Ο Ρόμπερτ ΜακΚολ, μετά την απόσυρση του ως πληρωμένος κυβερνητικός δολοφόνος, παλεύει σκληρά προκειμένου να συμφιλιωθεί με τα φρικτά εγκλήματα που διέπραξε στο παρελθόν, βρίσκοντας παρηγοριά στο να αποδίδει δικαιοσύνη στο όνομα των αδύναμων σε ανάγκη. Μετακομίζει στη Νότια Ιταλία, την οποία και νιώθει απροσδόκητα κοντά του, όταν ανακαλύπτει ότι οι νέοι φίλοι του βρίσκονται υπό τον έλεγχο κάποιων τοπικών εγκληματιών. Καθώς τα γεγονότα παίρνουν θανατηφόρα τροπή, ο ΜακΚολ ξέρει πως πρέπει να τα βάλει με τη μαφία για να προστατέψει τους φίλους του.

Σκηνοθεσία:

Antoine Fuqua

Κύριοι Ρόλοι:

Denzel Washington … Robert McCall

Dakota Fanning … Emma Collins

Eugenio Mastrandrea … Gio Bonucci

David Denman … Frank Conroy

Gaia Scodellaro … Aminah

Remo Girone … Enzo Arisio

Andrea Scarduzio … Vincent Quaranta

Melissa Leo … Susan Plummer

Sonia Ammar … Chiara

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Richard Wenk

Παραγωγή: Todd Black, Jason Blumenthal, Tony Eldridge, Antoine Fuqua, Alex Siskin, Michael Sloan, Steve Tisch, Clayton Townsend, Denzel Washington

Μουσική: Marcelo Zarvos

Φωτογραφία: Robert Richardson

Μοντάζ: Conrad Buff IV

Σκηνικά: Naomi Shohan

Κοστούμια: Giovanni Casalnuovo

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: The Equalizer 3
  • Ελληνικός Τίτλος: The Equalizer 3: Το Τελευταίο Κεφάλαιο

Άμεσοι Σύνδεσμοι

Σεναριακή Πηγή

  • Τηλεοπτική σειρά (χαρακτήρες): The Equalizer των Michael Sloan, Richard Lindheim.

Παραλειπόμενα

  • Πέμπτη συνεργασία ανάμεσα στον Denzel Washington και τον Antoine Fuqua.
  • Ο Denzel Washington βρίσκεται ξανά στην ίδια ταινία με την Dakota Fanning από το 2004 και το Δια Πυρός και Σιδήρου. Τα 19 αυτά χρόνια διαφοράς φαίνονται φυσικά ιδιαίτερα στη Fanning, μια και τότε ήταν μόλις 10 ετών.
  • Ο Fuqua ανακοίνωσε τις προθέσεις του για συνέχιση της σειράς από το 2018, προϊδεάζοντας για αλλαγή του σκηνικού σε κάτι πιο διεθνές. Τον Ιανουάριο του 2022 όμως έγινε επίσημη η δημιουργία του φιλμ, όταν και ο Denzel Washington υπέγραψε για να επιστρέψει στον ρόλο του.
  • Τα γυρίσματα έγιναν κυρίως στην ακτογραμμή του Αμάλφι (Καμπανία), αλλά και σε Νάπολη, Ρώμη.
  • Επιτυχημένο εμπορικά, όπως και τα δύο πρώτα μέρη, με έσοδα 191 εκατομμύρια δολάρια, έναντι μπάτζετ των 70.

Κριτικός: Ορέστης Μαλτέζος

Έκδοση Κειμένου: 30/8/2023

Το τρίτο μέρος των ταινιών “Equalizer” δείχνει πως οι δημιουργοί του σέβονται τόσο τον θεατή όσο και τους εαυτούς τους. Χωρίς να επιχειρείται μια ριζική ανανέωση στην πλοκή που θα απομάκρυνε την ιστορία από τις προθέσεις της αρχικής ιδέας και ταυτόχρονα να αποφεύγεται η στυγνή επανάληψη του πλέον οικείου μοτίβου, η ταινία κλείνει μια τριλογία όπου η σύμπραξη των Antoine Fuqua στη σκηνοθεσία, Richard Wenk στο σενάριο και Denzel Washington ως πρωταγωνιστή υπήρξε εμπνευσμένη, καθοριστική και ουσιαστική και θα μείνει ως σπουδαία καταγραφή στις καριέρες τους.

Ο Fuqua δεν απομακρύνεται ποτέ σκηνοθετικά από το είδος της θριλερικής δράσης, παρόλα αυτά μοιάζει να φυλάει το συγκεκριμένο τραχύ και ωμό αιματοβαμμένο στιλ αποκλειστικά για τα “Equalizer”, το οποίο για ακόμα μία φορά προσθέτει στην ατμόσφαιρα και ουδέποτε κουράζει, αντ’ αυτού κατορθώνει ακόμα και δέκα χρόνια μετά να εκπλήσσει. Το σενάριο του Richard Wenk αποτελεί ιδανική εναρκτήριο για να δώσει το έναυσμα στον Fuqua να παίξει παρασκηνιακά, σκηνοθετώντας με διακριτικότητα τον πρωταγωνιστή του, αφήνοντας σε πολλές περιπτώσεις τον χρόνο να κυλήσει ώστε να σκιαγραφηθούν όσα κρύβει η εσωτερική ερμηνεία του Washington. Υπάρχει μια ευφυής οργάνωση στα στοιχεία της πλοκής ώστε η δράση να δίνει τη θέση της στον χαρακτήρα του McCall σε ικανοποιητικές δόσεις, ένα ζύγισμα που θα έγερνε δυσανάλογα αν ο Fuqua τραβούσε περισσότερο την προσοχή στην κάμερά του.

Η ερμηνεία του Denzel Washington πατάει και πάλι σε μια σοβαρή προσέγγιση όπου η εξέλιξη του χαρακτήρα στις τρεις αυτές ταινίες κατορθώνει να εμφανιστεί στον παρατηρητικό θεατή, επιτυγχάνοντας με έναν ρόλο που, παρά τον ασίγαστο δυναμισμό και το νεύρο του, δεν διαθέτει εκκεντρικές ή χαρακτηριστικές εξάρσεις, εντούτοις παρατηρώντας τον τρόπο εκφοράς που επιλέγει ανά περίπτωση για να απευθυνθεί στον συνομιλητή του, στην ταχύτητα και όχι την ένταση, παρουσιάζεται όλος ο κρυφός κόσμος που παραμένει συνεπής σε όσα συμπεράσματα ο θεατής έχει σχηματίσει για τον McCall.

Ο τρόπος που το “Equalizer” κατασκευάζει την εσωτερική του πραγματικότητα καθιστά τον McCall έναν υπερήρωα, χωρίς μεταφυσικές ή τεχνολογικές υπερδυνάμεις αλλά με ικανότητες που ξεπερνούν και αυτές του πιο ικανά εκπαιδευμένου ανθρώπου της ιστορίας. Το μικρό χωριό της Σικελίας όπου εκτυλίσσεται η πλοκή δεν διαφέρει σε τίποτα στον βαθμό διαφθοράς από αυτόν των μεγαλουπόλεων της Αμερικής, όπου για ακόμα μία φορά τα εντεταλμένα όργανα της τάξης (βλέπε αστυνομία) είναι ασήμαντα, ασχέτως της πλευράς του νόμου που έχουν επιλέξει να υπηρετήσουν. Πολύς λόγος γίνεται για την υποτιθέμενη υπεράσπιση της αυτοδικίας, εντούτοις είναι το κίνητρο που οδηγεί τις πράξεις του McCall και ο υπεράνθρωπος χαρακτήρας του που με αποτρέπει για τρίτη φορά από να κατηγορήσω την ταινία για κάτι τέτοιο. Δεν μιλάμε ούτε για μια λαϊκή περίπτωση απήχησης “Taken” ούτε για έναν αβανταδόρικο παλαιϊκό χαρακτήρα τύπου Charles Bronson του “Death Wish”. Ο γραφικός ρεαλισμός των “Equalizer” είναι που παραδόξως τοποθετεί την ιστορία τους σε ένα ξεκάθαρο μυθοπλαστικό σύμπαν και αυτό είναι ακόμα ένα εύσημο που πρέπει να δοθεί στην προαναφερθείσα δημιουργική τριάδα.

Κατόπιν τούτου, είναι λίγο κρίμα που ορισμένα στοιχεία εμποδίζουν την ταινία από το να θεωρηθεί μια σπουδαία δημιουργία. Με εξαίρεση τον McCall που αποτελεί το άλφα και το ωμέγα της προσοχής, οι υπόλοιποι χαρακτήρες δεν υπερβαίνουν ποτέ τον ρόλο τους ως μετρημένα ανεπτυγμένες παρουσίες, με την Dakota Fanning να φαίνεται αρκετά αδύναμη, ειδικά σε σύγκριση με την Chloë Grace Moretz της πρώτης ταινίας που κατάφερε να λάμψει σε έναν αντίστοιχα περιορισμένο ρόλο. Σε παρόμοια λογική, οι μαφιόζοι δεν ξεπερνούν αλλά σίγουρα προσεγγίζουν ένα όριο γραφικότητας τοποθετημένοι στον τόπο καταγωγής τους, ενώ το ιταλικό χωριό παρουσιάζεται με την αβάσιμη διάσταση μιας γης της επαγγελίας. Μικρές λεπτομέρειες μέσα στο εξαιρετικό σύνολο που προσφέρει η ταινία αλλά εμφανείς σε αντιδιαστολή με τις δύο που προηγήθηκαν.

Ο Robert McCall του Denzel Washington είναι μια πολύ ιδιαίτερη δημιουργία για να την εκμεταλλευτούν οι παραγωγοί της τριλογίας με ανούσια και χαμηλών προθέσεων παράγωγα, όπως κινδυνεύει να γίνει με τον John Wick. Και το “Equalizer 3” είναι ένα σπουδαίο φινάλε για έναν χαρακτήρα που υποπτεύομαι ότι ακόμα δεν έχει εκτιμηθεί όσο του αξίζει, αλλά θεωρώ πως θα συμβεί έστω και ετεροχρονισμένα.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

13 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *