Αφού επένδυσαν περιουσίες και χρόνο σε λιγότερο δημοφιλείς ταινίες τους, δύο νεαροί σκηνοθέτες βρίσκονται υποχρεωμένοι να βιοποριστούν ο ένας με τη διαφήμιση και ο άλλος με την κριτική κινηματογράφου, αλλά ελπίζουν να επιστρέψουν στο σινεμά. Έτσι, κάνουν βίζιτες σε παραγωγούς ή παραμυθιάζουν πλούσιους φίλους ώστε να επενδύσουν στο ταλέντο τους.
Σκηνοθεσία:
Νίκος Περάκης
Κύριοι Ρόλοι:
Δημήτρης Χρυσομάλλης … Γιώργος Μακρόπουλος
Νίκος Καλογερόπουλος … Κώστας Αντωνάκος
Δέσποινα Παγιάννου … Σούλα
Rocky Taylor … Shirley
Hλίας Λογοθέτης … Κος Αλεξίου
Δημήτρης Πιατάς … κλητήρας
Νίκος Ρίζος … Κος Καραλεφιώτης
Γιώργος Κυρίτσης … Τάκης
Δημήτρης Πουλικάκος … Μιχάλης
Γιώργος Γιωγλερής … Βασίλης
Μπέτυ Λιβανού … Δανάη
Μαλένα Ανουσάκη … Κα Αντωνάκου
Σοφία Σεϊρλή … γραμματέας παραγωγής
Χαρούλα Βελέντζα … γραμματέας
Ισμήνη Καλέση … διαφημίστρια
Βασίλης Τσάγκλος … παπα-Γρηγόρης
Νίκος Τσαχιρίδης … τεχνικός
Παναγιώτης Μποτίνης … τεχνικός
Βασίλης Τζιμπίδης … τεχνικός
Γιώργος Τσεμπερόπουλος … βιβλιοπώλης
Αλέξανδρος Κολλάτος … ο γιος του Γιώργου
Ανδρέας Νομικός … Φτερού
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Νίκος Περάκης
Παραγωγή: Νίκος Περάκης
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης
Φωτογραφία: Γιώργος Πανουσόπουλος
Μοντάζ: Γιώργος Τριανταφύλλου
Σκηνικά: Heidrun Brandt
Κοστούμια: Heidrun Brandt
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Άρπα-Colla
- Διεθνής Τίτλος: Arpa Colla
- Εναλλακτικός Τίτλος: Άρπα Colla
- Εναλλακτικός Τίτλος: Άρπα Κόλα
Παραλειπόμενα
- Πρωτόλεια συνεργασία στην παραγωγή για τον Νίκο Περάκη με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, αν και η ταινία είναι εν μέρει και πάλι γερμανική, μέσω της Filmproduktion Munchen και της Beta Film Munchen.
- Ο τίτλος του σεναρίου ήταν Χασάπη Γράμματα.
- Η σκηνή με τον γερμανοτσολιά Ετεοκλή παραλίγο να κοπεί από τη λογοκρισία, που τη θεώρησε επικίνδυνη για την “εθνική συμφιλίωση” που τότε προωθούσε η κυβέρνηση.
- Πρώτη από τις τρεις ταινίες που έκανε η Rocky Taylor με τον Νίκο Περάκη, ερχόμενη από πρόταση του Γιώργου Πανουσόπουλου που είχε κάνει κάποια διαφημιστικά μαζί της.
- Πρώτη ελληνική ταινία για τη Δέσποινα Παγιάννου, γεννημένη στη Θεσσαλονίκη αλλά κάτοικος Γερμανίας. Επιστρατεύτηκε από τον σκηνοθέτη επειδή οι δύο ερωτικές σκηνές που υπήρχαν στο σενάριο δεν έβρισκαν εγχώρια καμία να τις ερμηνεύσει.
- Έσχατη κινηματογραφική ταινία για τη Μαλένα Ανουσάκη.
- Με 130.477 εισιτήρια, ήρθε στην 11η θέση ανάμεσα σε 48 ελληνικές ταινίες της σαιζόν, και αποτέλεσε την πρώτη εμπορική -αλλά όχι άμεσα κριτική- επιτυχία του Περάκη.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Η Ελευθερία Αρβανιτάκη είναι η ερμηνεύτρια του ομότιτλου κομματιού.
- Ο Θανάσης Πολυκανδριώτης συμμετέχει με το μπουζούκι του.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 4/3/2018
Κι ενώ ο Νίκος Ζερβός ήταν ο βασικός εκφραστής της σάτιρας στις ελληνικές αρχές των 1980 («Σουβλίστε τους»), ήρθε από τον «ουρανό» η πρώτη εξολοκλήρου εγχώρια ταινία του Νίκου Περάκη κι ανέτρεψε ανεπιστρεπτί το σκηνικό. Ακόμα κι από τον τίτλο του, το «Άρπα Colla» συνοψίζει όλη την παράλογη κατάσταση στην ελληνική τέχνη (κυρίως την ποιοτική), σε συζυγία πάντα με μια «χύμα», αλλά πλήρως πολιτικοποιημένη κοινωνία. Η σάτιρα αφήνει αιχμές σε πολλά είδη έκφρασης του τότε Έλληνα (όχι πως έχουν αλλάξει και πάρα πολλά ως σήμερα), σηκώνοντας τα χέρια ψηλά ως προς την αναζήτηση λύσεων επί των προβλημάτων. Τα επιμέρους φιλμάκια-σκετσάκια πετυχαίνουν να μην είναι άνισα, το χιούμορ είναι πάντα εύστοχο, το καστ ικανότατο. Το πρόβλημα είναι ότι το φιλμ πασχίζει να μην είναι κι αυτό μια «άρπα-κόλα» αλλά όχι τόσο πετυχημένα (ίσως όμως κι επιτηδευμένα, μια και έχουμε καθαρή κωμωδία), ειδικά συγκρίνοντας το με την ακριβώς επόμενη ταινία του Περάκη («Λούφα και Παραλλαγή»).
Βαθμολογία: