Η γυναίκα ενός αλκοολικού και μητέρα τεσσάρων παιδιών δουλεύει εργάτρια σε εργοστάσιο, στην Κέρκυρα των αρχών του 20ού αιώνα. Ένας άντρας από ξεπεσμένο σπίτι θέλει να παντρευτεί τη μεγάλη κόρη της και να καρπωθεί τις ελάχιστες οικονομίες που υπάρχουν. Απάγει την κοπέλα με τη θέλησή της, και διαφωνεί με τη μητέρα για την προίκα. Η κοπέλα αρνείται να τον παντρευτεί όταν διαπιστώνει πως είναι ένας ποταπός συμφεροντολόγος, κι αποφασίζει να εργαστεί και να μεγαλώσει μόνη το παιδί που περιμένει.

Σκηνοθεσία:

Τώνια Μαρκετάκη

Κύριοι Ρόλοι:

Τούλα Σταθοπούλου … Επιστήμη

Άννυ Λούλου … Ρήνη

Στρατής Τσοπανέλης … Ανδρέας Ξυς

Σπύρος Αντίοχος

Γιώργος Αγιοβλασσίτης

Μανώλης Λογιάδης

Δημήτρης Αλεξανδρής

Κώστας Αρζόγλου … αφηγητής (φωνή)

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Τώνια Μαρκετάκη

Παραγωγή: Βαγγέλης Φουρνιστάκης

Μουσική: Ελένη Καραΐνδρου

Φωτογραφία: Σταύρος Χασάπης

Μοντάζ: Γιώργος Κόρρας

Σκηνικά: Γιώργος Πάτσας

Κοστούμια: Γιώργος Πάτσας

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Η Τιμή της Αγάπης
  • Διεθνής Τίτλος: The Price of Love

Σεναριακή Πηγή

  • Νουβέλα: Η Τιμή και το Χρήμα του Κωνσταντίνου Θεοτόκη.

Κύριες Διακρίσεις

  • Χρυσή Ελιά στο φεστιβάλ μεσογειακού κινηματογράφου στην Μπαστιά.
  • Καλύτερη ταινία, πρώτου γυναικείου ρόλου (Τούλα Σταθοπούλου), σεναρίου, μουσικής, φωτογραφίας, κοστουμιών και μακιγιάζ στα βραβεία ποιότητας του υπουργείου πολιτισμού.

Παραλειπόμενα

  • Βασίζεται σε νουβέλα του Κωνσταντίνου Θεοτόκη που γράφτηκε πριν τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά εκδόθηκε το 1914 ενόσω αυτός είχε εκκινήσει. Το ίδιο βιβλίο είχε πρώτα γίνει τηλεοπτική σειρά το 1980 από τον Γιάννη Γαζή με τίτλο Για την Αγάπη και το Χρήμα.
  • Γυρίστηκε εξολοκλήρου στην Κέρκυρα, όπου και διαδραματίζεται.
  • Η ταινία δεν είχε προβληθεί στο φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1984, και ως εκ τούτου δεν είχε διαγωνιστεί για τα εγχώρια βραβεία του φεστιβάλ.
  • Η ΕΡΤ έκοψε το 1987 την ταινία σε τέσσερα ημίωρα επεισόδια και την πρόβαλε εν είδει μίνι σειράς.
  • Με 87.226 εισιτήρια, ήρθε στη 12η θέση ανάμεσα σε 33 ελληνικές ταινίες της σαιζόν.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Η Δήμητρα Γαλάνη ερμηνεύει το διάσημο ομότιτλο τραγούδι.

Κριτικός: Γιώργος Ξανθάκης

Έκδοση Κειμένου: 21/9/2019

Η «Τιμή της Αγάπης» ανήκει στον επονομαζόμενο Νέο Ελληνικό Κινηματογράφο που αναδύθηκε στη δεκαετία του 1970. Οι νέοι σκηνοθέτες ενστερνιζόταν προοδευτικές ιδέες, νέες καλλιτεχνικές αξίες, κοινωνικό προβληματισμό και στοχαστική διάθεση. Η καλλιγραφική αλλά ταυτόχρονα διεισδυτική διασκευή της Τώνιας Μαρκετάκη στη νουβέλα «Η τιμή και το χρήμα» του λόγιου Κωνσταντίνου Θεοτόκη αφηγείται την ιστορία ενός έρωτα που προδόθηκε για το χρήμα.

Η Επιστήμη (Τούλα Σταθοπούλου), γυναίκα ενός αλκοολικού και μητέρα τεσσάρων παιδιών, δουλεύει εργάτρια σε εργοστάσιο, στην Κέρκυρα των αρχών του 20ού αιώνα. Η μεγάλη της κόρη Ρήνη (Άννυ Λούλου) ξελογιάζεται από τον Ανδρέα (Στρατής Τσοπανέλλης), γόνο ξεπεσμένης αριστοκρατικής οικογένειας του νησιού, ο οποίος προσβλέπει όμως -με ιδιοτέλεια- κυρίως στη μικρή της προίκα για να πληρώσει την υποθήκη στο σπίτι του πατέρα του. Η Επιστήμη δεν μπορεί να του δώσει όσα χρήματα θέλει, για να μην αδικήσει τα άλλα παιδιά της. Όταν του προσφέρει μόνο το μισό ποσό, αυτός απαγάγει την κοπέλα, με τη θέλησή της.

Η κοινή ζωή τους δεν θα είναι ιδανική, αφού ο Ανδρέας ασχολείται με παράνομες  δραστηριότητες. Όταν ζητάει από την Επιστήμη περισσότερα χρήματα, ώστε να μπορεί να παντρευτεί τη Ρήνη και να σώσει το σπίτι στο οποίο ζουν, η Επιστήμη αρνείται και πάλι. Ωστόσο η Ρήνη αρχίζει να αναθεωρεί την ορθότητα της απόφασής της. Καμία λύση δεν φαίνεται εύκολη εκείνη τη στιγμή, και η Ρήνη ξέρει ότι θα πρέπει να αποφασίσει μόνη της τι πρέπει να κάνει στη συνέχεια.

Η Μαρκετάκη με όχημα μια φαινομενική «ηθογραφία» φιλοτεχνεί το κοινωνικό πορτρέτο ενός κόσμου, ο οποίος βρίσκεται σε κοινωνική και οικονομική μετεξέλιξη ενσωματώνοντας στοιχεία οξείας κοινωνικής κριτικής και ιδεολογικής στόχευσης. Η δημιουργός μένει πιστή στο κείμενο του συγγραφέα, αποτυπώνοντας έξοχα την κοινωνία της εποχής, την καταπίεση της γυναίκας στις αρχές του αιώνα, τις αντιθέσεις των τάξεων, το νοσηρό πολιτικό κλίμα.

Στο υποβλητικό και υψηλής αισθητικής αποτέλεσμα συμβάλλουν οι θαυμάσιες ερμηνείες  των ηθοποιών, η ατμοσφαιρική φωτογραφία του Σταύρου Χασάπη, τα πειστικά σκηνικά και κοστούμια του Γιώργου Πάτσα, η αιθέρια μουσική της Ελένη Καραΐνδρου, όσο και το εμβληματικό τραγούδι της Δήμητρας Γαλάνη.

Η ταινία είναι γυρισμένη στην Κέρκυρα και στους τόπους που αναφέρεται το έργο του Θεοτόκη, και είναι σαφέστατα επηρεασμένη από τη ζωγραφική των Λύτρα και Παχή, και ειδικότερα από τον περίφημο πίνακα του Παχή, «Πρωτομαγιά στην Κέρκυρα». Οι  πολυπρόσωπες συνθέσεις, με τους «τραγουδιστάδες» που λουσμένοι στο φως περιδιαβαίνουν τους κεντρικούς δρόμους, τις ομάδες γυναικών που ρεμβάζουν στις παραλίες και τα ρακένδυτα παιδιά που τρέχουν στα σοκάκια δίνουν στο φιλμ αίσθηση αυθεντικότητας αλλά και ποιητική χροιά.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

4 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *