1η Σεπτεμβρίου 1939. Ο Αδόλφος Χίτλερ κάνει το πρώτο βήμα για τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, εισβάλλοντας στην Πολωνία. Ο κορυφαίος πολωνοεβραίος πιανίστας Βλάντισλαβ Σπίλμαν εργάζεται στο κρατικό ραδιόφωνο της Βαρσοβίας, το οποίο καταστρέφεται από μια βόμβα της γερμανικής αεροπορίας, την ώρα που εκείνος παίζει μια μελωδία του Σοπέν. Οι εξελίξεις είναι ταχύτατες, και σύντομα ο Σπίλμαν μαζί με την οικογένειά του βρίσκεται έγκλειστος στο γκέτο της Βαρσοβίας. Οι στερήσεις και οι κακουχίες ταλαιπωρούν όλη την εβραϊκή κοινότητα, και σύντομα αρχίζουν οι εκτοπίσεις στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Για καλή του τύχη, ο Σπίλμαν γλιτώνει τη μοιραία μεταφορά σε στρατόπεδο συγκέντρωσης την τελευταία στιγμή. Για να επιβιώσει κρύβεται στα ερείπια της βομβαρδισμένης πόλης. Οι προπολεμικές γνωριμίες του σε μια ομάδα αντιστασιακών, αλλά κυρίως η βοήθεια ενός μουσικόφιλου γερμανού αξιωματικού θα του δώσουν την ελπίδα να τα καταφέρει.

Σκηνοθεσία:

Roman Polanski

Κύριοι Ρόλοι:

Adrien Brody … Wladyslaw Szpilman

Thomas Kretschmann … λοχαγός Wilm Hosenfeld

Frank Finlay … Samuel Szpilman

Maureen Lipman … Edwarda Szpilman

Emilia Fox … Dorota

Ed Stoppard … Henryk Szpilman

Julia Rayner … Regina Szpilman

Jessica Kate Meyer … Halina Szpilman

Ronan Vibert … Andrzej Bogucki

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Ronald Harwood

Παραγωγή: Robert Benmussa, Roman Polanski, Alain Sarde

Μουσική: Wojciech Kilar

Φωτογραφία: Pawel Edelman

Μοντάζ: Herve de Luze

Σκηνικά: Allan Starski

Κοστούμια: Anna B. Sheppard

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: The Pianist
  • Ελληνικός Τίτλος: Ο Πιανίστας
  • Εναλλακτικός Τίτλος: Le Pianiste

Σεναριακή Πηγή

  • Αυτοβιογραφία: The Pianist του Wladyslaw Szpilman.

Κύριες Διακρίσεις

  • Όσκαρ σκηνοθεσίας, πρώτου αντρικού ρόλου (Adrien Brody) και διασκευασμένου σεναρίου. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, φωτογραφία, μοντάζ και κοστούμια.
  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (δράμα) και πρώτου αντρικού ρόλου (Adrien Brody).
  • Βραβείο Bafta καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας. Υποψήφιο για πρώτο αντρικό ρόλο (Adrien Brody), σενάριο, μουσική φωτογραφία και ήχο.
  • Χρυσός Φοίνικας στο φεστιβάλ Κανών.
  • Καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, πρώτος αντρικός ρόλος (Adrien Brody), μουσική, φωτογραφία, σκηνικά και ήχος στα Cesar. Υποψήφιο για σενάριο, μοντάζ και κοστούμια.
  • Καλύτερη ξένη ταινία στα David di Donatello.
  • Καλύτερη φωτογραφία στα Ευρωπαϊκά Βραβεία. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία και πρώτο αντρικό ρόλο (Adrien Brody).
  • Καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία στα Goya.
  • Καλύτερη ταινία και 8 ακόμα βραβεία στα εθνικά βραβεία της Πολωνίας. Υποψήφιο σε ακόμα 5 κατηγορίες.

Παραλειπόμενα

  • Η ταινία συνδέεται βαθιά με το παρελθόν του Roman Polanski, μια κι εκείνος είχε καταφέρει σε μικρή ηλικία να δραπετεύσει από το πολωνικό γκέτο, κι ενώ η μητέρα του είχε ήδη σκοτωθεί. Έπειτα επιβίωσε ζώντας στον στάβλο ενός πολωνού αγρότη, μέχρι που τελείωσε ο πόλεμος. Από σύμπτωση, ο πολωνός σκηνοθέτης συνάντησε στα γυρίσματα στην Κρακοβία κάποιον που τότε είχε βοηθήσει την οικογένεια του.
  • Ο Joseph Fiennes ήταν η πρώτη επιλογή του δημιουργού για τον κεντρικό ρόλο, αλλά εκείνος ήταν δεσμευμένος με άλλη παραγωγή. Αυτό ακολούθησε μια τεράστια οντισιόν 1.400 ηθοποιών στο Λονδίνο, όπου όμως άφησε ανικανοποίητο τον Polanski. Κι ενώ είχε ήδη συναντηθεί στο Παρίσι με τον Adrien Brody, οραματίστηκε σε αυτόν τον ιδανικό Σπίλμαν.
  • Ο Adrien Brody έγινε ο νεότερος ηθοποιός με Όσκαρ πρώτου αντρικού ρόλου, όντας σε ηλικία 29 ετών.
  • Ο πρωταγωνιστής έμαθε να παίζει πιάνο ειδικά για την ταινία.
  • Πρώτη φορά που στα Cesar το βραβείο καλύτερης ταινίας το παίρνει μια παραγωγή στην οποία δεν ακούγεται ούτε μία γαλλική λέξη. Παρόλα αυτά, η Γαλλία ήταν η κυριότερη  παραγωγός χώρα του φιλμ.
  • Ο Brody έχασε 14 κιλά για τον ρόλο.
  • Παλιότερα, ο Steven Spielberg είχε κάνει πρόταση στον Polanski να αναλάβει σκηνοθετικά τη Λίστα του Σίντλερ. Εκείνος όμως τότε είχε βρει το θέμα πολύ ψυχοφθόρο.
  • Ο αληθινός Szpilman έφυγε από τη ζωή λίγο καιρό πριν την πρεμιέρα.
  • Πρώτη ταινία που γυρίζει ο Roman Polanski στη γενέτειρα του από την εποχή του Το Μαχαίρι στο Νερό, που ήταν και το ντεμπούτο του.
  • Κοστίζοντας 35 εκατομμύρια δολάρια, το φιλμ είδε τις εισπράξεις του να φτάνουν στα 120.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Το σάουντρακ εμπεριέχει πολλά κομμάτια του Frederic Chopin, όπου ερμηνεύονται στο πιάνο από τον Janusz Olejniczak.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 6/1/2009

Μια αληθινή ιστορία που δίνει την ευκαιρία στον πολωνό Ρομάν Πολάνσκι να επιστρέψει στον καλό κινηματογράφο, μετά από χρόνια σειρά αμήχανων δημιουργιών (μετά το 1979 και το «Tess»). Η ταινία επικεντρώνεται στον κεντρικό της ήρωα, που κρατώντας μια απαθή στάση απέναντι στις τραγικές καταστάσεις που προσπερνάει, καταφέρνει να επιβιώσει. Πρόκειται για έναν καφκικό αντι-ήρωα που ευνοεί η μοίρα (με κλείσιμο του ματιού και στον τσαπλινικό χαρακτήρα), λες κι έχει ερωτευτεί τη μουσική που βγαίνει από τα δάχτυλά του. Παράλληλα με την ιστορία, αναδεικνύεται σε δεύτερο φόντο όλη η τραγική ιστορία της κατεχόμενης Πολωνίας, από τις διώξεις των Εβραίων, αλλά τη μάταιη αντίσταση των πατριωτών. Από εκεί και πέρα απολαμβάνεις την τεχνική σύσσωμου του επιτελείου, από φωτογραφία και μουσική μέχρι ηχοληψία και μακιγιάζ, ολοκληρώνοντας την εικόνα ενός ανθρωποκεντρικού έπους, από τα πλέον εμβληματικά ανάμεσα στην τεράστια λίστα ταινιών που ασχολήθηκαν με το ολοκαύτωμα.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

26 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *