
Στην καρδιά της μαροκινής ερήμου, ένα μικρό βοσκόπουλο σημαδεύει παίζοντας με μια κυνηγετική καραμπίνα ένα τουριστικό πούλμαν, πετυχαίνοντας τη Σούζαν, μια αμερικανίδα εκδρομέα στον λαιμό, προκαλώντας της ακατάσχετη αιμορραγία. Για τον άντρα της, τον μπερδεμένο με τα όσα συμβαίνουν Ρίτσαρντ, είναι η αρχή μιας οδύσσειας προκειμένου να βρει μέσα στην ερημιά γιατρό που θα τη βοηθήσει. Την ίδια στιγμή πίσω στο σπίτι του ζευγαριού στο Σαν Ντιέγκο, η γκουβερνάντα Αμέλια, δίχως να έχει άλλη λύση, αναλαμβάνει το ρίσκο να πάρει μαζί της στο Μεξικό τα δύο τους ανήλικα παιδιά, ώστε να μπορέσει να παραστεί στον γάμο του γιου της, παρακούοντας τις εντολές των εργοδοτών της. Όπως εντολές, κοινωνικού χαρακτήρα, αρνείται να ακολουθήσει η επαναστατημένη Τσιέκο, μια κωφάλαλη κοπέλα που μεγαλώνει μέσα στην παράνοια μιας μεγαλούπολης όπως το Τόκιο, γνωρίζοντας πως ο πατέρας της για άγνωστους προς εκείνη λόγους, καταζητείται από την αστυνομία.
Σκηνοθεσία:
Alejandro G. Inarritu
Κύριοι Ρόλοι:
Brad Pitt … Richard Jones
Cate Blanchett … Susan Jones
Adriana Barraza … Amelia Hernandez
Gael Garcia Bernal … Santiago
Rinko Kikuchi … Chieko Wataya
Koji Yakusho … Yasujiro Wataya
Mohamed Akhzam … Anwar
Peter Wight … Tom
Harriet Walter … Lilly
Elle Fanning … Debbie Jones
Nathan Gamble … Mike Jones
Monica Del Carmen … Lucia
Clifton Collins Jr. … συνοριοφύλακας
Michael Pena … αστυνόμος John
Emilio Echevarria … Emilio
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Guillermo Arriaga
Στόρι: Guillermo Arriaga, Alejandro G. Inarritu
Παραγωγή: Steve Golin, Alejandro G. Inarritu, Jon Kilik
Μουσική: Gustavo Santaolalla
Φωτογραφία: Rodrigo Prieto
Μοντάζ: Douglas Crise, Stephen Mirrione
Σκηνικά: Brigitte Broch
Κοστούμια: Gabriela Diaque, Miwako Kobayashi, Michael Wilkinson
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Babel
- Ελληνικός Τίτλος: Babel
- Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Βαβέλ [τηλεόραση]
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Χαμένες Αγάπες (2000)
- 21 Γραμμάρια (2003)
Κύριες Διακρίσεις
- Όσκαρ μουσικής. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, δεύτερο γυναικείο ρόλο (Adriana Barraza και Rinko Kikuchi), αυθεντικό σενάριο και μοντάζ.
- Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (δράμα). Υποψήφιο για σκηνοθεσία, δεύτερο αντρικό ρόλο (Brad Pitt), δεύτερο γυναικείο ρόλο (Adriana Barraza και Rinko Kikuchi), σενάριο και μουσική.
- Βραβείο Bafta μουσικής. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο, φωτογραφία, μοντάζ και ήχο.
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών. Βραβείο σκηνοθεσίας, μοντάζ και οικουμενικής επιτροπής.
Παραλειπόμενα
- Ταινία ψηφιδωτό με την οποία ο Alejandro G. Inarritu έκλεισε την άτυπη τριλογία του θανάτου (Χαμένες Αγάπες και 21 Γραμμάρια).
- Σε αρχικά στάδια του σεναρίου, η νεαρή κωφή Γιαπωνέζα ήταν μια μικρή Ισπανίδα που είχε πρόσφατα χάσει το φως της.
- Ο Inarritu είχε ξεκινήσει τον σχεδιασμό με δύο μόνο τοποθεσίες κατά νου. Ο Guillermo Arriaga ήταν που πρόσθεσε το Μαρόκο και την Ιαπωνία.
- Η 24χρονη Rinko Kikuchi είχε εξαρχής εντυπωσιάσει στην οντισιόν, αλλά δεν ήταν και στην πραγματικότητα κωφή. Αφού όμως πέρασαν εκατοντάδες άλλες κοπέλες από δοκιμή, ο σκηνοθέτης κατέληξε σε αυτήν, μια και το ταλέντο της τον είχε στοιχειώσει.
- Στις σκηνές του περάσματος από το Μεξικό στις ΗΠΑ χρησιμοποιήθηκαν πραγματικοί μεξικανοί μετανάστες.
- Η Adriana Barraza είχε την αρνητική εμπειρία από δύο μικρά εμφράγματα. Παρόλα αυτά, κουβαλάει για την ταινία την Elle Fanning μέσα στην καυτή έρημο, σε γυρίσματα που ολοκληρώθηκαν σε πέντε ημέρες.
- Ο Brad Pitt προσπέρασε την πρόταση να παίξει στον Πληροφοριοδότη, επειδή ήθελε να συνεργαστεί με τον Inarritu.
- Inarritu και Arriaga ήρθαν σε ρήξη με την ολοκλήρωση της ταινίας, με αιχμή την αναφορά στα κρέντιτ του σεναρίου, τόσο εδώ όσο και στο 21 Γραμμάρια. Αυτό οδήγησε στην απόφαση του σκηνοθέτη να απαγορεύσει από τον Arriaga να παραστεί στην πρεμιέρα των Κανών, μια απόφαση που δέχτηκε έντονη κριτική.
- Πρώτη παραγωγή της Paramount Vantage, γνωστής ως τότε με το όνομα Paramount Classics.
- Με μπάτζετ μόλις 25 εκατομμύρια δολάρια, η ταινία πέτυχε εισπράξεις των 135,3.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Μια εκδοχή του Bibo No Aozora του Ryuichi Sakamoto έμελλε να δώσει μία ακόμα ευκαιρία ανάδειξης της σύνθεσης του 1995. Με αυτό κλείνει η ταινία.