansen-Love
Παραγωγή: Charles Gillibert, Erik Hemmendorff, Rodrigo Teixeira, Lisa Widen
Φωτογραφία: Denis Lenoir
Μοντάζ: Marion Monnier
Σκηνικά: Mikael Varhelyi
Κοστούμια: Judith de Luze, Julia Tegstrom
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Bergman Island
- Ελληνικός Τίτλος: Το Νησί του Μπέργκμαν
Κύριες Διακρίσεις
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών.
Παραλειπόμενα
- Αγγλόφωνο ντεμπούτο για τη Mia Hansen-Love.
- Η δημιουργός άντλησε προσωπικές εμπειρίες για τη συγγραφή του σεναρίου.
- Το 2017, η ταινία είχε ανακοινωθεί με τους Greta Gerwig, John Turturro και Mia Wasikowska στους κύριους ρόλους. Ο δεύτερος είχε προσωρινά αντικατασταθεί από τον Owen Wilson, που όμως αποχώρησε λίγο πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα. Αυτό επέφερε ανωμαλία, μια και η σκηνοθέτις ξεκίνησε το Καλοκαίρι του 2018 να γυρίζει την ταινία χωρίς άντρα πρωταγωνιστή, και το επόμενο Καλοκαίρι ήταν διαθέσιμος ο Tim Roth, οπότε και ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Συχνή είναι η παρουσία των κελτικών ρυθμών του Robin Williamson επί του σάουντρακ.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 23/8/2022
Η Mia Hansen-Love ούτε ήταν ούτε θα γίνει ποτέ Μπέργκμαν, χωρίς αυτό να μειώνει ούτε στο ελάχιστο τη διαδρομή της. Το πιο αξιοζήλευτο που πετυχαίνει σε αυτό της το πόνημα είναι πως το επισκιάζει ολούθε με το φάντασμα του σπουδαιότερου τέκνου της Σουηδίας, χωρίς παρόλα αυτά να χάνει την προσωπική της σφραγίδα.
Με έναν απλό όσο κι έξυπνο τρόπο, η γαλλίδα δημιουργός κόβει την ταινία της ασύμβατα στα δύο. Η κεντρική της ιστορία είναι ένας μυθοπλαστικός φόρος τιμής στον Μπέργκμαν, που θα μπορούσε κανείς να τη δει ως ένα ευφυές ντοκιμαντέρ, και η άλλη είναι μια «ταινία μέσα στην ταινία», όπου η δημιουργός δανείζει στην κεντρική της ηρωίδα μια όλοδική της ημιτελή ταινία μέσου μήκους. Οι δυο αυτές όψεις αλληλοεπιδρούν θεματικά, αλλά είναι αλήθεια ότι μοιράζονται μια παρόμοια κι ευθεία τεχνική προσέγγιση, που ίσως κουράσει κάποιους μη μυημένους. Μην μπείτε βέβαια στη διαδικασία να αναζητήσετε τους μπεργκμανικούς ήρωες εδώ μέσα, η Hansen-Love παίρνει τις εικόνες τους αλλά όχι την ουσία τους. Ανά σημεία, μάλιστα, οι φίλοι του σουηδού μαέστρου μάλλον θα βρουν πολύ επιφανειακές-φωτογραφικές τις αναφορές στον «θεό» τους (εκτός κι αν γυρίσουμε στην 50’s εποχή του «καλοκαιριού του έρωτα»), και στο μεγαλύτερο μέρος θα συμφωνούσα μαζί τους.
Πρόκειται όμως για μια λαμπρή σπουδή πάνω στην εσωτερικών ρυθμών κινηματογραφία γενικότερα. Το ιερό για τους σινεφίλ τοπίο του νησιού, οι απανωτές αναφορές στην ιστορία της έβδομης τέχνης, αλλά και το επάγγελμα των δύο κεντρικών χαρακτήρων σε έχουν προϊδεάσει πως βρίσκεσαι στο σωστό σημείο. Εκεί όμως που φοβάσαι πως η έξαψη που αισθάνεσαι είναι εντέλει ένα δάνειο και όχι μια νέα δημιουργία, εμφανίζεται μέσω της φαντασίας της ηρωίδας μια αιθέρια Mia Wasikowska, και η Hansen-Love δηλώνει καθ’ όλα παρούσα. Δεν πρόκειται για κάποιο μίνι αριστοτέχνημα, πιο πολύ ένα σκάψιμο σε ευρέως συναντώμενα συναισθήματα είναι, αλλά η αύρα που πλέον έχει επιβληθεί σε χαλαρώνει και σε ρουφάει μέσα της.
Το στοίχημα δεν θα κερδηθεί εντέλει ούτε μέσω υψηλών νοημάτων, ούτε καν αυτόνομα από τον έντονο σινεφιλισμό που αποπνέεται. Αυτό που νικάει είναι η συνολική αίσθηση που αφήνει μέσα σου αυτό το μωσαϊκό εικόνων, αναδρομών και λέξεων, τοποθετημένο στο πλέον κατάλληλο για κάτι τέτοιο μέρος του πλανήτη. Γιατί εντέλει αυτό το μικρό νησάκι ήταν μαγικό και πριν το ανακαλύψει ο Μπέργκμαν…
Βαθμολογία: