Zodiac
- Zodiac
- Ζόντιακ
- 2007
- ΗΠΑ
- Αγγλικά
- Αστυνομική, Δραματικό Θρίλερ, Εποχής, Θρίλερ, Ιστορική, Μυστηρίου
- 06 Σεπτεμβρίου 2007
Η Καλιφόρνια του 1968 αναστατώνεται από τη δράση ενός ψυχοπαθούς δολοφόνου, που αυτοονομάζεται Ζόντιακ. Ο περιβόητος ντετέκτιβ Ντέιβιντ Τότσι θα αναλάβει την υπόθεση, αλλά όσο και να νομίζει πως πλησιάζει στην ταυτότητα του εγκληματία, τόσο βρίσκεται στο κενό. Ο Ζόντιακ θα αναπτύξει επικοινωνία με τρεις μεγάλες εφημερίδες της περιοχής, και ειδικά αυτή όπου εργάζεται ο δημοφιλής συντάκτης Πολ Έιβερι και ο καρτουνίστας Ρόμπερτ Γκρέισμιθ. Ο τελευταίος θα αναπτύξει μια ιδιαίτερη εμμονή με τον Ζόντιακ, και καθώς τα χρόνια περνάνε χωρίς την πολυπόθητη σύλληψη, αυτός θα συνεχίσει να ψάχνει μανιωδώς για τη ταυτότητα του δολοφόνου.
Σκηνοθεσία:
David Fincher
Κύριοι Ρόλοι:
Jake Gyllenhaal … Robert Graysmith
Mark Ruffalo … επιθεωρητής David Toschi
Robert Downey Jr. … Paul Avery
Anthony Edwards … επιθεωρητής William Armstrong
Brian Cox … Melvin Belli
Elias Koteas … αστυνόμος Jack Mulanax
Donal Logue … αστυνόμος Ken Narlow
John Carroll Lynch … Arthur Leigh Allen
Dermot Mulroney … αστυνόμος Marty Lee
Chloe Sevigny … Melanie Graysmith
John Terry … Charles Thieriot
Philip Baker Hall … Sherwood Morrill
June Diane Raphael … Carol Toschi
John Getz … Templeton Peck
Candy Clark … Carol Fisher
Clea DuVall … Linda del Buono
Adam Goldberg … Duffy Jennings
Zach Grenier … Mel Nicolai
Jimmi Simpson … Mike Mageau
Pell James … Cecilia Shepard
James Le Gros … αστυνομικός George Bawart
Ione Skye … Kathleen Johns
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: James Vanderbilt
Παραγωγή: Cean Chaffin, Bradley J. Fischer, Mike Medavoy, Arnold Messer, James Vanderbilt
Μουσική: David Shire
Φωτογραφία: Harris Savides
Μοντάζ: Angus Wall
Σκηνικά: Donald Graham Burt
Κοστούμια: Casey Storm
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Zodiac
- Ελληνικός Τίτλος: Zodiac
- Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Ζόντιακ [τηλεόραση]
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- The Zodiac (2005)
- Zodiac: Το Ξύπνημα (2017)
Σεναριακή Πηγή
- Βιβλίο: Zodiac του Robert Graysmith.
Κύριες Διακρίσεις
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών.
Παραλειπόμενα
- Ο δολοφόνος Σκόρπιο στο Ο Επιθεωρητής Κάλαχαν (1971) του Clint Eastwood ήταν η πρώτη κινηματογραφική αναφορά στον Ζόντιακ, έστω και έμμεσα.
- Ήταν ο Shane Salerno που είχε αγοράσει πρώτος τα δικαιώματα του βιβλίου του 1985 από τον Robert Graysmith, έχοντας πρώτα διαμορφώσει μια στενή σχέση μαζί του. Αυτός κατάφερε να πουλήσει το σχέδιο στην Touchstone Pictures, αλλά σύμφωνα με τον Stuart Hazeldine, που καλέστηκε για να ρετουσάρει το σενάριο, η ταινία αφορούσε μόνο μια επανεμφάνιση του Ζόντιακ στο Λος Άντζελες.
- Ο James Vanderbilt είχε διαβάσει το βιβλίο καθώς ακόμα ήταν μαθητής. Χρόνια αργότερα, ως σεναριογράφος πλέον, συνάντησε τον Graysmith και παθιάστηκε με τη φολκλόρ διάσταση που είχε πάρει με τα χρόνια ο δολοφόνος. Στην πρεμιέρα του Auto Focus (εξίσου βασισμένο σε βιβλίο του Graysmith), βρέθηκαν αυτός και ο συγγραφέας να συνομιλούν με τον παραγωγό Bradley J. Fischer. Εκεί συμφώνησαν για τη δημιουργία δύο ταινιών: Zodiac και Zodiac Unmasked. Και όταν ο David Fincher απεμπλάκη από τη Μαύρη Ντάλια που είχε πάει πλέον στον Brian De Palma, όντας η πρώτη επιλογή όλων τους για τη σκηνοθεσία, έβαλε μπρος να είναι αυτή η επόμενη ταινία του.
- Οι αρχικές διαπραγματεύσεις με τη Metro-Goldwyn-Mayer έπεσαν στο κενό, επειδή το στούντιο δεν συζητούσε για πάνω από 2 ώρες κι ένα τέταρτο ταινία. Από την άλλη, όμως, Warner Bros. και Paramount Pictures αποδείχτηκαν ελαστικές στο θέμα, και ανέλαβαν την παραγωγή.
- Το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας γυρίστηκε με την ψηφιακή κάμερα Thomson Viper FilmStream Camera, ενώ για τα slow-motion επιστρατεύτηκαν παραδοσιακές κάμερες υψηλής ταχύτητας καρέ. Οι Viper ήταν γνωστές στον σκηνοθέτη από τη χρήση που τους είχε κάνει σε αρκετά διαφημιστικά σποτ.
- Η Jennifer Aniston ήταν που σε συζήτηση είχε υποδείξει στον Fincher τον Gyllenhaal και τον Mark Ruffalo.
- Αρχικά τον Μέλβιν Μπέλι ήταν να τον ερμηνεύσει ο Gary Oldman, μέχρι που οι δημιουργοί συνειδητοποίησαν ότι δεν του ταίριαζε ο χαρακτήρας.
- Οι κριτικοί έδωσαν το “οκ” τους, αλλά τα ταμεία απάντησαν με μια ελεγχόμενη αποτυχία. Με το μπάτζετ να έχει φτάσει στα 85 εκατομμύρια δολάρια, τα κέρδη έμειναν στα 84,7.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Ο Fincher δεν ήθελε καθόλου αυθεντική μουσική, και σκόπευε όλα τα μουσικά σημεία να αποτελούνται από παλιά τραγούδια και ηχητικά στιγμιότυπα. Όμως, ο υπεύθυνος ήχου Ren Klyce βρήκε αρκετά σημεία όπου θα μπορούσαν να καλυφθούν με μουσικό σκορ. Αυτά τα γέμισε πρόχειρα με μουσική του David Shire, από ένα από τα αγαπημένα του σάουντρακ, αυτό της Συνομιλίας (1974). Τότε μέσω του βετεράνου συναδέλφου του, Walter Murch, ήρθε σε επαφή με τον συνθέτη, και ο Fincher τού έστειλε μια κόπια του σεναρίου, και του ζήτησε αν ήθελε να γράψει 15-20 λεπτά μουσικής σε πιάνο. Ο Shire, με τη σειρά του, δούλεψε πάνω σε παλιές του συνθέσεις, και παρέδωσε 37 λεπτά αυθεντικής μουσικής.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 1/9/2007
Από την πρώτη του προβολή στο Φεστιβάλ των Κανών, το Zodiac παρουσιάστηκε, από μεγάλη μερίδα του τύπου, σαν ένα αριστούργημα και ως η ταινία που θα σημαδέψει τη φετινή χρονιά. Για να μη σας κρατάω σε ανυπομονησία, σας λέω από τώρα πως δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση για μια μεγάλη ταινία, αλλά απλά για ένα σφιχτοδεμένο αστυνομικό θρίλερ που σε καθηλώνει μεν, δεν σε συνταράσσει δε.
Η επιστροφή του David Fincher μετά από μία πενταετία είναι από μόνη της ένα σημαντικό γεγονός. Είναι ένας δημιουργός που ξέρει να αναπτύσσει την ιστορία του και να αποφεύγει τις κοινοτοπίες και τις ευκολίες. Εδώ μοιάζει να κυνηγάει ο ίδιος τον διαβόητο δολοφόνο και να παθιάζεται με το θέμα του. Η σκοτεινή του οπτική και η αποφυγή γκορ σκηνών, σαν αυτών του Seven, δίνουν μια επιπλέον βοήθεια στην ανάπτυξη των χαρακτήρων του, που πατάνε γερά, παρότι σαν πραγματικοί θα μπορούσανε να μοιάζουν με καρικατούρες. Είναι μια στιβαρή ταινία, με σωστούς ρυθμούς, δαιδαλώδης ως προς την εξέλιξη της και μακάβρια γοητευτική όσο και η δράση του Zodiac.
Από την άλλη είναι υπερβολικά μεγάλη σε διάρκεια για το θέμα της, απρόσιτη συναισθηματικά και σου δίνει την εντύπωση πως της λείπει κάτι για να γίνει ακόμα καλύτερη, από τη μέση ειδικά και μετά. Ένα σινεμά που λειτουργεί καλύτερα ως μάθημα τεχνικής για νέους σκηνοθέτες, παρά κάτι που θα μιλήσει μέσα σου και θα αφήσει το στίγμα του.
Βαθμολογία: